Aksjologia „dzikiej typografii” (o specyficznym nurcie łódzkiego street artu)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.62.03Słowa kluczowe:
estetyka miasta, heterotopie, graffiti, wartości estetyczne, doświadczenie estetyczne, ŁódźAbstrakt
Tematem artykułu jest nowe zjawisko sztuki miejskiej określane jako „dzikie typo”. Jest ono specyficznie lokalne, łódzkie, ale jednocześnie pozwala uchwycić złożoną problematykę doświadczenia postindustrialnego miasta — i w tym sensie jest uniwersalne. Sam termin jest zastanawiający, ponieważ wydaje się wewnętrznie sprzeczny. Mimo iż pojęcie dzikości ma pewną tradycję we współczesnej teorii sztuki, to nie przystaje do zagadnienia typografii. Różne przejawy „dzikiego typo” w przestrzeni miasta uwikłane są w szereg zależności podważających status autorstwa, narażających twórców na naśladowanie i instrumentalne wykorzystanie ich prac. Jeśli chodzi o fizyczną przestrzeń miasta i jej walory dzikości i autentyczności — to „dzikie typo” użycza tej przestrzeni wieloznaczności i także przejmuje jej wieloznaczność, co wraz z ingerującą przyrodą oraz zaniedbaniem sprawia, że użytkownik miasta nie ma jasności, z czym ma do czynienia. Interesujące jest, dlaczego i z jakimi intencjami lub nadziejami artyści wikłają się w ten splot sztuki, wandalizmu i degradacji krajobrazu. Potraktowanie tych przestrzeni i praktyk jako heterotopijnych pozwala wyjść poza schematyczne wartościowanie legalne/nielegalne, estetyczne/antyestetyczne, kulturalne/zdziczałe.
Bibliografia
Adamczewska, I. (2022). „Jak się zakochać, to tylko na Bałutach” i „Żegnaj, piękna”. Co mówią łódzkie mury. Gazeta Wyborcza, Magazyn Łódź, 15 XII, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,29262519,jak-sie-zakochac-to-tylko-na-balutach-i-zegnaj-piekna.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Baldini, A. (2023). For a Nuanced Appreciation of Urban Creativity. Unveiling the Social Subversion in Street Art and Graffiti. Graffiti and Street Art, 1/2, 8–17.
Zobacz w Google Scholar
bg (2019). „Pekin stoi murem za Łodzią” a „Nowy Jork nie wie, że Manhattan jest w Łodzi” — takimi hasłami promowane jest łódzkie lotnisko. Wirtualnemedia.pl, 22 I, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pekin-stoi-murem-za-lodzia-a-nowy-jork-nie-wie-ze-manhattan-jest-w-lodzi-takimi-haslami-promowane-jest-lodzkie-lotnisko [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Biskupski, Ł. (2017). Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar
Bofkin, L. (2014). Concrete Canvas. How Street Art Is Changing the Way Our Cities Look. London: Global Street Art.
Zobacz w Google Scholar
Breton, A. (1969). Nadrealizm i malarstwo (1925). W: E. Grabska, H. Morawska (red.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa (422–432). Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Christie’s (2023). Jean-Michel Basquiat: ‘Painter to the core’. Chriesties.com, 20 IV, https://www.christies.com/features/jean-michel-basquiat-8283-1.aspx [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Daniels, T.J., Bekoff, M. (1989). Feralization: The making of wild domestic animals. Behavioural Processes, 19/1–3, 79–94. https://doi.org/10.1016/0376-6357(89)90032-6
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0376-6357(89)90032-6
Dehaene, M., de Cauter, L. (2008). Heterotopia in a Postcivil Society. W: M. Dehaene, L. de Cauter (red.), Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society (3–9). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203089415
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203089415
Drozdowski, R. (2009). Obraza na obrazy: Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i S-ka.
