Second hand in transformation. Transformations of the ideological and motivational context of second hand shops

Authors

  • Katarzyna Uklańska Instytut Nauk Socjologicznych UKSW

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.11

Keywords:

second hand, sustainable consumption, motivations, transformation, circular fashion

Abstract

The article presents the change in the meaning of second-hand shops in Polish conditions in the 21st century. Its aim is to show the transformation of clothes liners within three planes: the ideas accompanying these stores, the motivation of their customers and their identity, which expresses their new names, place in the public space and new phenomena promoting the second cycle of clothes. The analysis is based on the literature on the subject in the studied scope and the existing Polish and foreign empirical achievements. It allowed for the formulation of conclusions that clothes liners are a tool of the idea of sustainable consumption, which is slowly being discernible in the motivations of customers of these stores. The names, presence in the city space and methods of promotion also ennoble these stores, making them an important element of sustainable consumption.

Author Biography

Katarzyna Uklańska, Instytut Nauk Socjologicznych UKSW

Katarzyna Uklańska – doktor socjologii, adiunkt w Instytucie Nauk Socjologicznych UKSW. Interesuje się socjologią edukacji, mody oraz Circular Fashion i  kulturą second handową, stylem życia i aksjologią w społeczeństwie konsumpcyjnym. Prowadziła badania min. na temat Katarzyna Uklańska – doktor socjologii, adiunkt w Instytucie Nauk Socjologicznych UKSW. Interesuje się socjologią edukacji, mody oraz Circular Fashion i  kulturą second handową, stylem życia i aksjologią w społeczeństwie konsumpcyjnym. Prowadziła badania min. na temat kompetencji młodzieży akademickiej w kontekście potrzeb rynku pracy, stosunku studentów do ściągania i plagiatu, sukcesu zawodowego mieszkańców Warszawy.

References

Appadurai, A. (2005). Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Barber, A. (2021). Consumed. The Need for Collective Change: Colonialism, Climate Change and Consumerism. New York, Boston: Balance.
View in Google Scholar

Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!.
View in Google Scholar

Bauman, Z. (2006). Społeczeństwo w stanie oblężenia. Warszawa: Sic!.
View in Google Scholar

Bauman, Z. (2006a). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Kraków: WAM.
View in Google Scholar

Bauman, Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar

Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Becker, K. (2020). Vintage: z czego wynika fenomen mody z „drugiej ręki”?, Rzeczpospolita 20.11.2020, https://sukces.rp.pl/styl/art17718001-vintage-z-czego-wynika-fenomen-mody-z-drugiej-reki, (wejście: 15.08.2022).
View in Google Scholar

Brooks, A. (2019). Clothing poverty. The hidden world of fast fashion and second-hand clothes. London: Bloomsbury Academic.
View in Google Scholar

Burgiel, A. (2020). Zrównoważona konsumpcja dla opornych, czyli jak być konsumentem w XXI w. i nie przesadzić. Prezentacja pdf, https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/akademia/nowa-struktura/elit/prezentacje_zima_202021/Zr%C3%B3wnowa%C5%BCona_konsumpcja.pdf, (wejście: 15.08.2022).
View in Google Scholar

Bylok, F. (2016). Alternatywne formy konsumpcji wobec konsumpcjonizmu, Handel Wewnętrzny, 2/2016, 63–77.
View in Google Scholar

CBOS, (2021). Polacy i rzeczy używane. Komunikat z badań nr 92/21.
View in Google Scholar

Franklin, A. (2011). The ethics of secon-hand consumption. W: T. Lewis, E. Potter (red.), Ethical Consumption – A Critical Introduction. New York: Rautladge.
View in Google Scholar

Gądecki, J. (2007). Moda/kg. O modzie i kulturze z drugiej ręki. W: T. Szlendak, K. Pietrowicz (red.), Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji (s.94–100). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar

GlobalData, (2022). ThredUp Resale Raport 2022, https://www.thredup.com/resale/, (wejście: 5.06.2022).
View in Google Scholar

Gregson, N., Crewe L. (2003). Second-hand Cultures. New York: Berg.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2752/9781847888853

Grzeszczyk, E. (2009). Sukces: amerykańskie wzory, polskie realia. Warszawa: PAN.
View in Google Scholar

