Sens ofiary. Próba interpretacji znaczenia poświęcenia w filozofii Jana Patočki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.45.03Słowa kluczowe:
Patočka, poświęcenie, sens życia, Frankl, nihilizm, idee platońskieAbstrakt
W artykule staram się zrekonstruować i zbadać przyczyny, które skłoniły Patočkę do silnej ekspozycji problemu poświęcenia w swojej myśli filozoficznej. Aby to zrobić, naświetlam relację pomiędzy poświęceniem, sensem życia oraz trzeba platońskim ideami dobra, piękna i prawy, rozpatrując poświęcenie jako idealne narzędzie ich ucieleśnienia. Na koniec przekonuję, że natura poświęcenia jest głęboko wieloznaczna i wszystkie badania, które jej dotyczą, powinny uwzględniać jego negatywne aspekty.
Bibliografia
Arystoteles (2014). Retoryka, Retoryka dla Aleksandra, Poetyka. tłum. H. Podbielski. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar
Dostojewski F. (2015). Biesy. tłum. T. Zagórski. Warszawa: Wyd. MG.
Zobacz w Google Scholar
Dostojewski F. (2015). Zbrodnia i kara. tłum. J. P. Zajączkowski. Warszawa: Wyd. MG.
Zobacz w Google Scholar
Frankl V. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. tłum. A. Wolnicka. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
Zobacz w Google Scholar
Fromm E. (2018). Mieć czy być? tłum. J. Karłowski, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Zobacz w Google Scholar
Gadamer H.-G. (1993). Prawda i metoda: Zarys hermeneutyki filozoficznej. tłum. B. Baran. Kraków: Inter esse.
Zobacz w Google Scholar
Heidegger M. (2001). Wyzwolenie. tłum. J. Mizera, Kraków: Wyd. Baran i Suszczyński.
Zobacz w Google Scholar
Husserl E. (1999). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. tłum. S. Walczewska. Toruń: Wyd. Rolewski.
Zobacz w Google Scholar
Ingarden R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wyd. Literackie.
Zobacz w Google Scholar
Kamiński Ł., Korobczak P. (2017). Jan Patočka i „herezja wolności”. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/Plus-Minus/306089936-Jan-Patocka-i-herezja-wolnosci.html [Dostęp: 22.03.2019].
Zobacz w Google Scholar
La Rochefoucauld F. (2010). Maksymy i rozważania moralne. tłum. T. Żeleński (Boy), Kęty: Wyd. Marek Derewiecki.
Zobacz w Google Scholar
Marcuse H. (1991). Człowiek jednowymiarowy: Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego. tłum. W. Gromczyński, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar
Nietzsche F. (2010). Ludzkie, arcyludzkie. tłum. K. Drzewiecki, Warszawa: Nietzsche Seminarium.
Zobacz w Google Scholar
Nietzsche F. (2001). Zapiski o nihilizmie (z lat 1885-1889). W: G. Sowiński (red.), Wokół nihilizmu. Kraków: Wyd. A.
Zobacz w Google Scholar
Pascal B. (2012). Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy). układ J. Chevalier, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Zobacz w Google Scholar
Patočka J. (2011). Czy dzieje mają sens? tłum. K. Michalski. W: K. Michalski, Zrozumieć przemijanie. Warszawa: Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego.
Zobacz w Google Scholar
Patočka J. (1998). Eseje heretyckie z filozofii dziejów. tłum. A. Czcibor-Piotrowski, E. Szczepańska, J. Zychowicz. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar
Patočka J. (2002). Plato and Europe. tłum. Petr Lom. Stanford California: Stanford University Press.
Zobacz w Google Scholar
Platon (1987). Listy. tłum. M. Maykowska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar
Platon (2008). Obrona Sokratesa, Kriton, Uczta. tłum. W. Witwicki. Warszawa: Wyd. Hachette.
Zobacz w Google Scholar
Platon (2003). Państwo. tłum. W. Witwicki. Kęty: Wyd. ANTYK.
Zobacz w Google Scholar
Ratzinger J. (2018). Wprowadzenie w Chrześcijaństwo. tłum. Z. Włodkowa. Kraków: Wyd. Znak.
Zobacz w Google Scholar
Schiller F. (1972). Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy. tłum. I. Krońska, J. Prokopiuk, Warszawa: Wyd. Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar
Tischner J. (1997). W krainie schorowanej wyobraźni. Kraków: Wyd. Znak.
Zobacz w Google Scholar
Tucker A. (2000). The Philosophy and Politics of Czech Dissidence from
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt7zwb82
Patočka to Havel. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.