Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym w czasie pandemii Covid-19 – analiza sytuacji rodzinnej i zawodowej polskich rodziców

Autor

  • Monika Żak Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.02

Słowa kluczowe:

lockdown, nauczanie zdalne, pandemia Covid-19, praca zdalna, równowaga praca-życie

Abstrakt

Trudność godzenia ról zawodowych i osobistych jest wyzwaniem codzienności. Pandemia Covid-19 pokazała, że może być ono jeszcze trudniejsze. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań nt. próby utrzymania równowagi między pracą a życiem pozazawodowym w trakcie pandemii Covid-19. Zaprezentowane zostaną problemy, z jakimi zetknęli się rodzice dzieci, które uczyły się zdalnie w domu. Analiza została oparta o kilka głównych problemów, z jakimi mierzyli się respondenci: konfliktu czasu, konfliktu miejsca oraz konfliktu roli. Efektem podjętych badań jest typologia strategii codziennego funkcjonowania, jakie wypracowali rodzice w trakcie pandemii Covid-19.

Biogram autora

Monika Żak - Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Monika Żak – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie socjologia. Adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół socjologii pracy, socjologii rodziny oraz socjologii konsumpcji. Autorka monografii: „Życie rodzinne w sferze zawodów wysokiego ryzyka. Na przykładzie zawodu policjanta”. Współautorka monografii: „Od żony górnika do naukowca. Zmiana systemu wartości ról społecznych kobiet na terenach poprzemysłowych Górnego Śląska”; „Emigracja jako doświadczenie Studium na przykładzie migrantów powrotnych do województwa śląskiego”. Autorka i współautorka polskich i zagranicznych artykułów, współredaktor monografii oraz członkini międzynarodowych projektów badawczych.

Bibliografia

Ahmad, A. (2008). Job, Family and Individual Factors as Predictors of Work-Family Conflict, The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 4, Num. 1, 57–65.
Zobacz w Google Scholar

Ambroziak, E. (2020). Wpływa pandemii COVID-19 na funkcjonowanie rodziny. Publikacja współfinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020. https://wuplodz.praca.gov.pl/documents/1135458/4472799/Wp%C5%82yw%20pandemii%20Covid-19%20na%20funkcjonowanie%20rodziny%20%28p.%20Ewa%20Ambroziak%29.pdf/1c3b682d-3d03–4667-b64a-6bd9cfe61fe2?t=1614858338028. Access: 28.09.2022.
Zobacz w Google Scholar

Bayazit, Z. E., Bayazit, M. (2019). How do flexible work arrangements alleviate work-family-conflict? The roles of flexibility i-deals and family-supportive cultures, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 30, No. 3, 405–435.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2017.1278615

Benligiray, S., Sönmez, H., (2012). Analysis of organizational commitment and work–family conflict in view of doctors and nurses, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 23, No. 18, 3890–3905.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2012.665063

Carnes, A.M. (2017). Bringing work stress home: The impact of role conflict and role overload on spousal marital satisfaction, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 90, 153–176.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/joop.12163

Clark, S. C. (2000). Work/family border theory: A new theory of work/family balance, Human Relations, 53, 747–770.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0018726700536001

Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Warszawa: CeDeWu.
Zobacz w Google Scholar

Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P., Stamm, A., (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań 2020. http://socjologia.amu.edu.pl/images/pliki/r%C3%B3%C5%BCne_prezentacje_etc/%C5%BBycie_codzienne_w_czasach_pandemii_-_Wydzia%C5%82_Socjologii_UAM_-_WWW.pdf. Access: 28.09.2022.
Zobacz w Google Scholar

Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19, Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 2021; 16, 1–10 .
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5114/nan.2021.108030

Frone, M. R., Yardley, J. K., Markel, K. S., (1997). Developing and testing an integrative model of the work–family interface, Journal of Vocational Behavior, 50, 145–167.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1006/jvbe.1996.1577

Greenhaus, J. H., Beutell, N. J., (1985). Sources of conflict between work and family roles, Academy of Management Review, 10, 76–88.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1985.4277352

Greenhaus, J. H., Powell, G. N., (2006). When work and family are allies: A theory of work-family enrichment, Academy of Management Review, 31, 72–92.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379625

Greenhaus, J. H., Allen, T. D., (2011). Work-family balance: A review and extension of the literature, [in] J. C. Quick & L. E. Tetrick (Eds.), Handbook of occupational health psychology (2nd ed.), Washington, DC: American Psychological Association, p. 165–183.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1chs29w.14

Gregory, A., Milner, S., (2009). Trade Unions and Work-life Balance: Changing Times in France and the UK?, British Journal of Industrial Relations, 0007–1080, 122–146.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8543.2008.00710.x

Grzywacz, J.G., Carlson, D.S., (2007). Conceptualizing Work-Family Balance: Implications for Practice and Research, Advances in Developing Human Resources, No 9, 455–471.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1523422307305487

Netemeyer, R. G., Boles, J. S., & McMurrian, R., (1996). Development and validation of work–family conflict and family-work conflict scales, Journal of Applied Psychology, 81, 400–410.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.4.400

Płoszaj, K.M., Kochman, D. (2021). Wpływ pandemii Koronawirusa (Covid-19) na jakość życia rodziny i dziecka, Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu, 3(6)/2021, 59–78.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21784/IwP.2021.016

Scheib, J.W., (2003). Role Stress in the Professional Life of the School Music Teacher: A Collective Case Study, Journal of Research in Music Education, Vol. 51, No. 2, 124–136.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3345846

Skrabacz, A., (2021). Wpływ pandemii koronawirusa na stan bezpieczeństwa społecznoekonomicznego Polaków, Bezpieczeństwo. Teoria i praktyka, 2021, Nr 2, 17–33.
Zobacz w Google Scholar

Ten Brummelhuis, L. L., Bakker, A. B., (2012). A resource perspective on the work-home interface: The work-home resources model, American Psychologist, No 67, 545–556.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/a0027974

Voydanoff, P., (2002). Linkages between the workfamily interface and work, family, and individual outcomes: An integrative model, Journal of Family Issues, No 23, 138–164.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0192513X02023001007

Voydanoff, P., (2005). Toward a conceptualization of perceived work-family fit and balance: A demands and resources approach, Journal of Marriage and Family, No 67, 822–836.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2005.00178.x

Opublikowane

2022-11-20

Jak cytować

Żak, M. (2022). Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym w czasie pandemii Covid-19 – analiza sytuacji rodzinnej i zawodowej polskich rodziców. Władza Sądzenia, (23), 18–30. https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.02

Numer

Dział

Articles