Kompetencje a zachowania edukacyjne dorosłych Polaków

Autor

  • Alicja Grześkowiak Wrocław University of Economics, Faculty of Management, Information Systems and Finance image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.2.09

Słowa kluczowe:

lifelong learning, educational strategies, statistical analysis

Abstrakt

Increasing activity in the field of lifelong learning is an important educational goal of the European Union. The rapidly changing environment creating new demands makes it necessary to take action in the field of continuous education. Labour market requirements in the process of evolving towards a knowledge-based society are changing, which is particularly important in the era of population ageing and raising the retirement age. All forms of education: formal, non-formal and informal should gain importance in response to the growing requirements. The situation in Poland is vary unfavourable when comparing the participation in activities related to lifelong learning with other European Union countries. Research indicates various demographic, social and economic determinants of adult engagement in lifelong learning. This study attempts to assess the relationships between the level of competences in various areas and the educational behaviours of adult Poles. The analyses are based on individual data from a national survey on human capital. The crucial purpose, which is to identify interdependences among the considered factors, attitudes and behaviours, is accomplished by selected statistical and econometric methods supported by suitable data visualization techniques.

Bibliografia

Bilans kapitału ludzkiego w Polsce. Badania ludności, 2013, http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20140527101857/BKL_ludnosc_2013.pdf?1401179482
Google Scholar

Dunteman G.H., Principal Components Analysis, Sage Publications, Newbury Park CA.
Google Scholar

Gabriel K.R., The Biplot Graphic Display of Matrices with Application to Principal Component Analysis, „Biometrica” 1971, nr 58 (3), s. 453–467, doi: 10.1093/biom et/58.3.453.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/biomet/58.3.453

Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki, Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r., red. J. Górniak, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2014.
Google Scholar

Górniak J., My i nasze pieniądze. Studium postaw wobec pieniądza, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2000.
Google Scholar

Grześkowiak A., Statystyczna analiza aktywności edukacyjnej osób dorosłych w Polsce, „Ekonometria” 2013, 2 (40), s. 22–35.
Google Scholar

Jolliffe I., Principal Component Analysis. Springer, New York 2002.
Google Scholar

Kroonenberg P.M., Applied Multiway Data Analysis, John Wiley & Sons, Hoboken 2008.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9780470238004

La Grange A., N. Le Roux, S. Gardner-Lubbe, BiplotGUI: interactive biplots in R, „Journal of Statistical Software” 2009, 30(12), s. 1–37.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18637/jss.v030.i12

Uwarunkowania decyzji edukacyjnych, red. M. Rószkiewicz, K. Saczuk, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Google Scholar

Sagan A., Jeden obraz ukazuje więcej niż 10 liczb, czyli jak budować mapy zadowolenia klienta z wykorzystaniem programu STATISTICA, StatSoft, Kraków 2004.
Google Scholar

Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków 2007.
Google Scholar

Strzelecki P., K. Saczuk, I. Grabowska, I.E. Kotowska, Rynek pracy [w:] Diagnoza Spo- łeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, „Contemporary Economics” 2013, vol. 7, Special Issue.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.o295

Pobrania

Opublikowane

2016-05-05

Jak cytować

Grześkowiak, A. (2016). Kompetencje a zachowania edukacyjne dorosłych Polaków. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 19(2), 129–139. https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.2.09

Numer

Dział

Artykuł

Funding data