Matthew Lipman’s method against the indoctrination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.30.10

Keywords:

indoctrination, Matthew Lipman, education, IAPC, philosophy of education

Abstract

Nowadays, the problem of indoctrination at schools seems to be quite distant and invalid in the sphere of the pedagogical research. It appears that manipulating students and inculcating certain attitudes and beliefs to them may often be conducted unconsciously, which suppresses students’ remarkable capacities such as critical thinking, frank expression of their own opinions and much broader view on the varied subjects at the same time. The method of M. Lipman appears to be an effective solution for eliminating indoctrination at schools and adopting above mentioned attitudes by the students. After defining and analyzing certain notions concerning indoctrination and education, I present strong and weak points of the method of M. Lipman in excluding the idea of indoctrination at schools. The following writing presents the meaning and the significance of “The Philosophy for Children” in the struggle against the indoctrination.

References

Camhy, Daniela G., Iberer, Günter, 1990, Nauczanie „Filozofii dla dzieci”. Badania nad umysłowym i osobowościowym rozwojem uczniów, „Prakseologia”, nr ½, s. 183–212.
View in Google Scholar

Costello, Patrick, 1988, Indoktrynacja a filozofia dla dzieci, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 5, s. 287–297.
View in Google Scholar

Diduszko, Hanna, 2001, Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej, [w]: „Pasja czy misja? O uczeniu filozofii”, red. D. Probucka, A. Olech, M. Woźniczka, Częstochowa: Wydawnictwo WSP, s. 67–76.
View in Google Scholar

Elwich, Beata, Łagodzka, Anna, Piłat, Robert, 1996, „Filozofia dla dzieci”. Informacja o programie, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji [broszura].
View in Google Scholar

Krasnodębski, Michał, 2008, Formowanie doskonałego człowieka w filozofii wychowania Sokratesa i Platona, [w]: „Opieka — Terapia — Wychowanie”, 1–2.
View in Google Scholar

Lipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, 1994, Dociekania etyczne, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji.
View in Google Scholar

Lipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, Oscanyan, Frederick S., 1997, Filozofia w szkole, Warszawa: Wydawnictwa CODN.
View in Google Scholar

Nowicka-Kozioł, Maria, 1993, Refleksyjność w szkole dla demokracji, „Nowa Szkoła”, s. 347–350.
View in Google Scholar

Naji, Saeed, 2005, Interview with Matthew Lipman, [w]: „Children and Youth Philosophers”, http://www.buf.no/en/read/txt/?page=sn-lip2 (04.11.2014).
View in Google Scholar

Okoń, Wincenty, 1984, Słownik Pedagogiczny, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Piłat, Robert, 1993, „Filozofowanie z dziećmi” M. Lipmana jako program etyki dla szkół podstawowych, „Etyka” nr 26, s. 135–145.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.757

Piłat, Robert, 1997, Thinking, School and Society, Warszawa: Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, nr 13, s. 34–37.
View in Google Scholar

Platon, 2010, Państwo, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Pobojewska, Aldona, 2012, Początek filozofii: postawy, motywacje, umiejętności, [w:] „Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody — środki — scenariusze”, red. A. Pobojewska, Warszawa: Wydawnictwo Stentor.
View in Google Scholar

Zalewski, Dariusz, 2011, Akcja: Stop szkolnej indoktrynacji, [w]: „Edukacja Klasyczna w XXI wieku”, http://www.edukacja-klasyczna.pl/akcja-stop-szkolnej-indoktrynacji (04.11.2014)
View in Google Scholar

Zubelewicz, Jan, 2001, Lipmana filozofia dla dzieci — analiza krytyczna, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 67–100.
View in Google Scholar

Published

2015-09-30

How to Cite

Rusek, D. (2015). Matthew Lipman’s method against the indoctrination. Hybris, 30(3), 132–143. https://doi.org/10.18778/1689-4286.30.10