Współpraca pomiędzy biznesem a organizacjami pozarządowymi na przykładzie województwa lubuskiego

Autor

  • Piotr Nieporowski University of Zielona Góra, Education, Psychology and Sociology image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.07

Słowa kluczowe:

business, NGO, partnership, cooperation, non-governmental organisations

Abstrakt

Non-governmental organisations in recent years have gained new possibilities to realise their initiatives, thanks to the strong need among corporations to maintain their socially-desired image, which translates into their greater openness towards possible cooperation with the third sector. Several representatives of NGOs, utilising the latest technological solutions, are improving both the extent of their influence and its effectiveness. As multiple examples from Lubusz Voivodeship illustrate, the strategy of cooperation between business and non-governmental organisations can take on many forms, not necessarily based on financial support. Currently, a bargaining chip in the case of both sides is their knowledge capital. Corporations striving to maintain a positive image in the surroundings they function within are more eager to support social initiatives, recognising in it a possible path to gaining a competitive edge. In my article, I intend to reflect the specificity of the business/NGO relation and its determinants on the basis of selected examples from Lubusz Voivodeship. By analysing case studies, I will try to indicate the most common mutual expectations and construct a vision of a “perfect partner”. The context of analysing the quality of relations between business and NGO’s is social capital, which is an important value determining its shape. This arises from the belief that an organisation’s social capital has a meaningful impact on its attractiveness in the eyes of a potential partner. In my paper I will also present the most recent data, depicting the level of trust among the local community.

Bibliografia

Bennett J., S. Jayes, The Seven Pillars of Partnering: A Guide to Second Generation Partnering, Forum Partnering Task Force of Reading Construction Forum, London 1998.
Google Scholar

Bourdieu P., The Forms of Capital [w:] Handbook of theory and research for the sociology of education, red. J. Richardson, New York 1986, s. 248–249.
Google Scholar

Cheba K., J. Hołub-Iwan, A. Świadek, Raport „Specjalizacje regionalne województwa lubuskiego” dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze, Warszawa 2014.
Google Scholar

Departament Pożytku Publicznego, Organizacje pozarządowe – Podstawowe pojęcia, http://www.pozytek.gov.pl/Podstawowe,pojecia,380.html
Google Scholar

Departament Pożytku Publicznego, Tekst jednolity ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dzia- łalności pożytku publicznego i o wolontariacie, http://www.pozytek.gov.pl/Usta wa,o,dzialalnosci,pozytku,publicznego,i,o,wolontariacie,405.html
Google Scholar

Diagnoza Społeczna: zintegrowana baza danych 2000-2013, www.diagnoza.com
Google Scholar

Duer K., K. Dreszer-Smalec, M. Wojciechowska, E. Wyszomirska, K. Gluth, Diagnoza stanu lubuskich organizacji pozarządowych, Fundacja na rzecz Collegium Polonicum, Słubice 2012.
Google Scholar

Fundacja CSR Profit – PartnerstwaLokalne.pl, http://partnerstwalokalne.pl/baza-wiedzy/model-wspol pracy-biznes-ngo/3-case-studies/
Google Scholar

INTEGRACJA jednym z sygnatariuszy Karty Wskazań Efektywnego Partnerstwa Biznes – NGO, http://www.integracja.org/wydarzenia/integracja-jednym-z-sygnatariuszy-kar ty-wskazan-efektywnego-partnerstwa-biznes-ngo/
Google Scholar

Karoń T., A. Hek, K. Tomczak, Badanie „Diagnoza działalności organizacji pozarządowych pod kątem istnienia standardów działania” – Raport końcowy, SMG/KRC Poland Media S.A., 2010.
Google Scholar

Karta Wskazań Efektywnego Partnerstwa Biznes-NGO, konkordia.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/Karta_Wskazan.pdf
Google Scholar

Kudłacz T., A. Hołuj, P. Serafin, B. Zawilińska, Raport regionalny – Województwo lubuskie, Zielona Góra-Kraków, 2011.
Google Scholar

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu – Raport, Warszawa 2011, s. 199–200.
Google Scholar

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o., Biznes i NGO podpisały Kartę Wskazań Efektywnego Partnerstwa, http://www.strefa.gda.pl/pl/aktualnosci/biznes-i-ngo-pod pisaly-karte-wskazan-efektywnego-partnerstwa.html
Google Scholar

Putnam R.D., Demokracja w działaniu, tłum. J. Szacki, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa-Kraków 1995.
Google Scholar

Stowarzyszenie Inicjatyw Samorządowych, Organizacje pozarządowe w Polsce, http://www .lpps.pl/?organizacje-pozarzadowe-w-polsce,109
Google Scholar

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z dnia 6 sierpnia 2004 r.), http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2004-173-1807
Google Scholar

Wojsławowicz E., Czy jesteśmy sobie potrzebni? O współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi, Konkordia, http://konkordia.org.pl/czy-jestesmy-sobie-potrzebni-o-wspolpracy-biznesu-z-organizacjami-pozarzadowymi/
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-02-01

Jak cytować

Nieporowski, P. (2016). Współpraca pomiędzy biznesem a organizacjami pozarządowymi na przykładzie województwa lubuskiego. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 19(1), 95–108. https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.07

Numer

Dział

Artykuł