Ludzkie zoo - ciemna strona kolekcjonerstwa
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.47.04Słowa kluczowe:
ludzkie zoo, kolekcjonerstwo, kolekcja, godność ludzkaAbstrakt
Europejski sposób klasyfikowania świata, począwszy od średniowiecza, skończywszy na XIX wieku, zakładał własny, uniwersalny system, przy pomocy którego należy określać co wartościowe, a wykluczać to co zbędne. W tym systemie, naturalnie najwyższe miejsce w hierarchii należało się Europie i Europejczykom. W wyniku takiego myślenia zakładającego wyższość jednego społeczeństwa nad drugim, powstawały tak zwane „ludzkie zoo”, stanowiące w mniemaniu ówczesnych brakujące ogniwo kolekcjonerstwa. Mowa tu o miejscach, w których żywi ludzie odgrywali sceny związane z życiem w ich rdzennym otoczeniu. Zjawisko to dla Europejczyków stanowiło namiastkę podróży do dzikiego lądu. Ludzkie zoo po raz pierwszy pojawiło się na dworach możnowładców finansujących zamorskie wyprawy do „Nowego Świata”. Rozwinięcie jego stanowią zaś XIX-wieczne „żywe obrazy” gdzie za „50 centów można było odbyć podróż dookoła świata”. Ludzkie zoo z założenia przyrównać można do osobliwych zbiorów kolekcjonerskich, stanowiących upokarzające i uwłaczające godności człowieka widowiska. Niniejsza praca ma na celu przybliżenie problematyki tytułowego zagadnienia i postawienie jej jako tematu do szerszej analizy o podłożu etycznym.
Bibliografia
Ames E. (2009). Carl Hagenbeck’s Empire of Entertainments, Washington: University of Washington Press.
Zobacz w Google Scholar
Benjamin W. (2005). Pasaże, tłum. Ireneusz Kania, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar
Bergman J. (2000). Ota Benga the pygmy put on display in the zoo, CEN Technical Journal 14(1).
Zobacz w Google Scholar
Biblia Tysiąclecia (Księga Rodzaju, 6,19-20).
Zobacz w Google Scholar
Bradford, P.V.,Blume, H. (1992). Ota Benga; The Pygmy in the Zoo, New York: St. Martin's Press.
Zobacz w Google Scholar
Brits K, Cichocka A. (2009). Zróżnicowanie przekazów niewerbalnych w społeczeństwie wielokulturowym – przykład Afryki Południowej, Komunikowanie międzykulturowe, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Zobacz w Google Scholar
Corbey R. (1993). Ethnographic showcases, 1870–1930, „Cultural Anthropology” t. 8, nr 3.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/can.1993.8.3.02a00040
Crais C,Scully P. (2009). Sara Baartman and the Hottentot Venus: A Ghost Story and a Biography. Princeton: Princeton University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691238357
Davies C. (2003). The Return of El Negro, Johannesburg: Penguin Books.
Zobacz w Google Scholar
Elsner J. Cardinal R. (1994). Introduction, The Culture of Collecting, London: Reaktion Books.
Zobacz w Google Scholar
Glenn P. (2002). Objects of Culture. Ethnology and Ethnographic Museums in Imperial Germany, North Carolina: The University of North Carolina.
Zobacz w Google Scholar
Groesen M. (2008) The Representations of the Overseas World in the De Bry Collection of Voyages (1590–1634). Lejda–Boston. Journal of Early Modern History 12 (2008) 1-24
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/138537808X297135
Kłos M. (1890). Szkice z wystawy paryskiej, Rzeszów.
Zobacz w Google Scholar
Kopaliński W. (1990). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zobacz w Google Scholar
Luty, P. (2014). Trwa nagonka na Belgów. Internet wypomina im ludzkie zoo. https://natemat.pl/108563,trwa-nagonka-na-belgow-internet-wypomina-im-ludzkie-zoo (dostęp 28.12.2019)
Zobacz w Google Scholar
Marks K. (1953). Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej, Warszawa: Książka i Wiedza.
Zobacz w Google Scholar
Mitchell T. (1992). Orientalism and the Exhibitionary Order, Colonialism and Culture, Michigan: University of Michigan Press.
Zobacz w Google Scholar
Pawlik J. (2008). Egzotyzm – wątpliwy zachwyt odmiennością, Misje w XIX wieku, Pieniężno.
Zobacz w Google Scholar
Pawłowska A. (2006). O potrzebie tworzenia kolekcji sztuki afrykańskiej, Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice .
Zobacz w Google Scholar
Pomian K. (1996). Zbieracze i osobliwości. Paryż Wenecja XVI –XVIII wiek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar
Popczyk M. (2008) Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Schreiber H. (2012) Koncepcja sztuki prymitywnej. Odkrywanie oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323522430
Schreiber H. (2014). Z „czarnych” kart historii stosunków międzynarodowych – „ludzkie zoo”, Społeczeństwo i polityka, Pułtusk, nr.2.
Zobacz w Google Scholar
Sommer M. (2003). Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar
Tuchańska B. (2012). Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności, Warszawa: Wydawnictwo Poltex.
Zobacz w Google Scholar
Wieczorkiewicz A. (2012). Drugie życie Saartjie Baartman, Teksty drugie, nr. 2.
Zobacz w Google Scholar
Wieczorkiewicz A. (2006) Epoki osobliwości. „Osobliwość” jako kategoria organizująca i mediująca w dyskursie muzealnym. Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Wieczorkiewicz A. (2011) Hotentocka skóra Saartjie Baartman, Teksty Drugie 2011, nr. 4.
Zobacz w Google Scholar
Yaya I. (2008) Wonders of America. The Curiosity Cabinets as a Site of Representation and Knowledge, „Journal of the History of Collections”, t. 20, vol. 2.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/jhc/fhm038
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.