Ewolucja form pracy i zmiany na rynku pracy a wynikające z nich zadania dla psychologów
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-969X.14.06Słowa kluczowe:
alternative work arrangements, work changes, evolution of work arrangements, emerging adulthood, career indecisivness, knowledge management, cultural intelligence, psychological contracts in organizations, telework, flexibility, career counselingAbstrakt
The aim of this article is to describe the changes on the job market that have been taking place recently (especially the increasing number and growth of popularity of alternative work arrangements, such as: part time employment, contingent employment, flextime, compressed work weeks and teleworking), and their consequences. Working with nonstandard work arrangements have a great impact on employees (e.g. increasing flexibility connected with work-family interference, workaholism, problems with creating self-concept in the field of work) and employers as well (work decentralization, the growth of popularity of team working, the need to manage the information, the diversity in the organization etc.). In the result there is a strong need to verify and extend the tasks of industrial and organizational psychology and the practice of applied psychologists. This article outlines new demands from the job market and new tasks for the work psychologists.
Bibliografia
Armstrong-Stassen M. (1998), Alternative Work Arrangements: Meeting the Challenges, „Canadian Psychology”, 39, 1–2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/h0086799
Arnett, J. J. (2000), Emerging Adulthood. A theory of Development From the Late Teens Through the Twenties, „American Psychologist”, 55, 5, 469–480.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
Arnett J. J. (2002), The Psychology of Globalization, „American Psychologist”, 57, 10, 774–783
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.10.774
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997), Psychologia Społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
Google Scholar
Bailey D. E., Kurland N. B. (2002), A review of telework research: findings, new directions, and lessons for the study of modern work, „Journal of Organizational Behaviour”, 23, 383–400
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/job.144
Baltes B. B., Briggs T. E., Huff J. W., Wright J. A. (1999), Flexible and Compressed Workweek Schedules: A MetaAnalysis of Their Effects on Work-Related Criteria, „Journal of Applied Psychology”, 84, 4, 496–513
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.84.4.496
Bańka A. (2007), Globalizacja pracy i kariery a procesy identyfikacji społecznej i indywidualnej, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 53–81
Google Scholar
Chudzicka-Czupała A. (2007), Nowe zadania dla psychologa pracy wobec przemian społeczno-kulturowych w środowisku pracy, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 304–322
Google Scholar
Chirkowska-Smolak T. (2007), Rozwijanie kompetencji jako proaktywny sposób radzenia sobie z przemianami współczesnej pracy, [w:] M. Strykowska (red.), Funkcjonalne i dysfunkcjonalne zjawiska organizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
Google Scholar
De Cuyper N., De Witte H. (2006), Autonomy and Workload Among Temporary Workers: Their Effects on Job Satisfaction, Organizational Commitment, Life Satisfaction, and Self-Rated Performance, "International Journal of Stress Management”, 13, 4, 441–459
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/1072-5245.13.4.441
De Bell C. (2006), What All Applied Psychologists Should Know About Work, „Professional Psychology: Research and Practice”, 37, 4, 325–333
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0735-7028.37.4.325
Dobrowolska M. (2007), Alternatywne formy zatrudnienia, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 165–182
Google Scholar
ECaTT Final Raport (2000), Benchmarking Progress on new ways of working and new form of business cross Europe, Internet: http://www.ecatt.com/
Google Scholar
Frąszczak A. (2002), Pracoholizm. Dynamika zmian w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, [w:] M. Strykowska (red.), Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa Psychologiczna, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 211–255
Google Scholar
Frese M. (2007), Zmiany charakteru pracy, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 459–475
Google Scholar
Furnham A. (2000), Work in 2020. Prognostications about the world of work 20 years into the millennium, „Journal of Managerial Psychology”, 15, 3, 242–254
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000005321
Furnham A. (2005), The psychology of behavior at work: the individual in the organization, Psychology Press, Hove and New York
Google Scholar
Gajendran R. S., Harrison D. A. (2007), The Good, the Bad, and the Unknown About Telecommuting: Meta-Analysis of Psychological Mediators and Individual Consequences, „Journal of Applied Psychology”, 92, 6, 1524–1541
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.6.1524
