Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków

Autor

  • Ewa Gruszewska Uniwersytet w Białymstoku, Katedra Ekonomii Politycznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.3.08

Słowa kluczowe:

entrepreneurial attitudes, systemic transformation, value systems

Abstrakt

Poland’s transformation occurs in individuals’ attitudes and behaviour. Several years ago, the entrepreneur in Poland was associated with corruption and border-line legal activities. Today, many entrepreneurs are looked upon as positive role models. Social acceptance of entrepreneurial attitudes in Poland is growing. Increased susceptibility to entrepreneurial behaviour in a society will increase the rate at which new businesses are established, enhancing market dynamics, and accelerating innovative changes. But in Poland entrepreneurs are not seen as a positive example, unlike in the United States. Willingness to take risks, self-expression and independence are not met with social acceptance, especially if rewarded with high incomes. The research undertaken by the author is aimed at analysing the essence of entrepreneurial attitudes and changes in the social acceptance of entrepreneurial behaviour.

Bibliografia

Bal-Woźniak T., Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, PWE, Warszawa 2012.
Google Scholar

Entrepreneurship in the EU and beyond, Country Report Poland, Flash Eurobarometer 354, TNS Political & Social, European Commision, 2012.
Google Scholar

Entrepreneurship in the EU and beyond. A Survey in the EU, EFTA Countries, Croatia, Turkey, the US, Japan, South Korea and China. Analytical Report, Flash Eurobarometer 283, The Gallup Organization 2010.
Google Scholar

GEM. Polska. Raport, PARP, Warszawa 2013.
Google Scholar

Global Entrepreneurship Monitor, 2014; baza danych: http://www.gemconsortium.org/keyindicators
Google Scholar

Inglehart R.F., Welzel Ch., Changing Mass Priorities: The Link between Modernization and Democracy, „Perspectives on Politics” 2010, Vol. 8, No. 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S1537592710001258

Inglehart R.F., Welzel Ch., Modernization, Cultural Change and Democracy. The Human Development Sequence, Cambridge University Press 2005.
Google Scholar

Inglehart R.F., Welzel Ch., The WVS Cultural Map of the World, 2010, http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54
Google Scholar

Jasińska-Kania A., Między rygoryzmem a permisywnością: przemiany moralności w Polsce i Europie [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, red. A. Jasińska-Kania, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2012.
Google Scholar

Jasińska-Kania A., Zmiany wartości Polaków a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, red. A. Jasińska-Kania, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2012.
Google Scholar

Jones G., R.D. Wadhwani, Schumpeter’s Plea: Rediscovering History and Relevance in the Study of Entrepreneurship, HBS Working Papers Collection, No.2, 2006.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/ambpp.2006.22898257

Knudsen T., R. Swedberg, Capitalist Entrepreneurship: Making Profit through the Unmaking of Economic Orders, “Capitalism and Society” 2009, Vol. 4, issue 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2202/1932-0213.1057

Koralewicz J., M. Ziółkowski, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Wyd. Nauk. Scholar, Collegium Civitas Press, Warszawa 2003.
Google Scholar

Kwarciak K., Psychologiczne wyznaczniki skutecznego przedsiębiorcy [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, red. S.A. Witkowski, tom VI, Wyd. UW, Wrocław 2003.
Google Scholar

Manic S., “Puzzle” of Entrepreneurship: Some Methodological Perplexities, „Economic Themes” 2009, Vol. XLVII, No. 4.
Google Scholar

Mccaffrey M., Entrepreneurship, Economic Evolution, and the End of Capitalism: Reconsidering Schumpeter’s Thesis, „The Quarterly Journal of Austrian Economics” 2009, Vol. 12, No. 4.
Google Scholar

Mises L. von, Ludzkie działanie, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa 2007.
Google Scholar

Nassif V.M.J., A.N. Ghobril, N.S. de Silva, Understanding the Entrepreneurial Process: a Dynamic Approach, „Brazilian Administration Review” 2010, Vol. 7, No. 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-76922010000200007

Nikolova E., D. Simroth, Does Cultural Diversity Help or Hinder Entrepreneurs? Evidence from Eastern Europe and Central Asia, EBRD Working Paper No. 158, 2013.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2272615

Polacy o gospodarce wolnorynkowej, Komunikat z badań CBOS, nr 31, Warszawa 2014; http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_031_14.PDF
Google Scholar

Sobel R.S., N. Dutta, S. Roy, Does Cultural Diversity Increase the Rate of Entrepreneurship?, „Review Austrian Economics” 2010, Vol. 23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11138-010-0112-6

Szomburg J., Wartości lekarstwem dla Polski [w:] System wartości i norm społecznych podstawą rozwoju Polski, IBnGN, Gdańsk 2005.
Google Scholar

Winiecki J., Transformacja postkomunistyczna. Studium przypadku zmian instytucjonalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012.
Google Scholar

Witkowski S.A., Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości [w:] Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wyd. SWPS, Warszawa 2011.
Google Scholar

World Values Survey Wave 6: 2010-2014; http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
Google Scholar

Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w rejestrze REGON, GUS, Warszawa z lat 1996-2014.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-10-29

Jak cytować

Gruszewska, E. (2014). Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 17(3), 91–101. https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.3.08

Numer

Dział

Artykuł