Between the audience and the algorithm – a framework for the activities of online creators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.26.01

Keywords:

online (digital) creators, algorithms, Web 2.0

Abstract

The article discusses the determinants of the actions taken by online creators that affect the creation of authorial media messages and their sharing in various online environments. The considerations were based on four autobiographical narrative interviews with Internet creators having different seniority and representing different areas of activity. On the basis of the narrators’ statements, two main issues were identified, which, in their opinion, determine to the greatest extent the nature of Internet creation in the broadest sense. The first is algorithms, whose influence is total, making the relationship between them and the broadcasters asymmetrical in terms of power/knowledge. The second are communities built around narrators (their audience), with whom interactions are more ambivalent; on the one hand, they provide positive reinforcement, while on the other, their negative reactions can lead to creators’ discontinuation. The aforementioned factors are, of course, not disconnected, with respondents describing different practices for navigating between them to succeed in the competitive and uncertain world of social media.

Author Biography

Renata Dopierała, Uniwersytet Łódzki

Dr Renata Dopierała, pracuje w Katedrze Socjologii Kultury Instytutu Socjologii na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują socjologię codzienności (z głównym naciskiem na kwestię prywatności), socjologię i antropologię rzeczy oraz socjologię komunikowania. Zajmuje się również zjawiskami konsumpcjonizmu i antykonsumpcyjnych stylów życia.

References

Abriszewski, K. (2010). Splatając na nowo ANT. Wstęp do Splatając na nowo, to co społeczne. W: B. Latour. Splatając na nowo, to co społeczne. Wprowadzenie do teorii Aktora-Sieci (s. V–XXXVI). Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Beer, D. (2009). Power Through the Algorithm? Participatory Web Cultures and the Technological Unconscious, New Media & Society, 11(6), 985–1002.
View in Google Scholar

Bielak, T., Ptaszek, G. (2019). Algorytmiczne doświadczenie kultury. Kultura Współczesna, (1), 10–14.
View in Google Scholar

Bonina, C., Koskinen, K., Eaton, B., Gawer, A. (2021). Digital platforms for development: foundations and research agenda, Information System Journal, 31(6), 869–902.
View in Google Scholar

Bucher, T. (2018). The algorithmic imaginary: Exploring the ordinary affects of Facebook algorithms. Information, Communication & Society, 20(1), 30–44.
View in Google Scholar

Caplan, R., Boyd, D. (2018). Isomorphism through algorithms: Institutional dependencies in the case of Facebook, Big Data&Society, 5, 1–12.
View in Google Scholar

Carr, N. (2013). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
View in Google Scholar

Castells, M. (2013). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Chmielecki, K. (2010). O zapośredniczonym medialnie komunikowaniu wizualnym w społeczeństwie informacyjnym. W: M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie (s. 89–97). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
View in Google Scholar

Cram, W.A., Wiener, M. (2020). Technology-mediated control: case examples and research directions for the future of organizational control, Communication of the Association for Information System, 46, 70–91.
View in Google Scholar

Dębski, M., Bigaj, M. (2019). Młodzi Cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Diakopoulos, N. (2014). Algorithmic Accountability Reporting: On the Investigation of Black Boxes. New York: Tow Center for Digital Journalism, Columbia University.
View in Google Scholar

Dufy, B.E., Meisner, C. (2022). Platform governance at the margins: Social media creators’ experiences with algorithmic (in)visibility, Media, Culture & Society, 45(4), 1–20.
View in Google Scholar

Faraj, S., Pachidi, S., Sayegh, K. (2018). Working and organizing in the age of the learning algorithm, Information and Organization 28(1), 62–70.
View in Google Scholar

Filipek, K. (2023). Dzielenie się w mediach społecznościowych: między logiką algorytmu a potrzebą uspołecznienia, Kultura i Społeczeństwo, 2, 133–155.
View in Google Scholar

Foucault M. (2009). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
View in Google Scholar

Gackowski, T., Brylska, K., Patera, M. (2018). Korzystanie z mediów społecznościowych jako praktyka społeczna różnych pokoleń medialnych. Warszawa: Laboratorium Badań Medioznawczych UW.
View in Google Scholar

Gawer, A. (2021). Digital platforms’ boundaries: the interplay of firm scope, platform sides, and digital interfaces, Long Range Planning 54(5), 1–16.
View in Google Scholar

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w późnej nowoczesności. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Gillespie, T. (2016). Algorithm. W: B. Peters (red.), Digital Keywords. A Vocabulary of Information Society and Culture (s. 18–30). Princeton: University Press.
View in Google Scholar

Gillespie, T. (2014). The Relevance of Algorithms. W: T. Gillespie, P. J. Boczkowski, K. A. Foot (red.), Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society (s. 167–193). Cambridge: MIT Press.
View in Google Scholar

Grzywacz, M. (2010). Portale internetowe jako medium twórczości internautów. W: G. Mendecka (red.), Oblicza twórczości (s. 166–181). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar

Hödl, T., Myrach, T. (2023). Content creators between platform control and user autonomy. The role of algorithms and revenue sharing, Business&Information System Engineering 65(5), 497–519.
View in Google Scholar

