Etyczne aspekty personalizowania treści w środowisku cyfrowym

Autor

  • Monika Modrzejewska SGH Warsaw School of Economics, Collegium of Socio-Economics

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.3.03

Słowa kluczowe:

media, web personalization, a filter bubble, Internet

Abstrakt

Nowadays, the Internet fulfils multiple functions: it supplies us with information and entertainment, and it is sometimes all the social life we have. Typing any phrase into Google – the most popular Internet search engine – will give you thousands of answers in just a second. However trivial or important the question is, Google will come up with numerous search results. Internet users hardly ever stop to think how a content search list works and how the choice of what they see on their computer screen has been made for them. Hardly anybody knows that entering the same words in the search engine will bring different search results for different users. For every person browsing Google, the search engine will return expert interviews, press articles, scientific publications, etc. – but the answer to the search question will be biased, and can differ substantially for different users. What is at work here is the web personalization mechanism, which involves changes in the Google Search Algorithm depending on the place, time, and other circumstances of the question asked, as well as any past searches of the user. The same mechanism can be observed in Facebook’s news feed, which only serves us selective information. In the end, we all end up closed in a filter bubble. At the end of the day, in exchange for user-friendly Internet and our unyielding faith in technology, we pay the ultimate price – our freedom.

Bibliografia

Carr, N. (2008). Is Google making us stupid? What the Internet is doing to our brains. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/306868/
Google Scholar

Castells, M. (2013). Społeczeństwo sieci (J. Stawiński, S. Szymański, K. Pawluś, M. Marody, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dziekan-Łanucha, A. (2016). Od personalizacji do profilowania. Opis konsekwencji korzystania z wyszukiwarki internetowej Google. Studia Socialia Cracoviensia, 1(14), 123–136.
Google Scholar

Fan, H., & Poole, M.S. (2006). What is personalization? Perspectives on the Design and implementation of personalization in information systems. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 16(3–4), 179–202.
Google Scholar

Halavais, A. (2012). Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo (T. Płudowski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kotarbiński, T. (1970). Studia z zakresu filozofii, etyki i nauk społecznych. Wrocław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Ossolineum.
Google Scholar

Kotarbiński, T. (1973). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
Google Scholar

Kotarbiński, T. (1986). Myśl o ludziach i ludzkich sprawach. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Wydawnictwo PAN, Ossolineum.
Google Scholar

Kotkowski, Ł. (2018). Facebook pokazał środkowy palec właścicielom Stron. Wszystko, co musisz wiedzieć o zmianach. https://www.spidersweb.pl/2018/01/zmiany-na-facebooku-faq.html
Google Scholar

Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.
Google Scholar

Makowiec, A. (2014). Prawne aspekty reklamy w sieci – zagadnienia wybrane. Kultura – Media – Teologia, 18(3), 9–28.
Google Scholar

Malinowski, B. (2016). Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący Newsfeed a zjawisko Fiter Bubble. Zarządzanie Mediami, 4(1), 15–22.
Google Scholar

Mosseri, A. (2018). Bringing people closer together. https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
Google Scholar

Nasraoui, O. (2005). World Wide Web personalization. https://pdfs.semanticscholar.org/bcaa/b5008f5f882e866f8c4c2ae91813f642fa1b.pdf
Google Scholar

Olszak, C.M., & Olszówka, K. (2007). Gromadzenie danych o użytkownikach na potrzeby personalizacji portali internetowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 273–278. http://www.swo.ae.katowice.pl/_pdf/343.pdf
Google Scholar

Orliński, W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora SA.
Google Scholar

Orzeł, W. (2018). Pokolenie Z – czyli generacja, której nie znacie. Kim są „Zetki” i jak do nich dotrzeć. https://semahead.pl/blog/pokolenie-czyli-generacja-ktorej-znacie-sa-zetki-nich-dotrzec.html
Google Scholar

Pariser, E. (2011). Beware online “filter bubbles”. https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles
Google Scholar

Pariser, E. (2012). The Filter Bubble. What the Internet is hiding from you. London: Penguin Books.
Google Scholar

Szpunar, M. (2017). Imperializm kulturowy Internetu. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Dz.U. 2004, nr 171, poz. 1800.
Google Scholar

Wojciechowski, M., & Zakrzewicz, M. (2007). Automatyczna personalizacja serwerów WWW z wykorzystaniem metod eksploracji danych. http://www.cs.put.poznan.pl/mzakrzewicz/pubs/pti02b.pdf
Google Scholar

https://ads.google.com
Google Scholar

https://radiokolor.pl/
Google Scholar

https://www.gov.pl/
Google Scholar

https://www.ted.com
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Modrzejewska, M. (2019). Etyczne aspekty personalizowania treści w środowisku cyfrowym. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 22(3), 33–44. https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.3.03

Numer

Dział

Artykuł