Kazimierz Twardowski jako wzór osobowy nauczyciela akademickiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.16

Słowa kluczowe:

Kazimierz Twardowski, personal model, scientific style of philosophizing, pedagogical authority, Lvov and Warsaw school

Abstrakt

The main aim of the article is a justification and attempt to prove the rightness of the thesis that personal features and teaching, educational and pedagogical activity of Kazimierz Twardowski constitute the example of teaching attitude which may be set as a personal model for modern team of academic teachers. The attitude of Kazimierz Twardowski proves that the work of a teacher treated as a life mission is a kind of social service contributing to development of culture and science. For the work of an academic teacher should be based on realizing of the values, ideals and attitudes socially desired, otherwise the society is threatened with not only stagnation or degradation of science but also arising and developing of attitudes which are socially harmful.

Biogram autora

Joanna Zegzuła-Nowak - Uniwersytet Zielonogórski

Autorka jest stypendystą w ramach Poddziałania 8.2.2 „Regionalne Strategie Innowacji”, Działania 8.2 „Transfer wiedzy”, Priorytetu VIII „Regionalne Kadry Gospodarki” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i z budżetu państwa.

Bibliografia

Ajdukiewicz K., Pozanaukowa działalność Kazimierza Twardowskiego, „Ruch Filozo-ficzny” 1959, t. XIX, nr 1–2.
Google Scholar

Brożek A., Kazimierz Twardowski w Wiedniu, Wyd. Nauk. Semper, Warszawa 2010.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0771-3

Czeżowski T., Kazimierz Twardowski, „Ruch Filozoficzny”, 1938, t. XIV, nr 1–3.
Google Scholar

Czeżowski T., W dziesięciolecie śmierci Kazimierza Twardowskiego [w:] Odczyty filozo-ficzne, Toruń 1958.
Google Scholar

Głombik Cz., Obecność filozofa. Studia historyczno filozoficzne o Władysławie Tatarkie-wiczu, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Google Scholar

Ingarden R., Działalność naukowa Kazimierza Twardowskiego [w:] Kazimierz Twardow-ski. Nauczyciel − Uczony − Obywatel, Nakładem Polskiego Towarzystwa Filozo-ficznego, Lwów 1938.
Google Scholar

Jadacki J.J., Orientacje i doktryny filozoficzne. Z dziejów myśli polskiej, Wyd. Wydziału Filozofii i Socjologii UW, Warszawa 1998.
Google Scholar

Jadczak R., Mistrz i jego uczniowie, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 1997.
Google Scholar

Jadczak R., Powstanie filozofii analitycznej w Polsce (noty bibliograficzne), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1995.
Google Scholar

Jadczak R., Rola Kazimierza Twardowskiego w stworzeniu analitycznej szkoły filozoficznej w Polsce, „Przegląd Filozoficzny” 1988, nr 11–12.
Google Scholar

Konstańczak S., Edukacja filozoficzna w ujęciu Kazimierza Twardowskiego, w: Twórca szkoły Lwowsko-Warszawskiej. W 70. rocznicę śmierci Kazimierza Twardowskie-go, red. W. Słomski, Wyd. Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa 2008.
Google Scholar

Kotarbiński T., Główne kierunki i tendencjefilozofii w Polsce [w:] Wybór pism, t. II, PWN, Warszawa 1958.
Google Scholar

Kotarbiński T., Styl pracy Kazimierza Twardowskiego, „Ruch Filozoficzny” 1959 nr 1–2, t. XIX.
Google Scholar

Mackiewicz W., Szkoły i orientacje filozoficzne [w:] Polska filozofia powojenna, red. W. Mackiewicz, Wyd. Witmark, Warszawa 2001.
Google Scholar

Paczkowska-Łagowska E., Psychika i poznanie. Epistemologia Kazimierza Twardowskie-go, PWN, Warszawa 1980.
Google Scholar

Palacz R., Klasycy filozofii polskiej, Zachodnie Centrum Organizacji, Warszawa–Zielona Góra 1999.
Google Scholar

Skoczyński J., J. Woleński, Historia filozofii polskiej, Wyd. WAM 2010.
Google Scholar

Słoniewska H., Kazimierz Twardowski [w:] Studia z teorii poznania i filozofii wartości, red. W. Stróżewski, Wyd. Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.
Google Scholar

Twardowski K., Autobiografia filozoficzna, przeł. z oryg. niem. i przyp. opatrzyła E. Paczkowska-Łagowska, „Przegląd Filozoficzny” 1992, R. I, nr 1.
Google Scholar

Twardowski K., Franciszek Brentano a historya filozofii [w] Rozprawy i artykuły filozo-ficzne, Wyd. Księgarnia Książnica-Atlas, Lwów 1927.
Google Scholar

Twardowski K., Granice puryzmu [w] Rozprawy i artykuły filozoficzne, Wyd. Księgarnia Książnica-Atlas, Lwów 1927.
Google Scholar

Twardowski K., O dostojeństwie Uniwersytetu, Uniwersytet Poznański, Poznań 1933.
Google Scholar

Twardowski K., O przygotowaniu naukowem do filozofii [w] Rozprawy i artykuły filozo-ficzne, Wyd. Księgarnia Książnica-Atlas, Lwów 1927.
Google Scholar

Twardowski K., Przemówienie po wyborze na przewodniczącego T.N.S.W., wygłoszone na XXI Walnem Zgromadzeniu w dniu12 czerwca 1905 [w:] Kazimierz Twardowski. Mowy i rozprawy z okresu jego działalności w Towarzystwie Nauczycieli Szkół Wyższych, red. K. Zagajewski, Nakładem Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyż-szych, Lwów 1912.
Google Scholar

Twardowski K., Zagajenie III Zjazdu członków Towarzystwa w dniu 4 czerwca 1911 r. [w:] Kazimierz Twardowski. Mowy i rozprawy z okresu jego działalności w Towa-rzystwie Nauczycieli Szkół Wyższych, red. K. Zagajewski, Nakładem Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów 1912.
Google Scholar

Twardowski K., Zagajenie XXIII. Walnego Zgromadzenia T. N. S. W. w dniu 19. maja 1907. r. [w:] Kazimierz Twardowski. Mowy i rozprawy z okresu jego działalności w Towarzystwie Nauczycieli Szkół Wyższych, red. K. Zagajewski, Nakładem To-warzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów 1912.
Google Scholar

Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN, Warszawa 1985.
Google Scholar

Zegzuła-Nowak J., Spor o tożsamość filozoficzną Władysława Tatarkiewicza, „Edukacja Filozoficzna 2010, nr 49, s. 93-112.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Zegzuła-Nowak, J. (2012). Kazimierz Twardowski jako wzór osobowy nauczyciela akademickiego. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 15, 181–191. https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.16

Numer

Dział

Artykuł