Aksjologia „dzikiej typografii” (o specyficznym nurcie łódzkiego street artu)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.62.03

Słowa kluczowe:

estetyka miasta, heterotopie, graffiti, wartości estetyczne, doświadczenie estetyczne, Łódź

Abstrakt

Tematem artykułu jest nowe zjawisko sztuki miejskiej określane jako „dzikie typo”. Jest ono specyficznie lokalne, łódzkie, ale jednocześnie pozwala uchwycić złożoną problematykę doświadczenia postindustrialnego miasta — i w tym sensie jest uniwersalne. Sam termin jest zastanawiający, ponieważ wydaje się wewnętrznie sprzeczny. Mimo iż pojęcie dzikości ma pewną tradycję we współczesnej teorii sztuki, to nie przystaje do zagadnienia typografii. Różne przejawy „dzikiego typo” w przestrzeni miasta uwikłane są w szereg zależności podważających status autorstwa, narażających twórców na naśladowanie i instrumentalne wykorzystanie ich prac. Jeśli chodzi o fizyczną przestrzeń miasta i jej walory dzikości i autentyczności — to „dzikie typo” użycza tej przestrzeni wieloznaczności i także przejmuje jej wieloznaczność, co wraz z ingerującą przyrodą oraz zaniedbaniem sprawia, że użytkownik miasta nie ma jasności, z czym ma do czynienia. Interesujące jest, dlaczego i z jakimi intencjami lub nadziejami artyści wikłają się w ten splot sztuki, wandalizmu i degradacji krajobrazu. Potraktowanie tych przestrzeni i praktyk jako heterotopijnych pozwala wyjść poza schematyczne wartościowanie legalne/nielegalne, estetyczne/antyestetyczne, kulturalne/zdziczałe.

Bibliografia

Adamczewska, I. (2022). „Jak się zakochać, to tylko na Bałutach” i „Żegnaj, piękna”. Co mówią łódzkie mury. Gazeta Wyborcza, Magazyn Łódź, 15 XII, https//lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,29262519,jak-sie-zakochac-to-tylko-na-balutach-i-zegnaj-piekna.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Baldini, A. (2023). For a Nuanced Appreciation of Urban Creativity. Unveiling the Social Subversion in Street Art and Graffiti. Graffiti and Street Art, 1/2, 8–17.
Zobacz w Google Scholar

bg (2019). „Pekin stoi murem za Łodzią” a „Nowy Jork nie wie, że Manhattan jest
Zobacz w Google Scholar

w Łodzi” — takimi hasłami promowane jest łódzkie lotnisko. Wirtualnemedia.pl,
Zobacz w Google Scholar

I, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pekin-stoi-murem-za-lodzia-a-nowy-jork-nie-wie-ze-manhattan-jest-w-lodzi-takimi-haslami-promowane-jest-lodzkie-lotnisko [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Biskupski, Ł. (2017). Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościo-wych i kultury uczestnictwa. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar

Bofkin, L. (2014). Concrete Canvas. How Street Art Is Changing the Way Our Cities Look. London: Global Street Art.
Zobacz w Google Scholar

Breton, A. (1969). Nadrealizm i malarstwo (1925). W: E. Grabska, H. Morawska (red.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa (422–432). Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Christie’s (2023). Jean-Michel Basquiat: ‘Painter to the core’. Chriesties.com, 20 IV, https://www.christies.com/features/jean-michel-basquiat-8283-1.aspx [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Daniels, T.J., Bekoff, M. (1989). Feralization: The making of wild domestic animals. Behavioural Processes, 19/1–3, 79–94. https://doi.org/10.1016/0376-6357(89)90032-6
Zobacz w Google Scholar

Dehaene, M., de Cauter, L. (2008). Heterotopia in a Postcivil Society. W: M. Dehaene, L. de Cauter (red.), Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society (3–9). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203089415
Zobacz w Google Scholar

Drozdowski, R. (2009). Obraza na obrazy: Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i S-ka.
Zobacz w Google Scholar

Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Rogowski, Ł. (2013). Narzędziownia: Jak badaliśmy (niewidzialne) miasto. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar

erka (2017). Piotrkowska 217. Mural „Moja Łódź” ozdobił ścianę kamienicy. Gazeta Wyborcza, Magazyn Łódź, 18 V, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,21827789,
Zobacz w Google Scholar

piotrkowska-217-mural-moja-lodz-ozdobil-sciane-kamienicy.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Foucault, M. (2005). Inne przestrzenie. Tłum. A. Rejniak-Majewska. Teksty Drugie, 6, 117–125.
Zobacz w Google Scholar

Gralińska-Toborek, A. (2019). Graffiti i street art: Słowo–obraz–działanie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8142-237-6
Zobacz w Google Scholar

Hall, C.M. (2019). Tourism and rewilding: an introduction–definition, issues and review. Journal of Ecotourism, 18/4, 297–308, https://doi.org/10.1080/14724049.
Zobacz w Google Scholar

1689988 [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Hannerz, E. (2023). The Pretty Vacant: Exploring Absence in Subcultural Graffiti. Nuart Journal, 3(2), pp. 35–44.
Zobacz w Google Scholar

Heynen, H. (2008). Heterotopia unfolded? W: M. Dehaene, L. de Cauter (red.), Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society (311–323). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203089415-36
Zobacz w Google Scholar

Jakubowski, K. (2022). Czwarta przyroda. Sukcesja przyrody i funkcji nieużytków miejskich. Kraków: Fundacja Dzieci w Naturę.
Zobacz w Google Scholar

Janusz III Waza (2017). Marzę by na derbach skandowano „ŁKS nie czyta książek”, „Widzew jeździ Tico” [z artystą rozmawia Leszek Milewski]. Weszło.com, 23 X, https://weszlo.com/2017/10/23/marze-by-derbach-skandowano-lks-czyta-ksiazek-widzew-jezdzi-tico/ [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Janusz III Waza (2019). „ŁKS jeździ na wakacje do Zgierza”. Twórca haseł na łódzkich murach: Nie uważam się za wandala [z artystą rozmawia Szymon Bujalski]. Gazeta Wyborcza, Magazyn Łódź, 15 II, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,44788,24455370,
Zobacz w Google Scholar

janusz-z-balut-nie-zartuje.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Kaleta, T. (2015). Psy poza kontrolą jako problem globalny. Życie Weterynaryjne, 90(11), 715–720.
Zobacz w Google Scholar

Kazimierska-Jerzyk, W. (2019). Wartości street artu. Kultura Współczesna, 3(106), doi.org/10.26112/kw.2019.106.15 177–187.
Zobacz w Google Scholar

Kazimierska-Jerzyk, W., Latuszewska-Syrda, T. (2020). Street Art Decade. Urban Forms Gallery 2009–2019. Lisboa–Łódź: Urban Creativity, Urban Forms.
Zobacz w Google Scholar

Kowalewska, A. (2022). A Conversation on Feralizing [with Anaïs Tondeur, Špela Petrič, and Diana Lelonek]. The New Alphabet School, https://newalphabetschool.
Zobacz w Google Scholar

hkw.de/a-conversation-on-feralizing/index.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Krajewski, M. (2011). Miasto. Na tropach tego, co niewidzialne. Przegląd Socjologiczny, 60(2–3), 111–134.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowski, P. (2022). Street art. Polska. Warszawa: Arkady.
Zobacz w Google Scholar

Lewishon, C. (2008). Street Art. The Graffiti Revolution. London: Tate Publishing.
Zobacz w Google Scholar

Łukowska, M. (2014). RTS vs. ŁKS, czyli co mówią Łódzkie mury. Łódź: Pan tu nie stał.
Zobacz w Google Scholar

McCormick, C. (2010). Where Angels Dare to Tread. W: E. Seno (red.), Trespass. A History of Uncommissioned Urban Art. Köln: Taschen.
Zobacz w Google Scholar

Monbiot, G. (2013). Feral: Searching for Enchantment on the Frontiers of Rewilding. London: Penguin Books. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226205694.
Zobacz w Google Scholar

0001
Zobacz w Google Scholar

Ngai, S. (2008). Merely Interesting. Critical Inquiry, 34(4), 788–789. https://doi.org/10.1086/592544
Zobacz w Google Scholar

Nowakowska, M. (2020A). Łódzkie literoduchy. Część 1. Śródmieście [folder]. Łódź: Fundacja 2035, Detal w mieście, https://lodzkidetal.pl/wp-content/uploads/
Zobacz w Google Scholar

