Qualifications and Skills Versus Future Competencies of Young Adult Poles
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.370.04Keywords:
qualifications, skills, young people, k-means, PCAAbstract
In this article, we analyse the skills and competencies of young Polish adults in the context of a rapidly changing labour market. The research focuses on understanding how young adults, faced with technological progress, globalisation, and demographic changes, can adapt their skills to meet future job requirements. The study is based on data from the 2021 Human Capital Balance project. Using Principal Component Analysis (PCA) and the k-means clustering method, the aim is to identify key skills and competencies that will impact the future job prospects of young people. The importance of both technical professional skills and personal traits, such as communication, teamwork ability, creativity, and problem-solving approach, is highlighted in the work. In the context of the labour market, these skills are crucial for employees to perform tasks effectively and achieve professional success.
Downloads
References
Aczel A.D., Sounderpandian J. (2020), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Andruszkiewicz F., Kulik-Grzybek D. (2017), Kompetencje warunkujące funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy, “Szkoła – Zawód – Praca”, no. 13, pp. 26–34, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-8ccc8f19-4c15-4719-8817-9efb1ef071c8 [accessed: 15.03.2025].
Google Scholar
Armstrong M., Taylor S. (2016), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Arthur D., Vassilvitskii S. (2007), k-means++: The Advantages of Careful Seeding, “Proceedings of the Eighteenth Annual ACM-SIAM Symposium on Discrete Algorithms”, pp. 1027–1035.
Google Scholar
Bakhshi H., Downing J., Osborne M., Schneider P. (2017), The Future of Skills: Employment in 2030, Pearson and Nesta, London.
Google Scholar
Becker G.S. (1964), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, University of Chicago – Department of Economics, University of Chicago – Booth School of Business, Chicago.
Google Scholar
Bednarski M., Kukulak-Dolata I. (2021), Segmentacja rynku pracy w Polsce, “Rynek Pracy”, vol. 176–177, no. 1–2, pp. 48–62.
Google Scholar
Bojanowska-Sosnowska A. (2021), Wykluczenie kompetencyjne i jego wpływ na rynek pracy w Polsce, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Google Scholar
Boyatzis R. (2005), The competent manager: A model for effective performance, John Wiley & Sons, New York.
Google Scholar
CEJSH (2022), Wpływ pandemii COVID-19 na sytuację osób młodych na europejskim rynku pracy – wybrane aspekty, “Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, no. 2, pp. 43–54.
Google Scholar
CERTES (2025), Kompetencje Przyszłości 2025, CERTES Consulting, Warszawa.
Google Scholar
Chałas K. (2018), Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna), [in:] S.M. Kwiatkowski (ed.), Kompetencje przyszłości, “Seria Naukowa”, vol. 3, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, pp. 30–68.
Google Scholar
Dias J., Silva C. (2021), Clustering analysis of youth employment trends: An application of k-means and PCA techniques, “Journal of Labour Market Research”, vol. 55(3), pp. 215–231.
Google Scholar
European Commission (2020), European Skills Agenda, https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/skills-and-qualifications/european-skills-agenda_en [accessed: 15.03.2023].
Google Scholar
European Youth Portal (2022), Wpływ COVID-19 na zatrudnienie młodzieży, https://youth.europa.eu/news/effects-of-covid-19-youth-employment_pl [accessed: 15.03.2025].
Google Scholar
Eurostat (2022), COVID–19 strongly impacted young people’s employment, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220331-1 [accessed: 15.03.2023].
Google Scholar
Fastnacht D. (2006), Miękkie kompetencje w zarządzaniu, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach”, no. 1(2), pp. 109–114.
Google Scholar
Fong J., Halfond J., Schroeder R. (2017), The Changing Landscape for Professional and Continuing Education in the U.S., https://tiny.pl/c8n4d [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
Górniak J., Kasparek K., Jelonek M. (2021), Bilans Kapitału Ludzkiego 2021/2022, PARP, Warszawa.
Google Scholar
Hamm B. (2004), Kapitał społeczny z punktu widzenia socjologicznego, [in]: L. Frąckiewicz, A. Rączaszka (eds.), Kapitał społeczny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice, pp. 49–59.
Google Scholar
Han J., Pei J., Kamber M. (2017), Data Mining: Concepts and Techniques, Morgan Kaufmann, Amsterdam–Boston–Heidelberg–London–New York–Oxford–Paris–Sandiego–San Francisco–Singapore–Sydney–Tokyo.
Google Scholar
Hartigan J.A., Wong M.A. (1979), A K-means Clustering Algorithm, “Applied Statistics”, vol. 28, pp. 100–105.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2346830
Hyland T. (2012), Lifelong Learning, Mindfulness, and the Affective Domain of Education, [in:] D.N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, R. Bagnall (eds.), Second International Handbook of Education Lifelong Learning, vol. 26, Springer, London, pp. 209–226.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2360-3_15
ILO (2021a), ILO Monitor: COVID-19 and the World of Work. Eighth Edition, ILO Briefing Note, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_824092.pdf [accessed: 14.09.2023].
