Suma wszystkich instynktów. Hume, nawyk i naturalizacja religii
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.31.04Słowa kluczowe:
Hue, religia, nawyk, przeświadczenie, naturalizacjaAbstrakt
The paper aims to analyze the concept of habit in Hume and its operations in two theoretical dimensions: theory of knowledge and theory of religion. Hume considers habit as an instinctual basis for all judgments (beliefs) about the external world and also about the supposed existence of the supernatural. Hume’s thought, both in the domain of epistemology and philosophy of religion can thus be viewed as naturalized, claiming that the biological, instinctual traits of human nature are responsible for our belief-forming operations. Especially, Hume’s naturalization of religion seems to be ahead of its time and his methodological approach is now being developed by many leading anthropologists, biologists and philosophers.
Bibliografia
Allison, Henry E., 2008, Custom and Reason in Hume, Oxford: OUP.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199532889.001.0001
Bailey, Alan and Dan O'Brien, 2014, Hume's Critique of Religion. 'Sick Men's Dreams', Dordrecht: Springer.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6615-0
Boyer, Pascal, 1994, The Naturalness of Religious Ideas. A Cognitive Theory of Religion, Berkeley: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520911628
Boyer, Pascal, 2001, Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought, New York.
Zobacz w Google Scholar
Coyne, Jerry, 2009, Why Evolution Is True, Oxford: OUP.
Zobacz w Google Scholar
Dawkins, Richard, 2006, The God Delusion, London: Bantam.
Zobacz w Google Scholar
Dennett, Daniel, 1989, The Intentional Stance, Cambridge-London: MIT Press.
Zobacz w Google Scholar
Dennett, Daniel C., 2007, Breaking the Spell. Religion as a Natural Phenomenon, London: Penguin Books.
Zobacz w Google Scholar
Grzeliński, Adam, 2005, Kategorie „podmiotu” i „przedmiotu” w Dawida Hume’a nauce o naturze ludzkiej, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Zobacz w Google Scholar
Hume, David, 1962, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii, przeł. Anna Hochfeldowa, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Hume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, t. I-II, przeł. Czesław Znamierowski, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Hume, David, 2004, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. Dawid Misztal i Tomasz Sieczkowski, Kraków: Zielona Sowa.
Zobacz w Google Scholar
Huntley, William B., 1972, David Hume and Charles Darwin, “Journal of the History of Ideas”, Vol. 33, No. 3, ss. 457-470
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2709046
Hochfeldowa, Anna, 1962, Dawida Hume’a „Dialogi o religii naturalnej”, [wstęp do:] [Hume 1962].
Zobacz w Google Scholar
Huxley, Thomas, 1968, Hume with Helps to the Study of Berkeley, New York: Greenwood Press.
Zobacz w Google Scholar
Laursen, John Christian, 2011, David Hume on custom and habit and living with skepticism. “Daímon. Revista Internacional de Filosofía”, 52, ss. 87-99.
Zobacz w Google Scholar
Michaud, Yves, 1987, Hume’s Naturalized Philosophy, “Hume Studies”, XIII, 2, ss. 360 -380.
Zobacz w Google Scholar
Quine, Willard Van Orman, 1986, Epistemologia znaturalizowana, [w:] Granice wiedzy i inne eseje, Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Rutkowski, Mirosław, 2001, Rola rozumu w decyzjach moralnych, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zobacz w Google Scholar
Russell, Paul, 2003, The Material World and Natural Religion in Hume’s Treatise, “Archiv für Geschichte der Philosophie”, 85, ss. 269-303.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/agph.2003.014
Russell, Paul, 2008, The Riddle of Hume’s Treatise, Oxford: OUP.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195110333.001.0001
Sieczkowski, Tomasz, 2006, Poznanie i jego przedmiot w kontekście episteologicznym, „Przegląd Filozoficzny”, 59, ss. 187-202.
Zobacz w Google Scholar
Sieczkowski, Tomasz, 2007a, Aprioryczne źródła poznania i ich rola w episteologicznym schemacie wiedzy, „Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris”, 6.
Zobacz w Google Scholar
Sieczkowski, Tomasz, 2007b, Podmioty poznania w myśleniu episteologicznym, „Edukacja Filozoficzna”, 44, ss. 201-216
Zobacz w Google Scholar
Sieczkowski, Tomasz, 2008, Qui pro quo Dialogów, czyli pytanie o status teologii naturalnej, „Nowa Krytyka”, nr 20-21, ss. 265-301.
Zobacz w Google Scholar
Sieczkowski, Tomasz, 2012, Episteologiczny ideał wiedzy i jego odrzucenie, „Folia Philosophica”, nr 25, ss. 151-170.
Zobacz w Google Scholar
Sieczkowski, Tomasz, 2016, David Hume i krytyka episteologii, w druku.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.