Barok w mistyce – hipertrofia myśli i emocji?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.35.04

Słowa kluczowe:

poznanie, wiara, oczyszczenie, oświecenie, iluminacja, cierpienie, asceza, skrucha, pokora

Abstrakt

In mysticism, I am mostly interested in emanations of some type of intensity of existence, which abstracts from the biological one. Revoking a treaty with time results in a puzzling personal experience, the story of which can be treated as an existential lesson. In mysticism, the truth becomes known through faith. It finds its source in love, which is the soul’s response for the salutary love of God directed at it. As a refusal of the demands of human nature, mysticism offers an entrance into the realm of the spirit and transcendence. The latter is approached by man through a sacrifice of love, which cleanses him of the ontological stain and guilt. The first stage of this peregrination is purification. It is an act of conscience stimulated by the vision of Christ’s passion, foreseeing death and inevitable Judgement. Purification is an encouragement for contrition and responsibility going beyond the temporal limits. In the second stage of the journey to God (illumination), a prayer for grace of life under the aegis of the cross substitutes the lament over oneself. It will be a life of humility, contemplation and doloristic imitation, crowned with love understood as following the intention of God.

Bibliografia

Św. Teresa z Awili, 1997, Księga życia (Dzieła, t. I, wyd. czwarte), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: T, I).
Zobacz w Google Scholar

Św. Teresa z Awili, 1987, Droga doskonałości (Dzieła, t. II, wyd. drugie), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: T, II).
Zobacz w Google Scholar

Św. Teresa z Awili, 1987, Twierdza wewnętrzna (Dzieła, t. II, wyd. drugie), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: T, III).
Zobacz w Google Scholar

Św. Teresa z Awili, 1995, Podniety miłości Bożej (Dzieła, t. III, wyd. trzecie), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: T, IV).
Zobacz w Google Scholar

Św. Teresa z Awili, 1995, Wołania duszy do Boga (Dzieła, t. III, wyd. trzecie), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: T, V).
Zobacz w Google Scholar

Św. Jan od Krzyża, 1998, Droga na Górę Karmel (Dzieła, wyd. VI), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: J, I).
Zobacz w Google Scholar

Św. Jan od Krzyża, 1998, Noc ciemna(Dzieła, wyd. VI), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: J, II).
Zobacz w Google Scholar

Św. Jan od Krzyża, 1998, Pieśń duchowa (Dzieła, wyd. VI), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych(skrót: J, III).
Zobacz w Google Scholar

Św. Jan od Krzyża, 1998, Żywy płomień miłości (Dzieła, wyd. VI), Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych (skrót: J, IV).
Zobacz w Google Scholar

Bataille, Georges, 1998, Doświadczenie wewnętrzne, Warszawa: KR.
Zobacz w Google Scholar

Bataille, Georges, 1999, Erotyzm, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Zobacz w Google Scholar

Cioran, Émile M., 2004, Zeszyty 1957-1972, Warszawa: KR.
Zobacz w Google Scholar

Gogacz, Mieczysław, 1985, Filozoficzne aspekty mistyki, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Zobacz w Google Scholar

Huysmans, Joris-Karl, 1960, W drodze, Warszawa: PAX.
Zobacz w Google Scholar

Maistre de, Joseph, 2011, Wieczory petersburskie, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Nietzsche, Friedrich, 2003, Antychryst, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Zobacz w Google Scholar

Reich, Wilhelm, 1996, Funkcja orgazmu, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski&Co.
Zobacz w Google Scholar

Reich, Wilhelm, 2009, Psychologia mas wobec faszyzmu, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Matuszewski, K. (2016). Barok w mistyce – hipertrofia myśli i emocji?. Hybris, 35(4), 59–78. https://doi.org/10.18778/1689-4286.35.04