Plea for a Modular Design of Business Ethics – Basics of The Ethical Substantiation of Economic Decisions
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.01Słowa kluczowe:
Business Ethics, ethical substantiation of economic decisions, modules of Business Ethics, theory of Business Ethics, policy of Business Ethics, code of Business Ethics, Corporate Governance, Corporate ComplianceAbstrakt
Artykuł stanowi apel o modułowe ujmowanie etyki biznesu, dyscypliny uznawanej za naukę stosowaną. W artykule analizujemy, w jakich warunkach decyzje i działania gospodarcze mające miejsce w firmach – bez względu na ich istotę – powinny być postrzegane jako moralnie właściwe. Wychodząc od doprecyzowania podstawowych pojęć związanych z etycznym uzasadnianiem decyzji ekonomicznych opisujemy system modułów tworzących swoiste ramy epistemologiczne, w których prowadzona jest następnie analiza formalna. Szczegółowo badamy, jaki wkład w etyczne uzasadnienia decyzji i działań ekonomicznych wnoszony jest na gruncie modułów: opisowego (jako płaszczyzny prezentacji idei), teoretycznego (jako płaszczyzny wyjaśniania i predykcji), pragmatycznego (jako płaszczyzny projektowania konkretnych rozwiązań) oraz normatywnego (jako płaszczyzny formułowania sądów wartościujących). Bazując na analizie formalnej pokazujemy, że dla uzasadniania decyzji ekonomicznych ideał cnotliwego kupca (ang. virtuous merchant) będący podstawą etyki przekonań stanowi w najlepszym razie rozwiązanie niedoskonałe. Następnie przedstawiamy powody, dla których w zorientowanej na praktykę dyscyplinie, jaką jest etyka biznesu, szczególnie skuteczne przy uzasadnianiu decyzji ekonomicznych jest podejście oparte na etyce odpowiedzialności. Głównym tego powodem jest fakt, iż dyscyplina ta integruje istotne twierdzenia (konstatacje) powstające na gruncie płaszczyzn opisowej, teoretycznej, pragmatycznej i normatywnej, co prowadzi do stworzenia niezależnego systemu twierdzeń. Jesteśmy przekonani, że nauki o zarządzaniu mogą być systematyczne uzupełnianie przez etykę biznesu. Przekonanie to jest pochodną faktu, iż twierdzenia formułowane na gruncie obu tych dyscyplin odnoszą się do tych samych decyzji dotyczących rzadkich zasobów, które stanowią przedmiot badawczy zarządzania, a pomiędzy oboma systemami zachodzą związki o charakterze zarówno treściowym, jak i metodologicznym.
Bibliografia
Albach H., Betriebswirtschaftslehre ohne Unternehmensethik, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft” 2005.
Google Scholar
Albert H., Probleme der Theoriebildung. Entwicklung, Struktur und Anwendung sozialwissenschaftlicher Theorien [in:] Theorie und Realität, ed. H. Albert, Tübingen 1964.
Google Scholar
Aupperle K.E., A.B. Carroll, J.D. Hatfield, An Empirical Examination of the Relationship between Corporate Social Responsibility and Profitability, „Academy of Management Journal” 1985, vol. 28, No. 2.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/256210
Bayer AG, Corporate Compliance Policy, German ed., Leverkusen 2008.
Google Scholar
Bouillon H., Die Fiktion der sozialen Gerechtigkeit, „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ 2006, v. 4.2., nr 30.
Google Scholar
Business Ethics as Practice. Representation, Reflexivity and Performance, eds. C. Carter at al., Edward Elgar, Cheltenham/UK, Northampton/Mass 2007.
Google Scholar
BWL-Lexikon, eds. F.X. Bea, R. Helm, M. Schweitzer, UTB, Stuttgart 2009.
Google Scholar
Chmielewicz K., Forschungskonzeptionen der Wirtschaftswissenschaft, 3rd ed., Stuttgart 1994.
Google Scholar
Crane A., D. Matten, Business Ethics. An European Perspective. Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, Oxford, New York 2004.
Google Scholar
Dlugos G., Analytische Wissenschaftstheorie als Regulativ betriebswirtschaftlicher Forschung [in:] Wissenschaftstheorie und Betriebswirtschaftslehre, eds. G. Dlugos, G. Eberlein, H. Steinmann, Düsseldorf 1972.
Google Scholar
Göbel E., Unternehmensethik, Grundlagen und praktische Umsetzung, 2nd ed., Stuttgart 2010.
Google Scholar
Hax H., Unternehmensethik, Ordnungselement der Marktwirtschaft?, „Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung” 1993.
Google Scholar
Höffe O., Immanuel Kant [in:] Klassiker der Philosophie, ed. O. Höffe, vol. 2, München 1995.
Google Scholar
Homann K., Die ethische Aufnahmefähigkeit der modernen Ökonomik, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft – Journal of Business Economics” 2007, Special Issue 1/2007.