Google Scholar
ILO (2021b), World Employment and Social Outlook: Trends 2021, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/publications/world-employment-and-social-outlook-trends-2021 [accessed: 14.09.2023].
Google Scholar
ILO (2021c), Statistical ILO Brief: An update on the youth labour market impact of the COVID-19 crisis, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_emp/documents/briefingnote/wcms_795479.pdf [accessed: 14.09.2023].
Google Scholar
ILO (2022), World Employment and Social Outlook: Trends 2022, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_834081.pdf [accessed: 14.09.2023].
Google Scholar
Infuture Institue (2021), Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046, Collegium Da Vinci and Infuture Institue, https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/ [accessed: 15.09.2024].
Google Scholar
Janicki W. (2007), Przegląd teorii migracji ludności, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio B, Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia”, vol. 62, pp. 285–304.
Google Scholar
Jarmołowicz W., Knapińska M. (2011), Współczesne teorie rynku pracy a mobilność i przepływy pracowników w dobie globalizacji, “Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Krakowie”, no. 9, pp. 123–136.
Google Scholar
Jolliffe I.T. (2002), Principal Component Analysis (Springer Series in Statistics), Springer, New York–Berlin–Heidelberg–Hong Kong–London–Milan–Paris–Tokyo.
Google Scholar
Jolliffe I.T., Cadima J. (2016), Principal component analysis: a review and recent developments, “Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences”, vol. 374(2065), 20150202.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1098/rsta.2015.0202
Jurek P., Wiącek A., Hubisz P. (2012), Kompetencje poszukiwane na rynku pracy, [in]: P. Jurek (ed.), Metody pomiaru kompetencji zawodowych, “Zeszyt Informacyjno-Metodyczny – Doradcy Zawodowego”, no. 54, s. 71–71.
Google Scholar
Kocór M. (2015a), Kompetencje na rynku pracy. Raport PARP, PARP, Warszawa.
Google Scholar
Kocór M. (2015b), Niedopasowanie kompetencyjne, [in:] J. Górniak (ed.), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015, PARP, Warszawa, pp. 12–25.
Google Scholar
Kocór M. (2019), Nadwyżka czy deficyt kompetencji? Konsekwencje niedopasowania na rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Kot P. (2018), Związek samooceny ze skutecznością tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy, “Polskie Forum Psychologiczne”, no. 23(1), pp. 172–187.
Google Scholar
Kwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., Zięba M., Pietrus-Rajman M., Prokopowicz M. (2022), Kształcenie ustawiczne a potrzeby rynku pracy i gospodarki, Dobre Kadry Centrum Badawczo-Szkoleniowe, Wrocław.
Google Scholar
Kwiatkowski S.M. (2018), Kompetencje przyszłości, [in:] S.M. Kwiatkowski (ed.), Kompetencje przyszłości, “Seria Naukowa”, vol. 3, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, pp. 14–30.
Google Scholar
Maniak G. (2015), Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, “Studia Ekonomiczne”, no. 214, pp. 128–139.
Google Scholar
Mazurkiewicz A. (2021), Analiza rynku pracy młodych Polaków, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Michalik S., Felczak J. (2022), Zapotrzebowanie na cyfrowe poświadczenia w standardzie Open Badges, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Mishra S., Tripathi R. (2020), Predicting employment barriers for youth using principal component analysis: Evidence from developing economies, “International Journal of Social Economics”, vol. 47(8), pp. 1125–1142.
Google Scholar
Nosal C.S. (1997), Psychologia decyzji kadrowych. Strategie, kryteria, procedury, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar
OECD (2022), Employment Outlook 2022. Building Back More Inclusive Labour Markets, https://www.oecd.org/en/publications/oecd-employment-outlook-2022_1bb305a6-en.html [accessed: 15.03.2023].
Google Scholar
OECD (2023), OECD Skills Outlook 2023. Skills for a Resilient Green and Digital Transition, https://www.oecd.org/en/publications/2023/11/oecd-skills-outlook-2023_df859811.html [accessed: 15.03.2023].
Google Scholar
Osiecka-Chojnacka J. (2007), Szkolnictwo zawodowe wobec problemów rynku pracy, “Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze”, no. 16, pp. 2–3.