Golińska L. (2008), Pracoholizm, uzależnienie czy pasja?, Wydawnictwo Difin, Warszawa
Google Scholar
Górnik-Durose M. (2007), Praca w wielokulturowym otoczeniu, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 103–122
Google Scholar
Goszczyńska M. (2007), Wyzwania i zagrożenia dla polskiego rynku pracy u progu XXI wieku, [w:] M. Górnik-Durose, B.Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 27–52
Google Scholar
Guichard J., Huteau M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
Google Scholar
Hampden-Turner Ch., Trompenaars F. (2006), Cultural Intelligence: Is Such a Capacity Credible?, „Group & Organization Management”, 31 (1), 56–63
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1059601105276942
Hauk M. (2008), Telepraca – ujęcie definicyjne, poruszane problemy i zalecenia na przyszłość, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 12, 3–21
Google Scholar
Hornung S., Glaser J., Rousseau D. M. (2008), Creating Flexible Work Arrangements Through Idiosyncratic Deals, „Journal of Applied Psychology”, 93, 3, 655–664
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.93.3.655
Huws U., Korte W. B., Robinson S. (1990), Telework. Towards the Elusive Office, John Wiley&Sons, Chichester–New York–Brisbane–Toronto–Singapure
Google Scholar
Jachnis A. (2008), Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Wydawnictwo Difin, Warszawa
Google Scholar
Janiec M., Czerwiak T., Kreft W., Piontek R. (2006), Prowadzenie działalności biznesowej z zastosowaniem telepracy – poradnik, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
Google Scholar
Kirk J., Belovics R. (2006), Making e-working work, „Journal of Employment Counsseling”, 43, 39–46
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2006.tb00004.x
Kopeć J., Piwowarczyk J. (2004), Outplacement w procesie racjonalizacji zatrudnienia w firmie. Pomocnicze materiały dydaktyczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
Google Scholar
Kożusznik B. (2007), Zespół pracowniczy wobec wyzwań nowych modeli organizacji, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 123–142
Google Scholar
Kurkus-Rozowska B., Konarska M. (2002), Telepraca – szanse, korzyści, uciążliwości, Centralny Instytut Ochrony Pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, 5, 21–25
Google Scholar
Makin P.J., Cooper C.L., Cox Ch. (2000), Organizacje a kontrakt psychologiczny: zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Google Scholar
Makselon B. (2007), Zarządzanie wiedzą w organizacji, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 143–164
Google Scholar
Najmiec A., Kurkus-Rozowska B. (2007), Telepraca – lepiej w domu, czy w biurze?, Centralny Instytut Ochrony Pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 3, s. 6–7.
Google Scholar
Nilles J. M. (2003), Telepraca. Strategie kierowania wirtualną załogą,Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Parker S.K., Chmiel N., Wall T. D. (1997), Work Characteristics and Employee Well –Being Within a Context of Strategic Downsizing, „Journal of Occupational Health Psychology”, 2, 4, s. 289–303
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/1076-8998.2.4.289
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej KOWEZIU, Warszawa
Google Scholar
Patterson F. (2001), Developments in work psychology: Emerging issues and future trends, „Journal of Occupational & Organizational Psychology”, 74, 381–390.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1348/096317901167442
Ralston D. A., Gustafson D.J., Anthony W. P. (1985), Employees May Love Flextime, but What Does It Do to the Organization’s Productivity?, „Journal of Applied Psychology”, 70, 2, 272–279
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.70.2.272
Ratajczak Z. (2006), Psychologiczne aspekty funkcjonowania współczesnych organizacji, [w:] Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska (red.), Współczesna psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Google Scholar
Ratajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Google Scholar
Rudnicka P. (2007), Praca a rozwój technologii informatycznych, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 103–119
Google Scholar
Schultz D.P., Schultz S.E. (2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Google Scholar
Strykowska M. (2002), Zawód – praca – kariera. Dynamika zmian w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, [w:] M. Strykowska (red.), Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 15–34
Google Scholar
Taskin L., Devos V. (2005), Paradoxes from the Individualization of Human Resource Management: The Case of Telework, „Journal of Business Ethics”, 62, 13–24
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-005-8710-0
Turska E. (2007), Nowy model pomocy doradczej w obszarze psychologii orientacji i poradnictwa zawodowego, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 289–303
Google Scholar
Unsworth K. L., West M. A. (2007), Zespoły: wyzwania pracy w grupie, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 359–380 www.telepraca.efs.pl
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.