Google Scholar
Kant I., Werke in zehn Bänden, vol. 6, ed. W. Weischedel, Darmstadt 1960.
Google Scholar
Klimt H., Wirtschaftsethik als Lehrfach, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft – Journal of Business Economics” 2008, Special Issue 3/2008.
Google Scholar
Klink D., Der ehrbare Kaufmann – Das ursprüngliche Leitbild der Betriebswirtschaftslehre und individuelle Grundlage für die CSR-Forschung 2008, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft/Journal of Business Economics”, Special Issue 3/2008.
Google Scholar
Kosiol E., Betriebswirtschaftslehre und Unternehmensforschung. Eine Untersuchung ihrer Standorte und Beziehungen auf wissenschaftstheoretischer Grundlage [in:] Bausteine der Betriebswirtschaftslehre, vol. 1 (Methodologie, Grundlagen und Organisation), Duncker & Humblot, Berlin 1973.
Google Scholar
Kreikebaum H., Grundlagen der Unternehmensethik, Stuttgart 1996.
Google Scholar
Küng H., Weltethos für Weltpolitik und Weltwirtschaft, 2nd ed., München und Zürich 1997.
Google Scholar
Küpper H.-U., Analytische Unternehmensethik als betriebswirtschaftliches Konzept zur Behandlung von Wertkonflikten in Unternehmungen, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft“ 2005, vol. 75, nr 9.
Google Scholar
Küpper H.-U., Ph. Schreck, Unternehmensethik in Praxis, Forschung und Lehre – Status quo und Perspektiven im deutschsprachigen Raum, „Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung” 2008, Special Edition 58/08.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03372968
Küpper H.-U., Unternehmensethik, Hintergründe, Konzepte, Anwendungsbereiche, SchäfferPoeschel Verlag, Stuttgart 2006.
Google Scholar
P. Koslowski, Wirtschafts- und Unternehmensethik [in:] Allgemeine Betriebswirtschaftslehre.
Google Scholar
Bd. 1: Grundfragen, 10th ed., eds. F.X. Bea, M. Schweitzer, UTB, Stuttgart 2009.
Google Scholar
Pieper A., Einführung in die Ethik, 6th ed., Tübingen, Basel 2007.
Google Scholar
Popper K.R., Logik der Forschung, 7th ed., Tübingen 1982.
Google Scholar
Scherer A.G., A. Butz, Unternehmensethik und CSR in betriebswirtschaftlichen Teildisziplinen – Eine Einführung, „Die Unternehmung” 2010, vol. 64, nr 4.
Google Scholar
Schneider D., Unternehmensethik und Gewinnprinzip in der Betriebswirtschafts-lehre, „Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung” 1990.
Google Scholar
Schweitzer M., Plädoyer für eine modulare Strukturierung der Disziplin Unternehmensethik, „Jahrbuch für Controlling und Rechnungswesen” 2011.
Google Scholar
Schweitzer M., G. Galassi, German and Italian Contributions to Business Ethics, „Contabilità e Cultura Aziendale”, ed. G. Catturi, vol. 12, nr 1.
Google Scholar
Schweitzer M., Wirtschaftsunruhe und Rechnungsrisiken [in:] Rechnungslegung und Unternehmensführung in turbulenten Zeiten. Festschrift für Gerhard Seicht, eds. H. Haeseler, F. Hörmann, LexisNexis, Wien 2009.
Google Scholar
Soppe A., Ethical Theory of the Firm [in:] Ethics in the Economy, Handbook of Business Ethics, ed. L. Zsolnai, Bern 2002.
Google Scholar
Valesquez M.G., Business Ethics: Concepts and Cases, 5th ed., Englewood Cliffs, NJ 2001.
Google Scholar
Weber M., Soziologie, Universalgeschichtliche Analysen, Politik, 6th ed., Stuttgart 1992.
Google Scholar
Werder A., Corporate Governance (Unternehmensführung) [in:] Handwörterbuch Unternehmensführung und Organisation, 4th ed., Stuttgart 2004.
Google Scholar
Whysall P., Power Redistribution and Ethical Challenges in E-Commerce [in:] Business Ethics and the Electronic Economy, eds. P. Koslowski et al., Berlin 2004.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-06189-3_8
Witt P., Unternehmensgründer als ehrbare Kaufleute, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft – Journal of Business Economics“, Special Issue 2007, nr 1.
Google Scholar
Zäpfel G., Managemententscheidungen bei schlecht strukturierten Handlungssituationen im Spannungsfeld zwischen ökonomischer Rationalität und moralischer Verantwortung – Möglichkeiten und Grenzen [in:] Betriebswirtschaftslehre und Unternehmensethik, eds. B. Feldbauer-Durstmüller, H. Pernsteiner, Wien 2009.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.