Google Scholar
Paprocka I., Terlecki M. (2015), Kompetencje twarde czy miękkie? Analiza ofert pracy pod kątem pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych. Raporty z badań, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Google Scholar
PARP (2018), Metodologia badania Bilans Kapitału Ludzkiego 2016–2023, https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/metodologia-badania-bilans-kapitalu-ludzkiego-2016-2023 [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
PARP (2021a), Badanie osób dorosłych: Baza danych z badania ludności BKL edycja 2021, https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego#metodologiabadaniabkl [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
PARP (2021b), Kwestionariusz z badania ludności BKL edycja 2021: Badanie osób dorosłych, https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.parp.gov.pl%2Fimages%2Fpublications%2FBKL%2FKwestionariusz_z_badania_ludnoci_BKL_edycja_2021_1.docx&wdOrigin=BROWSELINK [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
PARP (2022a), Raport z badania pracodawców. Powrót do rzeczywistości? Drugi rok pandemii oczami polskich firm, https://www.parp.gov.pl/publikacje/publication/raport-z-badania-pracodawcow-powrot-do-rzeczywistosci-drugi-rok-pandemii-oczami-polskich-firm [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
PARP (2022b), Raport z badania ludności w wieku 18–69 lat, https://www.parp.gov.pl/publikacje/publication/raport-z-badania-ludnosci-w-wieku-18-69-lat-1 [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
PARP (2023), Indywidualne konta szkoleniowe i mikropoświadczenia – rozwiązania wspierające realizację idei kształcenia przez całe życie, https://www.parp.gov.pl/publikacje/publication/indywidualne-konta-szkoleniowe-i-mikroposwiadczenia-rozwiazania-wspierajace-realizacje-idei-ksztalcenia-przez-cale-zycie [accessed: 15.03.2025].
Google Scholar
Pedregosa F., Grisel O., Blondel M., Prettenhofer P., Weiss R., Dubourg V., Vanderplas J., Passos A., Cournapeau D. (2011), Scikit-learn: Machine Learning in Python, “Journal of Machine Learning Research”, vol. 12, pp. 2825–2830, https://www.jmlr.org/papers/volume12/pedregosa11a/pedregosa11a.pdf [accessed: 14.09.2023].
Google Scholar
Piróg D. (2013), Wybrane teorie przechodzenia absolwentów szkół wyższych na rynek pracy w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, “Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, no. 23, pp. 147–163.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.23.11
Plewka C. (2021), Kształcenie dualne jako sposób naprawiania systemu edukacji zawodowej, “Około Pedagogii”, no. 2, pp. 24–35.
Google Scholar
Ratajczyk W. (2007), Edukacja a współczesny rynek pracy, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, vol. 210, pp. 65–83.
Google Scholar
Rojek M. (2023), Międzynarodowe programy kształcenia – nowy kontekst uczenia się i rozwoju nauczycieli, “Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, vol. 2(24), pp. 147–161.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.9
Sitek M., Pokropek A., Penszko P., Chyl K., Haman J. (2024), Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Spence A.M. (2002), Signaling in Retrospect and the Informational Structure of Markets, “The American Economic Review”, vol. 92(3), pp. 434–459.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1257/00028280260136200
Stachowicz-Stanusch A., Aleksander A., (2018), Kompetencje przyszłości, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie”, z. 121, pp. 485–497.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2018.121.35
StatSoft (2023), Podstawowe pojęcia statystyki, http://www.statsoft.pl/textbook/stathome.html [accessed: 14.09.2023].
Google Scholar
Stec K., Strzebońska A., Worek B., Antosz P. (2018), Rozwój kompetencji – uczenie się osób dorosłych i podmioty oferujące usługi rozwojowe, PARP, Warszawa.
Google Scholar
Subocz E. (2022), Wpływ pandemii COVID-19 na sytuację młodych na rynku pracy w Unii Europejskiej, “Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, no. 2, pp. 43–54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/2023.69.5.06
Syrowka K. (2025), Future® 2025. Rynek pracy i zawody przyszłości, Syrowka.com, Warszawa.
Google Scholar
UNDP, MBRF (2020), Global Knowledge Index 2020, https://www.undp.org/publications/global-knowledge-index-2020 [accessed: 15.09.2023].
Google Scholar
United Nations Development Programme and Mohammed bin Rashid Al Maktoum Knowledge Foundation (2024), Global Knowledge Index 2024, https://www.knowledge4all.com/ [accessed: 15.03.2025].
Google Scholar
Winterton J. (2009), Competence across Europe: Highest common factor or lowest common denominator?, “Journal of European Industrial Training”, vol. 33(8/9), pp. 686–701.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/03090590910993571
Worek B., Turek K. (2015), Uczenie się przez całe życie – „akcelerator” rozwoju, [in:] J. Górniak (ed.), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015, PARP, Warszawa, pp. 80–97.
Google Scholar
Worek B. (2019a), Lifelong learning and its role in labor market, Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Worek B. (2019b), Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
World Economic Forum (2021), Upskilling for Shared Prosperity, https://www.weforum.org/publications/upskilling-for-shared-prosperity/ [accessed: 15.03.2023].
Google Scholar
World Economic Forum (2025), The Future of Jobs Report 2025, https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/ [accessed: 15.03.2023].
Google Scholar
WUP Poznań (2021), Wpływ pandemii COVID-19 na postawy i motywacje młodych Wielkopolan, https://wrot.umww.pl/wp-content/uploads/2022/12/Wplyw-pandemii-COVID-19-na-postawy-i-motywacje-mlodych-Wielkopolan-2021.pdf [accessed: 15.03.2024].
Google Scholar