Niemiecki skansen w teatrze polskim?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-9681.08.23Słowa kluczowe:
współczesny dramat/teatr polski, współczesny dramat/teatr niemiecki, sieć kulturowych powiązańAbstrakt
Artykuł dotyczy wpływów teatru niemieckiego na teatr polski w ostatnim ćwierćwieczu. Dla opisania tego zjawiska posłużono się koncepcją sieci kulturowych Wolfganga Welscha. Pozwala ona uchwycić różne zjawiska mające udział w przepływach i wymianach między kulturami. Zastosowanie tej koncepcji do badania relacji między teatrem polskim i niemieckim pozwoliło uwzględnić zarówno przepływ technik dramatopisarskich, estetyk i praktyk teatralnych, jak i własnych doświadczeń polskich twórców. W tym świetle czerpanie przez naszych dramatopisarzy i reżyserów z osiągnięć ich niemieckich kolegów nie powinno być postrzegane jako mechaniczne naśladownictwo, lecz jako jedna z nici w sieci interkulturowych powiązań.
Pobrania
Bibliografia
Ankersmit F. R., Historiografia i postmodernizm, [w:] Postmodernizm. Antologia, red. R. Nycz, Kraków 1996.
Google Scholar
Berger P. L., Berger B., Kellner H., The Homeless Mind. Modernization and Consciousness, New York 1973.
Google Scholar
Derkaczew J., Na teatralnym Zachodzie czas zmian „Gazeta Wyborcza” 2009, № 98.
Google Scholar
Intelektualiści czy artyści. Z reżyserami rozmawiają Iga Dzieciuchowicz, Anna Herbut, Joanna Targoń, „Didaskalia” 78/2007.
Google Scholar
Leyko M., Der gewollte und der ungewollte Brecht, [w:] Polnisch-deutsche Theater beziehungen seit dem Zweiten Weltkrieg, red. von Hans-Peter Bayerdörfer we współpracy z M. Leyko, M. Sugierą, Niemeyer Verlag, Tübingen 1998.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110913095-005
Naści, piesku, kiełbaski. Rozmowa Wojtka Klemma z Joanną Wichowską (11.07.2009), [Źródło internetowe] http://www.google.pl/search?sourceid=navclient&hl=pl&ie=UTF8&rlz=1T4G-GLL_plPL307PL308&q=klemm+kie%c5%82baski [26.06.2011].
Google Scholar
Niemieckie fale. Rozmowa Anny R. Burzyńskiej, Joanny Derkaczew, Łukasza Drewniaka i Piotra Olkusza, „Dialog” 2010, № 9.
Google Scholar
Prussak M., Koniec „naszego narodowego dramatu”, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Kraków 2010.
Google Scholar
Schiller L., Teatry berlińskie w lutym i marcu 1953. Kartki z raptularza, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3.
Google Scholar
Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, część I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1998.
Google Scholar
[Źródło internetowe] http://www.teatrpolonia.pl/spektakl-romulus-wielki/recenzje/3179 [24.06.2011].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.