Ekonomiczne i społeczne następstwa globalizacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.1.03Słowa kluczowe:
globalisation, nation state, transnational corporation, externalitiesAbstrakt
The subject of this article in an analysis of the globalisation process in economic and social areas. The author describes the main spheres of globalisation such as economic and political integration, the declining role of nation states, cultural homogenisation and the increasing significance of transnational corporations. The advantages and disadvantages of globalisation are discussed. The author also indicates differences between regions that benefit from globalisation. The article tries to answer questions whether globalisation is a desirable process and what it should be like to bring more benefits than losses.Bibliografia
Bauman Z., Globalization: The Human Consequences, Columbia University Press, New York 1998, [za:] R.H. Robbins, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Wydawnictwo Pro Publico, Poznań 2008.
Google Scholar
Dziemidok B., Suwerenność, [w:] Mała Encyklopedia Wiedzy Politycznej, red. M. Chmaj, W. Sokół, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Google Scholar
Giddens A., Beyond Left and Right. The Future of Radical Politics, Stanford University Press, Stanford 1994.
Google Scholar
Gulczyński M., J. Wawrzyniak, Suwerenne prawa narodu do sprawowania władzy zwierzchniej we współczesnych warunkach, [w:] Spór o suwerenność, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2001.
Google Scholar
Heshmati A., Measurement of a Multidimensional Index of Globalization, „Global Economy Journal” 2006, vol. 6, nr 2, s. 1-30, [za:] K. Rybiński, Globalizacja w trzech odsłonach. Offshoring – globalne nierównowagi – polityka pieniężna, Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. z o.o., Warszawa 2007.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2202/1524-5861.1117
Krzysztofek K., Globalna kultura i globalne zarządzanie, „Sprawy Międzynarodowe” 2000, vol. 53, nr 1, s. 67-86.
Google Scholar
Cohen L., A Consumer’s Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America, Alfred A. Knopf, Nowy Jork 2003, s. 299, [za:] R.H. Robbins, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Wydawnictwo Pro Publico, Poznań 2008, s. 31.
Google Scholar
Lears T.J.J., From Salvation to Self – Realization: Advertising and the Therapeutic Roots of the Consumer Culture, 1880-1930, [w:] The Culture of Consumption: Critical Essays in American History, 1880-1930, red. R.W. Fox, T.J.J. Lears, Pantheon, New York 1983, [za:] R.H. Robbins, op. cit.
Google Scholar
Looking beyond the obvious. Globalization and new opportunities for growth http://www.ey.com/GL/en/Issues/Driving-growth/Globalization---Looking-beyondthe-obvious---2012-Index
Google Scholar
Misiak W., Globalizacja – więcej niż podręcznik, Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. z o.o., Warszawa 2010.
Google Scholar
Moraczewska A., Korporacje transnarodowe w procesach globalizacji, [w:] Oblicza procesów globalizacji, red. M. Pietraś, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
Google Scholar
Piasecki R., Rozwój gospodarczy a globalizacja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
Google Scholar
Rifkin J., Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, Wydawnictwo Nadir, Warszawa 2005.
Google Scholar
Robbins R.H., Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Wydawnictwo Pro Publico, Poznań 2008.
Google Scholar
Robertson R., Globalization: Social Theory and Global Culture, Sage, Londyn 1992.
Google Scholar
Stiglitz J., Wizja sprawiedliwej globalizacji. Propozycje usprawnień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar
Wolf E.R., Europe and the People Without History, University of California Press, Berkeley 1982, [za:] R.H. Robbins, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Wydawnictwo Pro Publico, Poznań 2008.
Google Scholar
World Investment Report 2003, [za:] K. Piórko, „Władza” korporacji transnarodowych w stosunkach międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Grado, Toruń 2008.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.