Marchołt o filozoficznej marchii. Komentarz do „Marginesów filozofii” J. Derridy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.22.03

Abstrakt

In polemics with the author of ‘Margins of philosophy’, our attitude — in general — firstly stresses the transcendental aspects of European philosophy, in the frame of which it is stated that the human being has no power over that which is out of the possibility of his learning — and in that way borders on the human world as it is comprehended and determined by the human learning endowment. The border comprehended as the above, is not a hard entity, but rather — trembling-vibrating, as if a waving “tissue of corporeality” (M. Merleau-Ponty). Secondly, based on the model laid out by phenomenological meditative learning activity, we reveal that the topic of the margin deprives the center — just as the margin is the center of Derrida’s considerations…      

The poetical character of the note in the margins illustrates our presumption that philosophizing grows from the life and death world — on the breach of which sometimes a scrambling-scoffing man is attached.

Bibliografia

Derrida, Jacques, 2002, Marginesy filozofii, przeł. Janusz Margański, [w:] tenże, Marginesy filozofii, przeł. Adam Dziadek, Janusz Margański, Paweł Pieniążek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Husserl, Edmund, 1993a, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, przeł. Janusz Sidorek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Husserl, Edmund, 1993b, Zaprzeczenie możliwości filozofii naukowej — konieczność namysłu — namysł historyczny — jak potrzeba historii?, [w:] tenże, Kryzys…, Dodatki, s. 73–99.
Zobacz w Google Scholar

Husserl, Edmund, 1999, Kryzys nauk europejskich a fenomenologia transcendentalna, przeł. Sławomira Walczewska, Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński, Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych.
Zobacz w Google Scholar

Merleau-Ponty, Maurice, 1996, Splot — chiazma, przeł. Małgorzata Kowalska, [w:] tenże, Widzialne i niewidzialne, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Renata Lis, Iwona Lorenc, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Merleau-Ponty, Maurice, 1996, Widzialne i niewidzialne, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Renata Lis, Iwona Lorenc, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Pawliszyn, Aleksandra, 1993, Skryte podstawy rozumienia. Hermeneutyka a psychoanaliza, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Pawliszyn, Aleksandra, 2009, Ontologiczne studium metafory, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Pawliszyn, Aleksandra, 2011, Transcendentality as an Ontic Transgression, [w:] Anna-Teresa Tymieniecka (red.), Transcendentalism Overturned. From Absolute Power of Consciousness Until the Forces of Cosmic Architectonics, “Analecta Husserliana”, Dordrecht, Heidelberg, London, New York, s. 103–111.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-0624-8_7

Pawliszyn, Aleksandra, 2011b, Rap — opowieść kusząca umykającym sensem. Filozoficzna tkanka rapu, tekst nagrany i dołączony do płyty grupy WszyscySpięci, pt.: Uwieść filozofię rapem. Oświecenia dreszcze pieszczą mnie jeszcze, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Ricoeur, Paul, 1985, „Symbol daje do myślenia”, przeł. Stanisław Cichowicz, [w:] tenże, Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-09-30

Jak cytować

Pawliszyn, A. (2013). Marchołt o filozoficznej marchii. Komentarz do „Marginesów filozofii” J. Derridy . Hybris, 22(3), 25–36. https://doi.org/10.18778/1689-4286.22.03

Numer

Dział

Artykuły