Filozofia edukacji. Metoda Matthew Lipmana przeciw pojęciu indoktrynacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.30.10Słowa kluczowe:
indoctrination, Matthew Lipman, education, IAPC, philosophy of educationAbstrakt
Nowadays, the problem of indoctrination at schools seems to be quite distant and invalid in the sphere of the pedagogical research. It appears that manipulating students and inculcating certain attitudes and beliefs to them may often be conducted unconsciously, which suppresses students’ remarkable capacities such as critical thinking, frank expression of their own opinions and much broader view on the varied subjects at the same time. The method of M. Lipman appears to be an effective solution for eliminating indoctrination at schools and adopting above mentioned attitudes by the students. After defining and analyzing certain notions concerning indoctrination and education, I present strong and weak points of the method of M. Lipman in excluding the idea of indoctrination at schools. The following writing presents the meaning and the significance of “The Philosophy for Children” in the struggle against the indoctrination.
Bibliografia
Camhy, Daniela G., Iberer, Günter, 1990, Nauczanie „Filozofii dla dzieci”. Badania nad umysłowym i osobowościowym rozwojem uczniów, „Prakseologia”, nr ½, s. 183–212.
Zobacz w Google Scholar
Costello, Patrick, 1988, Indoktrynacja a filozofia dla dzieci, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 5, s. 287–297.
Zobacz w Google Scholar
Diduszko, Hanna, 2001, Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej, [w]: „Pasja czy misja? O uczeniu filozofii”, red. D. Probucka, A. Olech, M. Woźniczka, Częstochowa: Wydawnictwo WSP, s. 67–76.
Zobacz w Google Scholar
Elwich, Beata, Łagodzka, Anna, Piłat, Robert, 1996, „Filozofia dla dzieci”. Informacja o programie, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji [broszura].
Zobacz w Google Scholar
Krasnodębski, Michał, 2008, Formowanie doskonałego człowieka w filozofii wychowania Sokratesa i Platona, [w]: „Opieka — Terapia — Wychowanie”, 1–2.
Zobacz w Google Scholar
Lipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, 1994, Dociekania etyczne, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji.
Zobacz w Google Scholar
Lipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, Oscanyan, Frederick S., 1997, Filozofia w szkole, Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Zobacz w Google Scholar
Nowicka-Kozioł, Maria, 1993, Refleksyjność w szkole dla demokracji, „Nowa Szkoła”, s. 347–350.
Zobacz w Google Scholar
Naji, Saeed, 2005, Interview with Matthew Lipman, [w]: „Children and Youth Philosophers”, http://www.buf.no/en/read/txt/?page=sn-lip2 (04.11.2014).
Zobacz w Google Scholar
Okoń, Wincenty, 1984, Słownik Pedagogiczny, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar
Piłat, Robert, 1993, „Filozofowanie z dziećmi” M. Lipmana jako program etyki dla szkół podstawowych, „Etyka” nr 26, s. 135–145.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.757
Piłat, Robert, 1997, Thinking, School and Society, Warszawa: Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, nr 13, s. 34–37.
Zobacz w Google Scholar
Platon, 2010, Państwo, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Pobojewska, Aldona, 2012, Początek filozofii: postawy, motywacje, umiejętności, [w:] „Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody — środki — scenariusze”, red. A. Pobojewska, Warszawa: Wydawnictwo Stentor.
Zobacz w Google Scholar
Zalewski, Dariusz, 2011, Akcja: Stop szkolnej indoktrynacji, [w]: „Edukacja Klasyczna w XXI wieku”, http://www.edukacja-klasyczna.pl/akcja-stop-szkolnej-indoktrynacji (04.11.2014)
Zobacz w Google Scholar
Zubelewicz, Jan, 2001, Lipmana filozofia dla dzieci — analiza krytyczna, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 67–100.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.