Niemiecki skansen w teatrze polskim?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-9681.08.23

Słowa kluczowe:

współczesny dramat/teatr polski, współczesny dramat/teatr niemiecki, sieć kulturowych powiązań

Abstrakt

Artykuł dotyczy wpływów teatru niemieckiego na teatr polski w ostatnim ćwierćwieczu. Dla opisania tego zjawiska posłużono się koncepcją sieci kulturowych Wolfganga Welscha. Pozwala ona uchwycić różne zjawiska mające udział w przepływach i wymianach między kulturami. Zastosowanie tej koncepcji do badania relacji między teatrem polskim i niemieckim pozwoliło uwzględnić zarówno przepływ technik dramatopisarskich, estetyk i praktyk teatralnych, jak i własnych doświadczeń polskich twórców. W tym świetle czerpanie przez naszych dramatopisarzy i reżyserów z osiągnięć ich niemieckich kolegów nie powinno być postrzegane jako mechaniczne naśladownictwo, lecz jako jedna z nici w sieci interkulturowych powiązań.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ankersmit F. R., Historiografia i postmodernizm, [w:] Postmodernizm. Antologia, red. R. Nycz, Kraków 1996.
Google Scholar

Berger P. L., Berger B., Kellner H., The Homeless Mind. Modernization and Consciousness, New York 1973.
Google Scholar

Derkaczew J., Na teatralnym Zachodzie czas zmian „Gazeta Wyborcza” 2009, № 98.
Google Scholar

Intelektualiści czy artyści. Z reżyserami rozmawiają Iga Dzieciuchowicz, Anna Herbut, Joanna Targoń, „Didaskalia” 78/2007.
Google Scholar

Leyko M., Der gewollte und der ungewollte Brecht, [w:] Polnisch-deutsche Theater beziehungen seit dem Zweiten Weltkrieg, red. von Hans-Peter Bayerdörfer we współpracy z M. Leyko, M. Sugierą, Niemeyer Verlag, Tübingen 1998.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110913095-005

Naści, piesku, kiełbaski. Rozmowa Wojtka Klemma z Joanną Wichowską (11.07.2009), [Źródło internetowe] http://www.google.pl/search?sourceid=navclient&hl=pl&ie=UTF8&rlz=1T4G-GLL_plPL307PL308&q=klemm+kie%c5%82baski [26.06.2011].
Google Scholar

Niemieckie fale. Rozmowa Anny R. Burzyńskiej, Joanny Derkaczew, Łukasza Drewniaka i Piotra Olkusza, „Dialog” 2010, № 9.
Google Scholar

Prussak M., Koniec „naszego narodowego dramatu”, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Kraków 2010.
Google Scholar

Schiller L., Teatry berlińskie w lutym i marcu 1953. Kartki z raptularza, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3.
Google Scholar

Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, część I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1998.
Google Scholar

[Źródło internetowe] http://www.teatrpolonia.pl/spektakl-romulus-wielki/recenzje/3179 [24.06.2011].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Leyko, M. (2015). Niemiecki skansen w teatrze polskim?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica, (8), 231–239. https://doi.org/10.18778/1427-9681.08.23