The Influence of Professional Education on the Physical, Development of Girls

Authors

  • Maria Gołębiowska Zakład Propedeutyki Pediatrii AM, ul. Sporna 36/50, 91-783 Łódź
  • Jadwiga Grabowska Zakład Antropologii Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Banacha 12/16, 90-237 Łódź
  • Bogdan Łuczak Zakład Antropologii Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Banacha 12/16, 90-237 Łódź
  • Danuta Chlebna-Sokół Zakład Propedeutyki Pediatrii AM, ul. Sporna 36/50, 91-783 Łódź
  • Anna Stańczyk Zakład Propedeutyki Pediatrii AM, ul. Sporna 36/50, 91-783 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1898-6773.53.1-2.15

Abstract

The basic material for this study originates from 4-yearlong longitudinal studies carried out in 2 secondary schools in Łódź. The studies covered 77 girls in the age from 16 to 19 years including 42 girls attending the General Education Secondary School, and 35 girls attending the Textile Technical School. 

In all girls the health conditions, sex maturity, level of physical development on the basis of somatic and physiological indices were evaluated.

It was found that there was an initial selection conditioned by social factors and somatic predispositions (posture) in girls recruited to schools of different education profiles. Throughout their whole education period, in the girls of the Textile Technical School the length features and the features of two skin-folds were slightly decreased which was the result of less favorable socio-economic conditions in which they lived. The education in professional school is associated with some amount of physical work and it leads to the achievement of a slightly higher developmental level of some somatic features.

The figure of girls terminating the Textile Technical School in comparison with that of the General Education School girls was characterized by a weaker length factor but a better accentuated massiveness of bone and muscle structure of the upper body part and slightly higher percentage of fat.

In the girls of both types of schools a deterioration of the aerobic capacity level was noted in the age of 18 years. This fact suggests that the program of motor activities realized in the physical education classes, particularly in the higher forms is not sufficient for the maintaining of the achieved level of efficiency. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÅSTRAND P. O., I. RYHMING, 1954, A nomogram calcutation of aerobic capacity, Physical fitness front pulse rate during submaximal work, J. Appl. Physiol. 7, 218.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1152/jappl.1954.7.2.218

CHLEBNA-SOKÓŁ D., A. STAŃCZYK, M. GOŁĘBIOWSKA, B. ŁUCZAK, J.GRABOWSKA, 1985, Obserwacje długofalowe sprawności motorycznej i wydolności wysiłkowej uczennic ze szkoły zawodowej, Wych. Fiz. i Sport, 29, 3.
View in Google Scholar

CHRZANOWSKA M, 1976, Postawa ciała oraz jej związek z typem budowy i poziomem rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży, MPA, 92, 3.
View in Google Scholar

GUILFORD J. P., 1960, Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice, Warszawa.
View in Google Scholar

JAWORSKI Z., 1966, Podstawowe cechy morfologiczne i ogólna sprawność fizyczna młodzieży techników rolniczych, Wych. Fiz. i Sport. 10, 4.
View in Google Scholar

KMIECIK-RAJTKO H., 1976, Klasyfikacja somatotypologiczna oraz ocena dynamiki rozwoju męskiej młodzieży podejmującej pracę w przyzakładowych szkołach górniczych Rybnickiego Okręgu Węglowego, Przegl. Antrop., 42, 77.
View in Google Scholar

KOZŁOWSKI S., K. NAZAR, 1984, Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. Warszawa.
View in Google Scholar

MAĆKOWIAK A., 1972, Wpływ nauki zawodu na rozwój fizyczny chłopców niektórych szkół zawodowych w Poznaniu, Przegl. Antrop., 38, 169.
View in Google Scholar

MALARECKI I., 1981, Zarys fizjologii wysiłku i treningu sportowego, Warszawa.
View in Google Scholar

MALINOWSKI A., K TUSZYŃSKI, G. KOWALSKA-RUMIŃSKA, 1972, Budowa somatyczna pracowników różnych zawodów z zakładów włókien sztucznych "Stilon" w Gorzowie Wielkopolskim, Przegl. Antrop., 38, 195.
View in Google Scholar

MALINOWSKI A., (red ), 1980, Antropologia fizyczna, Warszawa-Poznań.
View in Google Scholar

MARTIN R., K. SALLER, 1957, Lehrbuch der Anthropologie, Stuttgart.
View in Google Scholar

PARIZKOWA J., 1977, Body fat and physical fitness, Haga.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-1047-4

SZCZOTKOWA Z., 1966, Zróżnicowanie morfologiczne mężczyzn pracujących, MPA, 73, 1975.
View in Google Scholar

TANNER J. M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania, Warszawa.
View in Google Scholar

TUSZYŃSKI K., L. BZDĘGA-SOBOCIŃSKA, F. KOPACZYK, 1976, Stan rozwoju fizycznego i roczne zmiany wartości wybranych cech morfologiczno-funkcjonalnych uczennic przyzakładowej Szkoły Włókienniczej przy GZPJ w Gorzowie Wielkopolskim, Przegl. Antrop., 42,101.
View in Google Scholar

WELON Z., T. BIELICKI, R. JURYNEC, J. KOWALCZYK, 1983, Pogłębianie się niektórych społecznych różnic w Polsce w ciągu XX stulecia w świetle
View in Google Scholar

danych antropometrycznych o wzroście żołnierzy, Kosmos 32, A, 5.
View in Google Scholar

WOLAŃSKI N., 1975, Metody kontroli i normy rozwoju dzieci i młodzieży, Warszawa.
View in Google Scholar

WROŃSKA-WĘCŁAW W., 1977, Charakterystyka morfologiczna uczniów kończących naukę zawodu w zasadniczych szkołach rolniczych, Przegl. Antrop., 42, 375.
View in Google Scholar

Published

1987-12-30

How to Cite

Gołębiowska, M., Grabowska, J., Łuczak, B., Chlebna-Sokół, D., & Stańczyk, A. (1987). The Influence of Professional Education on the Physical, Development of Girls. Anthropological Review, 53(1-2), 171–180. https://doi.org/10.18778/1898-6773.53.1-2.15

Issue

Section

Articles