Zobacz w Google Scholar
Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Rogowski, Ł. (2013). Narzędziownia: Jak badaliśmy (niewidzialne) miasto. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar
erka (2017). Piotrkowska 217. Mural „Moja Łódź” ozdobił ścianę kamienicy. Gazeta Wyborcza, Magazyn Łódź, 18 V, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,21827789,piotrkowska-217-mural-moja-lodz-ozdobil-sciane-kamienicy.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Foucault, M. (2005). Inne przestrzenie. Tłum. A. Rejniak-Majewska. Teksty Drugie, 6, 117–125.
Zobacz w Google Scholar
Gralińska-Toborek, A. (2019). Graffiti i street art: Słowo–obraz–działanie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8142-237-6
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-237-6
Hall, C.M. (2019). Tourism and rewilding: an introduction–definition, issues and review. Journal of Ecotourism, 18/4, 297–308, https://doi.org/10.1080/14724049.2019.1689988 [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14724049.2019.1689988
Hannerz, E. (2023). The Pretty Vacant: Exploring Absence in Subcultural Graffiti. Nuart Journal, 3(2), pp. 35–44.
Zobacz w Google Scholar
Heynen, H. (2008). Heterotopia unfolded? W: M. Dehaene, L. de Cauter (red.), Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society (311–323). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203089415-36
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203089415-36
Jakubowski, K. (2022). Czwarta przyroda. Sukcesja przyrody i funkcji nieużytków miejskich. Kraków: Fundacja Dzieci w Naturę.
Zobacz w Google Scholar
Janusz III Waza (2017). Marzę by na derbach skandowano „ŁKS nie czyta książek”, „Widzew jeździ Tico” [z artystą rozmawia Leszek Milewski]. Weszło.com, 23 X, https://weszlo.com/2017/10/23/marze-by-derbach-skandowano-lks-czyta-ksiazek-widzew-jezdzi-tico/ [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Janusz III Waza (2019). „ŁKS jeździ na wakacje do Zgierza”. Twórca haseł na łódzkich murach: Nie uważam się za wandala [z artystą rozmawia Szymon Bujalski]. Gazeta Wyborcza, Magazyn Łódź, 15 II, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,44788,24455370,janusz-z-balut-nie-zartuje.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Kaleta, T. (2015). Psy poza kontrolą jako problem globalny. Życie Weterynaryjne, 90(11), 715–720.
Zobacz w Google Scholar
Kazimierska-Jerzyk, W. (2019). Wartości street artu. Kultura Współczesna, 3(106), doi.org/10.26112/kw.2019.106.15 177–187.
Zobacz w Google Scholar
Kazimierska-Jerzyk, W., Latuszewska-Syrda, T. (2020). Street Art Decade. Urban Forms Gallery 2009–2019. Lisboa–Łódź: Urban Creativity, Urban Forms.
Zobacz w Google Scholar
Kowalewska, A. (2022). A Conversation on Feralizing [with Anaïs Tondeur, Špela Petrič, and Diana Lelonek]. The New Alphabet School, https://newalphabetschool.hkw.de/a-conversation-on-feralizing/index.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Krajewski, M. (2011). Miasto. Na tropach tego, co niewidzialne. Przegląd Socjologiczny, 60(2–3), 111–134.
Zobacz w Google Scholar
Kwiatkowski, P. (2022). Street art. Polska. Warszawa: Arkady.
Zobacz w Google Scholar
Lewishon, C. (2008). Street Art. The Graffiti Revolution. London: Tate Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Łukowska, M. (2014). RTS vs. ŁKS, czyli co mówią Łódzkie mury. Łódź: Pan tu nie stał.
Zobacz w Google Scholar
McCormick, C. (2010). Where Angels Dare to Tread. W: E. Seno (red.), Trespass. A History of Uncommissioned Urban Art. Köln: Taschen.
