Creativity and Innovation Capability of Human Capital in the Context Shaping of Local Milieu Quality

Authors

  • Zbigniew Przygodzki Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.290.04

Abstract

Human capital requires targeted investment and the conditions that determine its properties as a factor of development. One of the important features is its creativity – a necessary condition in terms of the ability to innovate. The question of how to encourage and increase the capacity of creative human capital concentrated in the cities? Answers can be many, but the subject of this study is to identify the role of the quality of the space surrounding the man whose experiences both at work and in everyday life. Operational goal studies that have been used as the basis of this study was to prepare and testing tools that could be used to diagnose and evaluate the system attractive space in terms of its values for the activity of human capital. The study was carried out in a selected group of respondents representing the creative class and with regard to space used primarily by members of this class in Lodz.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Creative City Index, 2013, Dostępny w: http://www.creativecityindex.org/ [Dostęp 20.03.2013].
Google Scholar

Creative Economy Report, 2010. United Nations.
Google Scholar

Drobniak A., 2012, Kultura i przemysły kreatywne - doświadczenia, tendencje rozwoju, nowe obszary badawcze w miastach, [w:] Kreatywna gospodarka w mieście i aglomeracji, red. A. Klasik, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
Google Scholar

Duxbury N., 2004, Creative Cities. Principles and Practices, Canadian Policy Research Network, Ottawa.
Google Scholar

Florida R., 2002, The Rise of the Creative Class. And How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York.
Google Scholar

Florida R., 2004, The Flight of the Creative Class, Harper Business, New York.
Google Scholar

Hall P., 2000, Creative Cities and Economic Development, "Urban Studies", vol. 37, No 4, s. 639-349.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00420980050003946

Karta Lipska na rzecz zrównoważonego rozwoju miast europejskich, przyjęta z okazji nieformalnego spotkania ministrów w sprawie rozwoju miast i spójności terytorialnej w Lipsku, w dniach 24-25 maja 2007 r. CdR 163/2007 EN - AW(ASZ)/ak.
Google Scholar

Klasik A., 2008, Kreatywne i atrakcyjne miasta. Koncepcje i mechanizmy restrukturyzacji aglomeracji miejskich, [w:] Kreatywna aglomeracja - potencjały, mechanizmy, aktywności. Podejścia metodologiczne, red. A. Klasik, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Google Scholar

Klasik A., 2010, Od sektora kultury do przemysłów kreatywnych, [w:] Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, red. A. Gwóźdź, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Google Scholar

Kuźnik F., 2008, Modele kreatywnej aglomeracji miejskiej, [w:] Kreatywna aglomeracja - potencjały, mechanizmy, aktywności. Podejścia metodologiczne, red. A. Klasik, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Google Scholar

Landry Ch., 2011, Creativity, Culture & the City: A question of interconnection, Supported by the Ministry of Family, Children, Youth, Culture and Sport of the State of North Rhine-Westphalia, Forum d'Avignon.
Google Scholar

Landry Ch., Bianchini F., 1995, The creative city, Demos Paper, No 12.
Google Scholar

Latimer-Knowles P.J., 2009, Communicative place-making: participatory planning and the enhancement of sense, The 4th International Conference of the International Forum on Urban-ism (IFoU) 2009 Amsterdam/Delft The New Urban Question - Urbanism beyond Neo-Liberalism.
Google Scholar

Lisowski A., 2007, "Przestrzeń" i "percepcja" w transdyscyplinarnych badaniach miast - spojrzenie geografa, [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Warszawa.
Google Scholar

Lorens P., 2009, Współczesne tendencje rozwoju struktur miejskich. Znaczenie procesów przekształceń i rewitalizacji, [w:] Miasto, metropolia, region. Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, red. P. Lorens i J. Martyniuk-Pęczek, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk.
Google Scholar

Lorens P., 2010, Definiowanie współczesnej przestrzeni publicznej, [w:] Miasto, metropolia, region. Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, red. P. Lorens i J. Martyniuk-Pęczek, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk.
Google Scholar

Lucas R.E., 1988, On the Mechanics of Economic Development, Journal of Monetary Economics, No 22, s. 3^12.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0304-3932(88)90168-7

Matur V. K., 2011, Human capital-based strategy for regional economic development, Economic Development Quarterly 1999.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089124249901300301

New Century City Developments creating extraordinary value, Third Global Workshop. November 9-11, 2009 Seoul, Korea
Google Scholar

Nowakowska A., 2011, Regionalny wymiar procesów innowacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Nowakowska A., Przygodzki Z., Sokołowicz M., 2011, Region w gospodarce opartej na wiedzy. Kapitał ludzki, innowacje, korporacje transnarodowe, Wyd. Difin Warszawa.
Google Scholar

Pine B. J., Gilmore J.H., 1999, The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Santagata W., Bertacchini E., 2011 Creative atmosphere: cultural industries and local development, International Centre for Research on the Economics of Culture, Institutions, and Creativity (EBLA), Working paper, No 4. Scott A. J. 2010, Cultural Economy and the Creative Field of the City. Human Geography, vol. 92, iss. 2, s. 115-130.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2010.00337.x

Stangel M., 2009, Możliwości technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w procesach rewitalizacji, [w:] Miasto, metropolia, region. Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, red. W. P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk.
Google Scholar

Throsby D., 2010, Ekonomia i kultura, Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar

Törnqvist G., 1983, Creativity and the renewal of regional life, [w:] Creativity and Context, A. Buttimer eds., Lund Studies in Geography. B. Human Geography, No. 50.
Google Scholar

Published

2013-01-01

How to Cite

Przygodzki, Z. (2013). Creativity and Innovation Capability of Human Capital in the Context Shaping of Local Milieu Quality. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (290), 55–69. https://doi.org/10.18778/0208-6018.290.04

Issue

Section

Articles