Hylland, O. M., Stavrum, H, Heian, M, Kleppe, B. Miland, K. P. (2024). Creating careers in the kingdom of content. The platform-dependence and platform-ambivalence of digital cultural labour in Norway, Poetics, 103, 1–13.
View in Google Scholar

Iwasiński, Ł., Furman, W. (2022). Jak być świadomym użytkownikiem algorytmów? O potrzebie rozwijania kompetencji algorytmicznych. Zagadnienia Informacji Naukowej – Studia Informacyjne, February, 25–43.
View in Google Scholar

Iwasiński, Ł. (2018). Utowarowienie treści publikowanych w internecie. Społeczne aspekty problemu. W: B. Sosińska-Kalata, P. Tafiłowski (red.), Nauka o informacji w okresie zmian. Innowacyjne usługi informacyjne (s. 49–58). Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
View in Google Scholar

Jenkins, H., Ford, S., Green, J. (2018). Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Juza, M. (2021). Amatorzy, elity symboliczne, celebryci – nadawcy w internetowych serwisach Web 2.0, Studia Medioznawcze, 1(84), 812–825.
View in Google Scholar

Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons 53, 59–68.
View in Google Scholar

Kaźmierska, K., Waniek, K. (2020), Autobiograficzny wywiad narracyjny: metoda – technika – analiza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Kopecka-Piech, K. (2011). Koncepcje konwergencji mediów, Studia Medioznawcze, 3(46), 1–21.
View in Google Scholar

Kreft, J. (2021). Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Kreft, J. (2019). Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Kosińska, O. (2019). Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, Kultura Współczesna, 1(104), 99–111.
View in Google Scholar

Mayer-Schonberger, V., Cukier, K. (2014). Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie. Warszawa: MT Biznes.
View in Google Scholar

Mika, B. (2016). Ekonomia uwagi – gospodarczy fundament społeczeństwa informacyjnego widziany oczami sceptyka, Przegląd Socjologiczny, (65)3, 111–129.
View in Google Scholar

Neyland, D. (2018). The Everyday Life of an Algorithm. Switzerland: Palgrave Pivot.
View in Google Scholar

Neyland, D., Möllers, N. (2017). Algorithmic IF… THEN rules and the conditions and consequences of power, Information, Communication & Society, 20(1), 45–62.
View in Google Scholar

Pariser, E. (2012). The Filter Bubble: What The Internet Is Hiding From You. London: Penguin.
View in Google Scholar

Pałasz, M. (2019). Algorytm Edge Rank serwisu Facebook: narodziny, rozwój i działanie w ujęciu teorii Aktora-Sieci, Humanizacja pracy, 3(297), 71–84.
View in Google Scholar

Peszko, K. (2016). Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji, Marketing i Zarządzanie, 4 (45), 361–370.
View in Google Scholar

Piwowar, K. (2022). Technologie, które wykluczają. Pomiar, dane, algorytmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar

Piwowar, K. (2019). Co widzą algorytmy? Konsekwencje algorytmicznej (nie)widoczności i (nie)widzialności danych. Kultura Współczesna, (1), 35–52.
View in Google Scholar

Popiołek, M. (2018). Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Ptaszek, G. (2014). Medialna wielozadaniowość (media multitasking) w świetle badań psychologicznych. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Człowiek technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
View in Google Scholar

Pyżalski, J. (2019). Internet i jego młodzi twórcy – dobre i złe wiadomości z badań jakościowych. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy.
View in Google Scholar

Roberge, J., Melançon, L. (2015). Being the King Kong of algorithmic culture is a tough job after all: Google’s regimes of justification and the meanings of Glass, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 23 (3), 1–19.
View in Google Scholar

Rosa, H. (2010). Głód czasu w kulturze przyspieszenia. Z Hartmutem Rosą rozmawiają Tomasz Szlendak i Michał Kaczmarczyk, Studia Socjologiczne, 4, 237–252.
View in Google Scholar

Seaver, N. (2013). Knowing Algorithms. Paper presented at Media in Transition 8, Cambridge, Mass, May 4.
View in Google Scholar

Szpunar, M. (2019). Kwantyfikacja rzeczywistości. O nieznośnym imperatywie policzalności wszystkiego, Zeszyty Prasoznawcze, 62, 3 (239), 95–104.
View in Google Scholar

Szpunar, M. (2012). Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
View in Google Scholar

Toczyski, P. (2014). O sednie terminu social media: Web 2.0 a sprawność użytkowników w generowaniu treści, Kultura Popularna 3 (41), 56–67.
View in Google Scholar

van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. New York, NY: Oxford University Press.
View in Google Scholar

Wellman, B., Potter, S. (1999). The Elements of Personal Communities. W: Wellman, B. (red.), Networks in the Global Village. Life in Contemporary Communities. Boulder: Westview Press.
View in Google Scholar

Zuboff, S. (2020). Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Published

2024-11-20

How to Cite

Dopierała, R. (2024). Between the audience and the algorithm – a framework for the activities of online creators. Władza Sądzenia, (26), 5–23. https://doi.org/10.18778/2300-1690.26.01

Funding data