Usage‑Based Insurance As an Instrument of Restoring Equilibrium on Motor Insurance Market in Poland
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.333.07Keywords:
insurance telematics, Usage‑Based Insurance (UBI), asymmetric information, market equilibriumAbstract
The paper shows that thanks to the Usage‑Based Insurance, the industry can minimise the negative effect information asymmetry has on the Polish motor insurance market. Through an economic analysis, the author gives the forecasts of the market models where three strategies for telematics implementation are used. His research proves that not every scenario leads to the desired equilibrium and only the right strategy adopted to introduce telematics solutions onto the market will make it possible for the low‑risk individuals to receive the full coverage at an actuarially fair premium, which will constitute an improvement with regards to the Pareto efficiency, as opposed to their position where information asymmetry exists. This breakthrough can be achieved by implementing products using data from the so‑called black boxes or dongles.
Downloads
References
Arvidsson S. (2011), Reducing asymmetric information with usage‑based automobile insurance, Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI), nr 2010:2, s. 1–26.
Google Scholar
Coroamă V., Höckl N. (2004), Pervasive Insurance Markets and their Consequences, materiał zaprezentowany w ramach konferencji Pervasive 2004.
Google Scholar
Filipova L., Welzel P. (2005), Reducing Asymmetric Information in Insurance Markets: Cars with Black Boxes, „Volkswirtschaftliche Diskussionsreihe”, nr 270, s. 1–29.
Google Scholar
Guzek M. (2012), Samochodowe „czarne skrzynki” jako urządzenia wspomagające analizę przebiegu wypadku drogowego, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport“, z. 82, s. 41–54.
Google Scholar
Herrtwich R. (2003), Fahrzeuge am Netz, [w:] F. Mattern (red.), Total vernetzt: Szenarien einer informatisierten Welt, Springer, Berlin.
Google Scholar
Krawczyk M. (2004), Problem asymetrii informacji na rynku ubezpieczeniowym, „Decyzje”, nr 1, s. 55–80.
Google Scholar
Polska Izba Ubezpieczeń (2016), Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce. Przegląd danych z lat 2013–2015, Polska Izba Ubezpieczeń, Warszawa.
Google Scholar
Ptolemus Consulting Group (2016), Usage based insurance, Global study – Free abstract.
Google Scholar
Rothschild M., Stiglitz J.E. (1976), Equilibrium in Competitive Insurance Markets: An Essay on the Economics of Imperfect Information, „The Quarterly Journal of Economics”, t. 90, nr 4, s. 629–649.
Google Scholar
Tselentis D.I., Yannis G., Vlahogianni E.I. (2016), Innovative insurance schemes: pay as/how you drive, „Transportation Research Procedia”, t. 14, s. 362–371.
Google Scholar
Downloads
Additional Files
- Rysunek 1. Brak równowagi agregującej na rynku konkurencyjnym (Język polski)
- Rysunek 2. Równowaga rozdzielająca na rynku konkurencyjnym (Język polski)
- Rysunek 3. Systematyka taryf wg poziomu wykorzystania telematyki oraz analizy zachowań ubezpieczonych (Język polski)
- Rysunek 4. Równowaga rynkowa przy zastosowaniu rozwiązań telematycznych (Język polski)