Dylematy etyczne rozwoju sportu zawodowego

Autor

  • Zbigniew Pawlak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie image/svg+xml
  • Andrzej Smoleń Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.10

Słowa kluczowe:

sports professionalization and commercialisation, companies active in the competitive sports, sports transfers, monopolistic organisations in sports, market of broadcasting rights to sport events

Abstrakt

This paper discusses in detail the ethical issues in the contemporary professional sports and shows how these issues are addressed in the European Union countries and in the United States. From the ethical perspective it was decided that it is disputable to finance companies in competitive sports from a public purse (central and local government purse), to sponsor football clubs by bookmaking companies, to pay compensations (financial equivalents) for the change of membership in clubs by the players (the so called transfers). It was noticed that in the era of deepening sports commercialisation and application of ambush marketing strategies a real problem has become how to protect the interests of sport fans. It was decided that reaching of a certain scale of business operations (e.g. a certain threshold of revenues or profits) by monopolistic sports organisations should be paralleled by their loss of privileged status and/or change of their organisational and legal status (change from voluntary, non-profit organisations into companies operating under commercial law).

Bibliografia

Arens W., Transfer w piłce nożnej w świetle niemieckiego prawa pracy i konstytucyjnego [w:] Prawne problemy transferu w piłce nożnej w Polsce i Republice Federalnej Niemiec, red. A.J. Szwarc, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań 1991.
Google Scholar

Bałaziński M., Nowe prawo transferowe w piłce nożnej, „Sport Wyczynowy” 2001, nr 9–10.
Google Scholar

Cajsel W., Ustawa o sporcie kwalifikowanym. Komentarz, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2006.
Google Scholar

Ciecierski A., Prawne aspekty kontraktów i transferów w piłce nożnej, praca magisterska, AWF, Warszawa 2007.
Google Scholar

Foks J. , „Biała Księga Sportu” Komisji Europejskiej, „Sport Wyczynowy” 2008, nr 1–3.
Google Scholar

Foks J., Prawo krajowe a prawo międzynarodowe w sporcie – casus Polska, „Sport Wyczynowy” 2006, nr 1–2.
Google Scholar

Kalitowicz A., Rewitalizacja projektu sponsorskiego „Orlen Team” [w:] Marketingowo o sporcie. III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, red. H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
Google Scholar

Kędzior M., Autonomia organizacji sportowych w świetle prawa polskiego i Unii Europejskiej, „Sport Wyczynowy” 2007, nr 1–3.
Google Scholar

Kijowski A., Stosunki prawne sportowców z klubami sportowymi [w:] Status prawny sportowców, red. J. Kijowski, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
Google Scholar

Kijowski A., Transfer w piłce nożnej w świetle polskiego prawa cywilnego i prawa pracy [w:] Prawne problemy transferu w piłce nożnej w Polsce i Republice Federalnej Niemiec, red. A.J. Szwarc, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań 1991.
Google Scholar

Panfil R., Zarządzanie przedsiębiorczością w instytucji sportowej [w:] Zarządzanie firmą sportową, red. K. Perechuda, Wydawnictwo „Leopoldium” Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Google Scholar

Piechota R., Prawa do transmisji widowisk sportowych – zarys problemu, „Sport Wyczynowy” 2006, nr 5–6.
Google Scholar

Reid F., Uwarunkowania działalności sportowca zagranicznego w Wielkiej Brytanii i w Unii Europejskiej [w:] Status prawny sportowców, red. A. Kijowski, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
Google Scholar

Sahaj T., Sprawozdanie z konferencji „Korupcja w sporcie” zorganizowanej w Poznaniu 19.10.2007 r., „Sport Wyczynowy” 2007, nr 11–12.
Google Scholar

Silance L., Transfer klubowy a prawo do wolności, „Sport Wyczynowy” 1992, nr 9–10.
Google Scholar

Sporek T., Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2007.
Google Scholar

Sznajder A., Marketing sportu, PWE, Warszawa 2008.
Google Scholar

Wach A., Licencje w polskim sporcie, „Sport Wyczynowy” 1996, nr 9–10.
Google Scholar

Wilkowicz P., Liga z o.o. W dżungli polskiej piłki, „Quality Sport” 2008, nr 1.
Google Scholar

Wise A.N., Status prawny oraz problemy sportowców zagranicznych w Stanach Zjednoczonych [w:] Status prawny sportowców, red. J. Kijowski, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
Google Scholar

Witkowski W., Koncepcja stworzenia warunków finansowych wspierających rozwój polskiego sportu [w:] Sport & Business. III Ogólnopolskie Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, red. H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K.
Google Scholar

Kropielnicki, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
Google Scholar

Witkowski W., Warunki ekonomiczne dla marketingu sportowego w systemie podatkowym w Polsce [w:] Sport & Business. III Ogólnopolskie Dni Marketingu Sportowego na Akademii
Google Scholar

Ekonomicznej w Poznaniu, red. H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
Google Scholar

Żyśko J., A. Smoleń, Geneza i rozwój sportowych spółek akcyjnych [w:] Wkład nauk humanistycznych do wiedzy o kulturze fizycznej, red. T. Rychta, J. Chełmecki, AWF, Warszawa 2003.
Google Scholar

Żyśko J., Struktura wybranych międzynarodowych organizacji sportowych [w:] Organizacja kultury fizycznej. Teoria i praktyka. Tom II. Struktury organizacyjne, red. L. Jaczynowski, AWF, Warszawa 2001.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2010-05-15

Jak cytować

Pawlak, Z., & Smoleń, A. (2010). Dylematy etyczne rozwoju sportu zawodowego. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 13(2), 107–116. https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.10

Numer

Dział

Artykuł