“Hieroglifes of the Anthropocene”. "Casus" of the Work of Lech Majewski

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.56.05

Keywords:

anthropocentrism, human versus nature, film, Lech Majewski

Abstract

The subject of the text is the analysis of the anthropocene valuation in cultural texts (film), both literally and metaphorically, and its representation on the example of selected films by Lech Majewski (born 1953).

The main purpose of the considerations is to show the synergy of man with his environment (see environmental humanities), in the indicated creativity, in the semiotic and cultural aspect. This allows us to better understand the attitude of the author of Valley of the Gods (2019) towards the transformation of the 21st century.

Methodology: film studies, cultural anthropology

References

Bińczyk E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Bogusławski M. M. (2020). Wariacje (post)humanistyczne, Łódź: Wydawnictwo UŁ. https://doi.org/10.18778/8142-653-4
View in Google Scholar

Braidotti R. (2014). Po człowieku. Przekł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
View in Google Scholar

Domańska E. (2008). Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami, Kultura Współczesna, 3, 9-21.
View in Google Scholar

Domańska E., Olsen B. (2008). Wszyscy jesteśmy konstruktywistami. W: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. J. Kowalewski, W. Piasek (red.). Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
View in Google Scholar

Domańska E. (2017). Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, Teksty Drugie, 1, 41-59. https://doi.org/10.18318/td.2017.1.3
View in Google Scholar

Fiedorczuk J. (2015). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe „Katedra”.
View in Google Scholar

Grodź I. (2020). Człowiek i natura. Kilka uwag o "Pokoju saren" Lecha Majewskiego (1997), Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego, 12, 89-111.
View in Google Scholar

Latour B. (2013). Technologia jako utrwalone społeczeństwo. Przeł. Łukasz Afeltowicz, Avant, 1, 17-48.
View in Google Scholar

Latour B. (2014). Antropology at the Time of the Antropocene – a Personal View of What is to Be Studied, http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/139-AAA-Washington.pdf (dostęp: 06.05.2022).
View in Google Scholar

Lebecka M. (2007). Szklane usta (rec.). Kino, 4, 72.
View in Google Scholar

Lee L. L. (2020). Diné Identity in a Twenty-First-Century World. Arizona: The University of Arizona Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11sn6g4
View in Google Scholar

Majewski L. (1998), Oficjalne centrum świata, Gdańsk: Wydawnictwo „Słowo/ Obraz/Terytoria”.
View in Google Scholar

Majewski L. (2017). Pejzaż intymny. Rozmowy autobiograficzne o świecie i o sztuce, Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.
View in Google Scholar

Majewski L. (2020), Ukryty język symboli, Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.
View in Google Scholar

Meza E. (2019). Lech Majewski o „Dolinie Bogów”. Variety, https://variety.com/2019/film/festivals/camerimage-lech-majewski-valley-of-the-gods-josh-hartnett-keir-dullea-1203407095/ (dostęp: 06.05.2022).
View in Google Scholar

Muzeum antropocenu. 2021. Kultura Współczesna, 1 (cały numer poświęcony tej tematyce).
View in Google Scholar

Nahlik M. (2009). Archetypy, instynkty, atawizmy i uczucia. W: Ciało i seksualność w polskim kinie. S. Jagielski, A. Morstin-Popławska (red.), Kraków; Wydawnictwo „Universitas”.
View in Google Scholar

Nowakowski J. (2012). W stronę raju. O literackiej i filmowej twórczości Lecha Majewskiego, Poznań: Wydawnictwo UAM.
View in Google Scholar

Podsiadło M. (2019). Ekokrytyczny trójgłos w kinie polskich reżyserek filmowych. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”, 3, http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/polskie-kino-kobiet/18/ekokrytyczny-trojglos-w-kinie-polskich-rezyserek-filmowych/691 (dostęp: 06.05.2022).
View in Google Scholar

Read H. (1982). Sens sztuki. Przeł. Krystyna Tarnowska-Konarek, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
View in Google Scholar

Ryder R. D. (1980). Szowinizm gatunkowy, czyli etyka wiwisekcji. Przeł. Zbigniew Szawarski, Etyka, 18, 39-47. https://doi.org/10.14394/etyka.712
View in Google Scholar

Singer P. (2009 [1975]). Animal liberation, Reissue, New York: Harper Perennial Modern Classics.
View in Google Scholar

Tabaszewska J. (2011), Zagrożenia czy możliwości? Ekokrytyka – rekonesans. Teksty Drugie, 3, 205-220.
View in Google Scholar

Tabaszewska J. (2018). Realizm ekologiczny vs. polska literatura. Teksty Drugie, 2, 156–165. https://doi.org/10.18318/td.2018.2.10
View in Google Scholar

Twardoch-Raś E. (2021). Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii post- i transhumanizmu. W stronę estetyki postafektywnej. Kraków: Wydawnictwo UJ. https://doi.org/10.4467/K7212.209/20.20.15566
View in Google Scholar

Ubertowska A. (2018). Antropocen/strategie oporu. Geomorficzny projekt Renza Piano. Prace Kulturoznawcze, 22 (1-2), 83-96. https://doi.org/10.19195/0860-6668.22.1-2.6
View in Google Scholar

Zawojski P. (2020). Poezja kamerą (za)pisana. Od „Wojaczka” do „KrwiPoety” (i „Szklanych ust”), http://www.zawojski.com/category/film/ (dostęp: 06.05.2022).
View in Google Scholar

Published

2022-11-30

How to Cite

Grodź, I. (2022). “Hieroglifes of the Anthropocene”. "Casus" of the Work of Lech Majewski. Hybris, 56(1), 63–79. https://doi.org/10.18778/1689-4286.56.05