O immersyjności escape roomów. Przykład pokoi Tick Tack w Gliwicach
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.04.03Keywords:
escape room, immersion, emersion, ludonarrative dissonanceAbstract
Escape room (ER) is a live cooperative game in which players need to find a way out of a closed room, or to reach an additional goal by solving a series of riddles and puzzles, in a set amount of time. So far there have been few publications on ERs, particularly in Polish game studies. This paper is an attempt at filling this gap. The history of ERs is described briefly, and the claim is made that the reason for the success and popularity of selected ERs is their immersivity. The rooms of the company Tick Tack, which is located in Gliwice, are used as examples to discuss the topic of ER immersivity and the conditions that a room should meet to engage players fully. The analysis is based on relevant literature and on the author’s own experiences with ERs.
References
Activity Escape (2017). O grze. Online: http://activityescape.pl/ [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Calleja, G. (2011). In-game from immersion to incorporation. Cambridge, Mass: MIT Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8429.001.0001
Ermi, L., Mäyrä, F. (2005). Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion.
Google Scholar
Escape City. (b. d.) About our games. Online: https://www.escapecity.ca/about-our-games [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Hocking, C. (2007). Ludonarrative Dissonance in Bioshock. Online: http://clicknothing.typepad.com/click_nothing/2007/10/ludonarrative-d.html [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Koljonen, J. (2015). Eye-Witness to the Illusion. On the Impossibility of 360° Role-Playing. W: A. Fedoseev, J.T. Harviainen, O. Vorobyeva (red.) Nordic-Russian Larp Dialog (s. 103–113). Moskwa: Comcon.
Google Scholar
Kowalik, A. (2015). Ucieczka od pieniędzy. Online: http://pierwszymilion.forbes.pl/escape-roomy-podbijaja-polske,artykuly,191344,1,1.html# [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Kubal, K., Pawlusiński, R. (2016). Escape Rooms – nowe zjawisko w przestrzeni turystycznej Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 7(2): 244–258.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20845456.10.17
Kubiński, P. (2014). Emersja – antyiluzyjny wymiar gier wideo. Nowe Media, 5(1): 161–176.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2014.007
Kubiński, P. (2016). Emersja: strategie estetyczne interfejsów użytkownika w grach wideo. Techsty, 1(10).
Google Scholar
Lock Me. (b.d.) Co to jest escape room, na czym polega? Online: www.lockme.pl [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Nicholson, S. (2015). Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities. Online: http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Nicholson, S. (2016). Ask why: creating a better player experience through environmental storytelling and consistency in escape room design. Online: http://scottnicholson.com/pubs/askwhy.pdf [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Pilc, A. (2017). Immersja w 4 prostych krokach, czyli jak wykreować postać, która na długo zapadnie w pamięć. Online: http://kola.org.pl/wp-content/uploads/2017/04/Kola%C5%BC.-O-larpach-inaczej-publikacja-Kola-2017.pdf, s. 9–10 [data dostępu: 31 marca 2018].
Google Scholar
Podgórski, D., (2016). Escape Room – dlaczego świat oszalał na punkcie ucieczki z pokoju? Online: http://gry.onet.pl/artykuly/escape-room-dlaczego-swiat-oszalal-na-punkcie-ucieczki-z-pokoju/8pbp77 [data dostępu: 2 stycznia 2017].
Google Scholar
Sheldon, L. (2014). Character development and storytelling for games (2nd edition). Boston: Course Technology PTR.
Google Scholar
Stasiak, A., (2016). Escape Rooms – nowa oferta sektora rekreacji w Polsce. Turyzm, 26(1) [data dostępu: 21 lutego 2018].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05
Wicher, M. (2014). Czego nauczyły mnie larpy symulacyjne. Online: http://kola.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/publikacja-Kola-2014.pdf, s. 26–27. [data dostępu: 31 marca 2018].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.