Guiot, D., Roux, D. (2010). A Second-hand Shoppers’ Motivation Scale: Antecedents, Consequences and Implications for Retailers, Journal of Retailing, 86/2010, 383–399.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2010.08.002

Hajdas, M. (2012). Społeczeństwo postkonsumpcyjne – kluczowe tendencje i ich wpływ na działanie przedsiębiorstwa, Handel Wewnętrzny, 9–10/2012, 54–62.
View in Google Scholar

Jagodzińska, M., Strumińska-Doktór, A. (2021). Idea konsumpcji zrównoważonej w kształceniu studentów do wykonywania zawodu nauczyciela. W: R. F. Sadowski, A. Kosieradzka-Federczyk, A. Klimska (red.), Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru (s.177–187). Warszawa: KSAP,.
View in Google Scholar

Kassenberg, A. (2017). Postulat przyspieszenia wdrażania celów i zasad zrównoważonego rozwoju. W: R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Theoria i Praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia raportu Brundtland (s. 35–44). Warszawa: TNFS, KPMG, (2019), Rynek mody w Polsce. Wyzwania, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2019/11/pl-raport-kpmg-w-polsce-pt-rynek-mody-w-polsce-2019.pdf (wejście: 5.06.2022).
View in Google Scholar

Kwaśniewska, A. (2015). Lumpeksy, szmateksy, second handy – sklepy z używaną odzieżą i ich klienci. W: K. Kulikowska, C. Obracht-Prondzyński (red.), Śmieć w kulturze (s.529–553). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
View in Google Scholar

Le Zotte, J. (2017). From Goodwill to Grunge. A History of secondhand styles and alternative economies. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5149/northcarolina/9781469631905.001.0001

Łukasik, M. (2008). Socjotechnika w warunkach globalizacji, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1/2008, 253–280.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2008.1.12

Melnikov, A. (2020). „Rewolucja uważności” i instytucjonalizacja refleksyjności w praktykach społeczno-kulturowych, Kultura Współczesna, 3/2020, 24–34, doi.org/10.26112/kw.2020.110.03.
View in Google Scholar

Michalska-Dudek, I. (2009). Istota oraz możliwości zastosowania aromamarketingu na rynku turystycznym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 50/2009, 311–320.
View in Google Scholar

Michno, A. (2018). Second hand – rzecz między starym a nowym życiem, Prace Kulturoznawcze 22, 4/2018, 69–82.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.22.4.6

Paleczny, T. (2008). Socjologia tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
View in Google Scholar

Palmer, A. (2005). Vintage Whores and Vintage Virgins: Second Hand Fashion in the Twenty-first Century.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2752/9781847888815/OCNL0022

W: A. Palmer, H. Clark (red.), Old Clothes, New Looks. Second Hand Fashion (s.197–213). Oxford, New York: BERG.
View in Google Scholar

Papuziński, A. (2017). Filozofia Raportu Brundtland. W: R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Theoria i Praxis
View in Google Scholar

zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia raportu Brundtland (s.127–142). Warszawa: TNFS.
View in Google Scholar

Pawłowski, A. (2017). Rozwój zrównoważony – największe wyzwanie XXI wieku. W: R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Theoria i Praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia raportu Brundtland (s.53–64). Warszawa: TNFS,
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21852/tnfs.2017.2

Pietruszka, S., Roguska A. (2016). Portrety psychologiczne klientów sklepów z tanią odzieżą na przykładzie Polski, https://bazawiedzy.uph.edu.pl/info/article/UPH2e19fcb734894f4e973e6336aad6d2bd/, (wejście: 04.08.22).
View in Google Scholar

Rabij, M. (2016). Życie na miarę. Odzieżowe niewolnictwo. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
View in Google Scholar

Radziszewska, A. (2017). Nowe wzorce konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów, Handel Wewnętrzny, 1/2017, 286–297.
View in Google Scholar

Rosiński, K. (2021). „Lumpowanie” nową modą. Niektórzy znaleźli sposób, by na tym zarobić, https://www.money.pl/gospodarka/lumpeksy-wrocily-do-lask-niektorzy-znalezli-sposob-by-na-nich-zarobic-6632155869825568a.html (wejście: 04.08.22).
View in Google Scholar