Zobacz w Google Scholar
Monbiot, G. (2013). Feral: Searching for Enchantment on the Frontiers of Rewilding. London: Penguin Books. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226205694.001.0001
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226205694.001.0001
Ngai, S. (2008). Merely Interesting. Critical Inquiry, 34(4), 788–789. https://doi.org/10.1086/592544
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/592544
Nowakowska, M. (2020A). Łódzkie literoduchy. Część 1. Śródmieście [folder]. Łódź: Fundacja 2035, Detal w mieście, https://lodzkidetal.pl/wp-content/uploads/2021/01/Folder-lodzkie-literoduchy-1.pdf [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Nowakowska, M. (2020B). Łódzkie literoduchy. Część 2. Stale Polesie. Południowa część miasta [folder]. Łódź: Fundacja 2035, Detal w mieście, https://lodzkidetal.pl/wp-content/uploads/2020/12/Literoduchy_czesc_2.pdf [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Perino, A. et al. (2019). Rewilding Complex Ecosystems. Science, 364(6438), 1–8. DOI:10.1126/science. aav5570.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1126/science.aav5570
Rancière, J. (2007). Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka. Tłum. M. Kropiwnicki, J. Sowa. Kraków: Wydawnictwo Korporacja Ha!art.
Zobacz w Google Scholar
Rousseau, J.J. (1956). Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności społecznej. W: J. J. Rousseau, Trzy rozprawy z filozofii społecznej (105–76). Tłum. H. Elzenberg. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Schalhorn, A. (b.d.). Body Language: Keith Haring and the Renaissance of Figurative Painting in the Eighties. Haring.com, The Keith Haring Foundation, https://www.haring.com/!/selected_writing/body-language-keith-haring-and-the-renaissance-of-figurative-painting-in-the-eighties [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Sikorski, T. (2017). Sztuka na ulicach w Polsce. Samowolne formy graficzne 1967–2017. W: M. Warda (red.), Dzika grafika. Pół wieku ulicznej dywersji wizualnej w Polsce 1967–2017 (64–87). Warszawa: Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Zobacz w Google Scholar
Stegliński, T. (2015). Gdy zabawy służyły upadaniu. W: M. Rawluk (red.), Bałuty. Palimpsest (73–82). Łódź: ByłoBędzie.
Zobacz w Google Scholar
Sumorok, O. (2015). Bałuty powojenne, czyli architektoniczno-kulturowo-socjologiczny fenomen. W: M. Rawluk (red.), Bałuty. Palimpsest (83–93). Łódź: ByłoBędzie.
Zobacz w Google Scholar
Szczapiński, K. (2022). Mury mają głos (czyli rzecz o bałuckim „dzikim” typo). Łódź: Wydawnictwo Taurus i Stowarzyszenie Nowa Kultura i Edukacja.
Zobacz w Google Scholar
Szydłowska, A. (2018). Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989. Wrocław: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar
Tschichold, J. (2011). Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg. Łódź: Wydawnictwo Recto Verso.
Zobacz w Google Scholar
Wallis, M. (1983). Napisy w obrazach. W: M. Wallis, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne (191–225). Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Wawrzkiewicz, R. (red.) (2014). TypoPolo. Album typograficzno-fotograficzny. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar
Zaorski-Sikora, K. (2021). Kacper Zaorski-Sikora, autor napisów na murach Bałut: Zacząłem od zamalowywania haseł nienawiści [z artystą rozmawia Wiktor Lewandowski]. Gazeta Wyborcza. Magazyn Łódź, 05 XII, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,27877896,kacper-zaorski-sikora-autor-napisow-na-murach-balut-zaczalem.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Zaorski-Sikora, K. (2022). Zwykły akt wandalizmu [z artystą rozmawia Kuba Szczapiński]. W: K. Szczapiński, Mury mają głos (czyli rzecz o bałuckim „dzikim” typo) (76–111). Łódź: Wydawnictwo Taurus i Stowarzyszenie Nowa Kultura i Edukacja.
Zobacz w Google Scholar
Zeidler-Janiszewska, A. (1997). Słowo wstępne. W: A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta — czytanie miasta (7–8). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Zobacz w Google Scholar
Art Crimes. The Writing on the Wall, https://www.graffiti.org/index.html [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Gu-Tang Clan, Instagram, post z 12 X 2018, https://www.instagram.com/p/Bo1H-_7hZtb/ [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Puszka, https://puszka.waw.pl/ [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Literołap, https://www.facebook.com/Literolap [dostęp 15 VII 2023].
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.