Dylematy etyczne rozwoju sportu zawodowego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.10Słowa kluczowe:
sports professionalization and commercialisation, companies active in the competitive sports, sports transfers, monopolistic organisations in sports, market of broadcasting rights to sport eventsAbstrakt
This paper discusses in detail the ethical issues in the contemporary professional sports and shows how these issues are addressed in the European Union countries and in the United States. From the ethical perspective it was decided that it is disputable to finance companies in competitive sports from a public purse (central and local government purse), to sponsor football clubs by bookmaking companies, to pay compensations (financial equivalents) for the change of membership in clubs by the players (the so called transfers). It was noticed that in the era of deepening sports commercialisation and application of ambush marketing strategies a real problem has become how to protect the interests of sport fans. It was decided that reaching of a certain scale of business operations (e.g. a certain threshold of revenues or profits) by monopolistic sports organisations should be paralleled by their loss of privileged status and/or change of their organisational and legal status (change from voluntary, non-profit organisations into companies operating under commercial law).Bibliografia
Arens W., Transfer w piłce nożnej w świetle niemieckiego prawa pracy i konstytucyjnego [w:] Prawne problemy transferu w piłce nożnej w Polsce i Republice Federalnej Niemiec, red. A.J. Szwarc, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań 1991.
Google Scholar
Bałaziński M., Nowe prawo transferowe w piłce nożnej, „Sport Wyczynowy” 2001, nr 9–10.
Google Scholar
Cajsel W., Ustawa o sporcie kwalifikowanym. Komentarz, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa 2006.
Google Scholar
Ciecierski A., Prawne aspekty kontraktów i transferów w piłce nożnej, praca magisterska, AWF, Warszawa 2007.
Google Scholar
Foks J. , „Biała Księga Sportu” Komisji Europejskiej, „Sport Wyczynowy” 2008, nr 1–3.
Google Scholar
Foks J., Prawo krajowe a prawo międzynarodowe w sporcie – casus Polska, „Sport Wyczynowy” 2006, nr 1–2.
Google Scholar
Kalitowicz A., Rewitalizacja projektu sponsorskiego „Orlen Team” [w:] Marketingowo o sporcie. III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, red. H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
Google Scholar
Kędzior M., Autonomia organizacji sportowych w świetle prawa polskiego i Unii Europejskiej, „Sport Wyczynowy” 2007, nr 1–3.
Google Scholar
Kijowski A., Stosunki prawne sportowców z klubami sportowymi [w:] Status prawny sportowców, red. J. Kijowski, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
Google Scholar
Kijowski A., Transfer w piłce nożnej w świetle polskiego prawa cywilnego i prawa pracy [w:] Prawne problemy transferu w piłce nożnej w Polsce i Republice Federalnej Niemiec, red. A.J. Szwarc, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Poznań 1991.
Google Scholar
Panfil R., Zarządzanie przedsiębiorczością w instytucji sportowej [w:] Zarządzanie firmą sportową, red. K. Perechuda, Wydawnictwo „Leopoldium” Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Google Scholar
Piechota R., Prawa do transmisji widowisk sportowych – zarys problemu, „Sport Wyczynowy” 2006, nr 5–6.
Google Scholar
Reid F., Uwarunkowania działalności sportowca zagranicznego w Wielkiej Brytanii i w Unii Europejskiej [w:] Status prawny sportowców, red. A. Kijowski, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
Google Scholar
Sahaj T., Sprawozdanie z konferencji „Korupcja w sporcie” zorganizowanej w Poznaniu 19.10.2007 r., „Sport Wyczynowy” 2007, nr 11–12.
Google Scholar
Silance L., Transfer klubowy a prawo do wolności, „Sport Wyczynowy” 1992, nr 9–10.
Google Scholar
Sporek T., Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2007.
Google Scholar
Sznajder A., Marketing sportu, PWE, Warszawa 2008.
Google Scholar
Wach A., Licencje w polskim sporcie, „Sport Wyczynowy” 1996, nr 9–10.
Google Scholar
Wilkowicz P., Liga z o.o. W dżungli polskiej piłki, „Quality Sport” 2008, nr 1.
Google Scholar
Wise A.N., Status prawny oraz problemy sportowców zagranicznych w Stanach Zjednoczonych [w:] Status prawny sportowców, red. J. Kijowski, Polskie Towarzystwo Prawa Sportowego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001.
Google Scholar
Witkowski W., Koncepcja stworzenia warunków finansowych wspierających rozwój polskiego sportu [w:] Sport & Business. III Ogólnopolskie Dni Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, red. H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K.
Google Scholar
Kropielnicki, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
Google Scholar
Witkowski W., Warunki ekonomiczne dla marketingu sportowego w systemie podatkowym w Polsce [w:] Sport & Business. III Ogólnopolskie Dni Marketingu Sportowego na Akademii
Google Scholar
Ekonomicznej w Poznaniu, red. H. Mruk, P. Jardanowski, P. Matecki, K. Kropielnicki, Sport & Business Foundation, Poznań 2005.
Google Scholar
Żyśko J., A. Smoleń, Geneza i rozwój sportowych spółek akcyjnych [w:] Wkład nauk humanistycznych do wiedzy o kulturze fizycznej, red. T. Rychta, J. Chełmecki, AWF, Warszawa 2003.
Google Scholar
Żyśko J., Struktura wybranych międzynarodowych organizacji sportowych [w:] Organizacja kultury fizycznej. Teoria i praktyka. Tom II. Struktury organizacyjne, red. L. Jaczynowski, AWF, Warszawa 2001.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.