Rovine ,V. L. (2005). XULY. Bët’s Recycled Clothing. W: A. Palmer, H. Clark (red.), Old Clothes, New Looks. Second Hand Fashion (s.215–249). Oxford, New York: BERG.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2752/9781847888815/OCNL0023

Rudnicka, A. (2018). Business models in circular economy concept, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 520/2018, 106–114 https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/93256/edition/57030/content (wejście:10.07.2022)
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.520.09

Rybowska, A. (2017). Zachowania konsumentów na rynku second hand, Marketing i Zarządzanie, 2/2017, s. 95–104.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/miz.2017.48-09

Siekierka, M. (2013). Centrum handlowe jako ośrodek ewolucji konsumpcji oraz komunikacji społecznej, Forum Socjologiczne, nr 4, s.155–168, file:///C:/Users/Euro/Downloads/5778–5456–1–2–20200205.pdf
View in Google Scholar

SJP 1, Hasło „lump”, Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/szukaj/lump.html, (wejście: 10.08.22).
View in Google Scholar

SJP 2, Hasło „lumpowanie”. Słownik języka polskiego https://sjp.pwn.pl/slowniki/lumpowanie.html, (wejście: 10.08.22).
View in Google Scholar

Skowrońska, M. (2009). Drugie życie przedmiotów. Second hand jako zjawisko społeczne, Poznań: WNUAM.
View in Google Scholar

Stachowska, I. (2017). Postawa samoograniczenia w świetle idei zrównoważonego rozwoju. W: R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Theoria i Praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia raportu Brundtland (s.213–228).Warszawa: TNFS.
View in Google Scholar

Steffen, A. (2017). Second-hand consumption as a lifestyle choice. W: Ch. Bala, W. Schuldzinski, (eds.), The 21st Century Consumer: Vulnerable, Responsible, Transparent? Proceedings of the International Conference on Consumer Research (ICCR) 2016 (s.189–207). Düsseldorf: Verbraucherzentrale NRW.
View in Google Scholar

Szczepański, J. (1970). Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
View in Google Scholar

Szczepański, M. S., Ślęzak-Tazbir W. (2008). Miejskie pachnidło. Fragmentacja i prywatyzacja przestrzeni w perspektywie osmosocjologicznej, Studia Regionalne i Lokalne, nr 2(32), s. 18–41.
View in Google Scholar

Tyburski, W. (2011). Etyka środowiskowa i jej wkład w budowanie świadomości sprzyjającej wdrażaniu idei zrównoważonego rozwoju. W: W. Tyburski (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju (s.85–157). Toruń: WNUMK.
View in Google Scholar

Waight, E. (2013). Eco babies: Reducing a parent’s ecological footprint with second-hand consumer goods, International Journal of Green Economics, 7/2013, 197–211.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1504/IJGE.2013.057444

Web1, Bazar miejski, https://bazarmiejski.com/pl/onas, (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Web2, Ubrania do oddania, https://www.ubraniadooddania.pl/, (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Web3, Współdzielnik. Wolskie Centrum Kultury, https://wck-wola.pl/zasady-wspoldzielnika/, (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Web4, Lumpsetter. Blog o modzie z lumpeksów, https://lumpsetter.pl/, (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Web5, SecondHandy, https://secondhandy.com.pl/dzien-lumpeksow-22/, (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Web6, SecondHandy, https://blog.secondhandy.com.pl/o-nas/, (wejście:10.08.22)
View in Google Scholar

Web7, kukbuk.pl, https://kukbuk.pl/o-nas/, (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Web8, kukbuk.pl, https://kukbuk.pl/artykuly/moda-cyrkularna-17-polskich-marek/ (wejście:10.08.22).
View in Google Scholar

Zajączkowska, K. (2022). Odpowiedzialna moda. Guiltfree przewodnik po slow fashion. Kraków: Znak.
View in Google Scholar

Published

2022-11-20

How to Cite

Uklańska, K. (2022). Second hand in transformation. Transformations of the ideological and motivational context of second hand shops. Władza Sądzenia, (23), 186–200. https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.11

Issue

Section

Articles