Settling the French Historical Past: The Example of Lankhor Games

Authors

  • Filip Jankowski Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.06.02

Keywords:

colonialism, Vichy State, French digital games, digital game analysis, video games

Abstract

The aim of the article is to illustrate how the historical past of France could be revised in digital games. Two Lankhor games (Le Manoir de Mortevielle and Maupiti Island) were used for research purposes, analyzed using the social-semiotic analytical model of Óliver Pérez-Latorre, Mercè Oliva and Reinald Besalú. The results of the research allow us to find in both games references to French collaboration with Germans within the Vichy (Mortevielle), as well as to genocidal colonial practices against the so-called natives (Maupiti Island).

Author Biography

Filip Jankowski, Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej

Filip Jankowski (ur. 1993) – historyk gier, filmoznawca. Doktorant na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, absolwent Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Specjalizuje się w badaniu dziejów francuskich gier cyfrowych, z naciskiem na ich tło społeczno-historyczne. Publikował między innymi w „Homo Ludens” oraz „Games and Culture”.

References

Alloula, Malek (1986), The Colonial Harem, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctttth83

Austin, Guy (2008), Contemporary French Cinema, Manchester–New York: Manchester University Press.
Google Scholar

Brisou, Mathieu (1987), Mortville Manor, „Tilt”, nr 48, s. 26–27.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3406/hom.1987.368764

Bruchon, Sylvain (1991), Sous le soleil de Maupiti, „Tilt”, nr 94, s. 98.
Google Scholar

Cobra Soft (1985), Meurtre à grande vitesse [Amstrad CPC], Francja: Cobra Soft.
Google Scholar

Cobra Soft (1986), Meurtres sur l’Atlantique [Amstrad CPC], Francja: Cobra Soft.
Google Scholar

Coulon, François (1989), Le grand zoo: Bruno Gourier, „Joystick Hebdo”, nr 10, s. 26.
Google Scholar

Fromm, Erich (1962), Beyond the Chains of Illusion, New York: Simon and Schuster.
Google Scholar

Gołuński, Tycjan (2016), Change sans risque? Kino francuskie po Nowej Fali (1968–1984), [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Kino epoki nowofalowej, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 963–1054.
Google Scholar

Hautefeuille, Olivier (1990), Maupiti Island. „Tilt”, nr 85, s. 13.
Google Scholar

Hawks, Howard (1946), Wielki sen [DVD], Stany Zjednoczone: Warner Bros.
Google Scholar

Jackson, Julian (2001), France: The Dark Years, 1940–1944, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198207061.001.0001

Jameson, Fredric (1996), Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. P. Czapliński, [w:] R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przykładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 190–213.
Google Scholar

Lankhor (1987), Le Manoir de Mortevielle [Amiga], Francja: Lankhor.
Google Scholar

Lankhor (1990), Maupiti Island [Amiga], Francja: Lankhor.
Google Scholar

Lankhor.net (b.d.), Les anciens jeux de Lankhor (dostęp 22 lutego 2020).
Google Scholar

Malausa, Vincent (2002), Le plus beau jeu du monde, „Cahiers du Cinéma”, specjalny, s. 52.
Google Scholar

Maupiti Island (1989), „Génération 4”, nr 17, s. 212–213.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1042/bst0170212

Montgomery, Robert (1947), Tajemnica jeziora [DVD], Stany Zjednoczone: Metro-Goldwyn-Mayer.
Google Scholar

Morris, Alan (1992), Collaboration and Resistance Reviewed: Writers and the “Mode retro” in Post-Gaullist France, London–New York: Berg.
Google Scholar

Pérez-Latorre, Óliver, Mercè Oliva, Reinald Besalú (2017), Videogame Analysis: A Social-Semiotic Approach, „Social Semiotics”, nr 27(5), s. 586–603.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10350330.2016.1191146

Prior, Michael (1999), The Bible And Colonialism: A Moral Critique, Sheffield: Sheffield Academic Press.
Google Scholar

Spicer, Andrew (2002), Film Noir, London: Routledge.
Google Scholar

Vullierme, Jean-Louis (2016), Lustro Zachodu. Nazizm i cywilizacja zachodnia, Kraków: W.A.B.
Google Scholar

Published

2019-12-30

How to Cite

Jankowski, F. (2019). Settling the French Historical Past: The Example of Lankhor Games. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 6(1), 27–36. https://doi.org/10.18778/2391-8551.06.02

Issue

Section

Articles