Negatywność jako sefira surowego sądu mieszczaństwa. Faust i Hiob
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.23.03Abstrakt
The paper, drawing upon Kabbalistic inspirations, aims at constructing a philosophical model of the bourgeoisie. Many a time motifs from Jewish tradition have been grafted onto contemporary philosophy in order to explicate the metaphysical situation of modernity. Following these intuitions, the article applies the idea of the fifth Sephirah, Gevurah, i.e. “restraint” — simultaneously doubling as Din, “judgment” — to analyse the structure of being in the ontology of modernity. The nature of the fifth Sephirah proves paradoxical: it represents the power of being, based on the inherent constraint separating a thing from exteriority — as well as the power of destruction, which unites the being with the rest of reality. Therefore, the Gevurah-Din concept allows of devising a being whose mere existence springs from a central void which provides its singularity and, simultaneously, linkage with reality.
The paper presents the nature of the bourgeoisie as conditioned by negativity. The bourgeois are constantly tempted by its power, yet build their identity reactively, striving for artificial stability. The iconic bourgeois lifestyle of the ruthless merchant at work and disinterested culture consumer at home, embodies this dualism. The bourgeois culture is dead throughout, as it serves only to constrain the negativity. The bourgeoisie is, however, subjected to a constant risk of imbalance, “seduction” by its innermost dark side. This construction is equally responsible for the archetypal modern hero, Faust, who chases its central void by ruining the world around him.
Finally, the article juxtaposes two characters: Faust and Job, in order to give a Jewish answer to modern misery. Both Faust and Job suffer from the power of judgment, yet Faust obtains a sentence that merely reveals its void which has always propelled him. The existence of Job, on the contrary, is not equal to void — Job survives as the just.
Bibliografia
Adorno, T. W., 1999, Minima moralia, przeł. M. Łukasiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar
Bielik-Robson, A., 2008, Na pustyni: kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Bloom, H., 1975, Kabbalah and Criticism. A Continuum Book, New York: The Seabury Press.
Zobacz w Google Scholar
Deleuze, G., 1997, Nietzsche i filozofia, przeł. B. Banasiak, Warszawa: Spacja.
Zobacz w Google Scholar
Fine, L., 2003, Physician of the Soul, Healer of the Cosmos. Isaac Luria and His Kabbalistic Fellowship, Stanford, CA: Stanford University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781503618619
Foucault, M., 2006, Słowa i rzeczy, przeł. T. Komendant, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Zobacz w Google Scholar
Freud, S., 1996, Objaśnianie marzeń sennych, przeł. R. Reszke, Warszawa: KR.
Zobacz w Google Scholar
Hegel, G. W. F., 1968, Nauka logiki, przeł. A. Landman, Warszawa: PWN, t. II.
Zobacz w Google Scholar
Hegel, G. W. F., 1969, Zasady filozofii prawa, przeł. A. Landman, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Hegel, G. W. F., 1994, Wykłady z historii filozofii, przeł. Ś. F. Nowicki, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Hegel, G. W. F., 2002, Fenomenologia ducha, przeł. Ś. F. Nowicki, Warszawa: Aletheia.
Zobacz w Google Scholar
Hyppolite, J., 1971, Figures de la pensée philosophique, Paris: PUF.
Zobacz w Google Scholar
Idel, M., 2006, Kabała. Nowe perspektywy, przeł. M. Krawczyk, Kraków: NOMOS.
Zobacz w Google Scholar
Kafka, F., 2007, Aforyzmy z Zürau, przeł. A. Szlosarek, Kraków: EMG.
Zobacz w Google Scholar
Kristeva, J., 1974, La révolution du langage poétique, Paris: Seuil.
Zobacz w Google Scholar
Lacan, J., 1975, Le Séminaire. Livre XX : Encore, Paris: Seuil.
Zobacz w Google Scholar
Lacan, J., 2004, Le Séminaire. Livre X : L’angoisse, Paris: Seuil.
Zobacz w Google Scholar
Lacan, J., 2007, Le Séminaire. Livre XVIII : D’un discours qui ne serait pas du semblant, Paris: Seuil.
Zobacz w Google Scholar
Mann, T., 1960, Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar
Marks, K., Engels, F., 1949, Manifest komunistyczny, [w:] Dzieła wybrane, Warszawa: Książka i Wiedza, t. I.
Zobacz w Google Scholar
Ouaknin, M.-A., 2003, Concerto pour quatre consonnes sans voyelles. Au-delà du principe d’identité, Paris: Payot.
Zobacz w Google Scholar
Rosenzweig, F., 1998, Gwiazda zbawienia, przeł. T. Gadacz, Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar
Schmitt, C., 2000, Teologia polityczna i inne pisma, przeł. M. Cichocki, Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar
Scholem, G., 1983, „La signification de la Loi dans la mystique juive”, [w:] Le Nom et les symboles de Dieu dans la mystique juive, trad. de M. R. Hayoun et G. Vajda, Paris: Cerf.
Zobacz w Google Scholar
Scholem, G., 2003, La Kabbale, Paris: Gallimard.
Zobacz w Google Scholar
Weber, M., 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przeł. J. Miziński, Lublin: TEST.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.