/01/Folder-lodzkie-literoduchy-1.pdf [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Nowakowska, M. (2020B). Łódzkie literoduchy. Część 2. Stale Polesie. Południowa część miasta [folder]. Łódź: Fundacja 2035, Detal w mieście, https://lodzkidetal.pl/
Zobacz w Google Scholar

wp-content/uploads/2020/12/Literoduchy_czesc_2.pdf [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Perino, A. et al. (2019). Rewilding Complex Ecosystems. Science, 364(6438), 1–8. DOI:10.1126/science. aav5570.
Zobacz w Google Scholar

Rancière, J. (2007). Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka. Tłum. M. Kropiw-nicki, J. Sowa. Kraków: Wydawnictwo Korporacja Ha!art.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.J. (1956). Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności społecznej. W: J. J. Rousseau, Trzy rozprawy z filozofii społecznej (105–76). Tłum. H. Elzenberg. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Schalhorn, A. (b.d.). Body Language: Keith Haring and the Renaissance of Figurative Painting in the Eighties. Haring.com, The Keith Haring Foundation, https://www.haring.com/!/selected_writing/body-language-keith-haring-and-the-renaissance-of-figurative-painting-in-the-eighties [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Sikorski, T. (2017). Sztuka na ulicach w Polsce. Samowolne formy graficzne 1967–2017. W: M. Warda (red.), Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967–2017 (64–87). Warszawa: Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Zobacz w Google Scholar

Stegliński, T. (2015). Gdy zabawy służyły upadaniu. W: M. Rawluk (red.), Bałuty. Palimpsest (73–82). Łódź: ByłoBędzie.
Zobacz w Google Scholar

Sumorok, O. (2015). Bałuty powojenne, czyli architektoniczno-kulturowo-socjolo-giczny fenomen. W: M. Rawluk (red.), Bałuty. Palimpsest (83–93). Łódź: ByłoBędzie.
Zobacz w Google Scholar

Szczapiński, K. (2022). Mury mają głos (czyli rzecz o bałuckim „dzikim” typo). Łódź: Wydawnictwo Taurus i Stowarzyszenie Nowa Kultura i Edukacja.
Zobacz w Google Scholar

Szydłowska, A. (2018). Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989. Wrocław: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar

Tschichold, J. (2011). Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg. Łódź: Wydawnictwo Recto Verso.
Zobacz w Google Scholar

Wallis, M. (1983). Napisy w obrazach. W: M. Wallis, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne (191–225). Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar

Wawrzkiewicz, R. (red.) (2014). TypoPolo. Album typograficzno-fotograficzny. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar

Zaorski-Sikora, K. (2021). Kacper Zaorski-Sikora, autor napisów na murach Bałut: Zacząłem od zamalowywania haseł nienawiści [z artystą rozmawia Wiktor Lewandowski]. Gazeta Wyborcza. Magazyn Łódź, 05 XII, https://lodz.wyborcza.pl/
Zobacz w Google Scholar

lodz/7,35136,27877896,kacper-zaorski-sikora-autor-napisow-na-murach-balut-zaczalem.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Zaorski-Sikora, K. (2022). Zwykły akt wandalizmu [z artystą rozmawia Kuba Szczapiński]. W: K. Szczapiński, Mury mają głos (czyli rzecz o bałuckim „dzikim” typo) (76–111). Łódź: Wydawnictwo Taurus i Stowarzyszenie Nowa Kultura i Edukacja.
Zobacz w Google Scholar

Zeidler-Janiszewska, A. (1997). Słowo wstępne. W: A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta — czytanie miasta (7–8). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Zobacz w Google Scholar

Art Crimes. The Writing on the Wall, https://www.graffiti.org/index.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Gu-Tang Clan, Instagram, post z 12 X 2018, https://www.instagram.com/p/Bo1H-_7hZtb/ [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Puszka, https://puszka.waw.pl/ [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Literołap, https://www.facebook.com/Literolap [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-06-29

Jak cytować

Kazimierska-Jerzyk, W. (2024). Aksjologia „dzikiej typografii” (o specyficznym nurcie łódzkiego street artu). Hybris, 62(1), 38–69. https://doi.org/10.18778/1689-4286.62.03