Zrównoważony transport publiczny jako podstawa logistyki miejskiej przyjaznej społeczeństwu
DOI:
https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.03Słowa kluczowe:
logistyka społeczna, miasto, nowoczesność, usługi logistyczneAbstrakt
We współczesnym świecie logistyka miejska odgrywa fundamentalną rolę w tworzeniu przyjaznych społeczeństwu zielonych metropolii rozwijających się w sposób zrównoważony. Od nastania ery reurbanizacji kluczowe znaczenie ma zapewnienie nowoczesnych, szeroko rozproszonych systemów tranzytu masowego, pozwalających każdemu mieszkańcowi na szybki i wygodny dojazd do centrum miasta. Zakaz wjazdu samochodem do pewnych obszarów śródmiejskich, a także przekształcanie dróg w torowisko trawiaste to tylko niektóre z powszechnych planów urbanistycznych, które mają na celu przywrócić priorytet pieszym, a odebrać obecnie zdominowanym pojazdom samochodowym. Szczególne znaczenie ma zaspokajanie coraz to większych potrzeb pasażerów komunikacji miejskiej, tworząc wysokiej jakości systemy transportu publicznego oraz korzystając, w zależności od wielkości i gęstości miasta, z taboru tramwajowego, torów kolejowych lub BRT.
Bibliografia
Bruton J.M., Introduction to transportation planning, Hutchinson, London 1985.
Google Scholar
Dutkiewicz P., Tramwaje w Poznaniu, Wydawnictwo Kolpress, Poznań 2005.
Google Scholar
Gospodarowanie, zarządzanie, środowisko, red. B. Kryk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 108.
Google Scholar
Hazel G., Parry R., Making cities work, Academy Editions, London 2003.
Google Scholar
Hubicka D., Znaczenie węzłów przesiadkowych w transporcie publicznym, http://yegroup.pl/wpcontent [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar
Jurczak M., Integracja i konkurencja jako sposoby kształtowania publicznego transportu zbiorowego na przykładzie aglomeracji poznańskiej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013.
Google Scholar
Kauf S., Logistyka jako narzędzie redukcji kongestii transportowej w miastach, http://www.logforum.net/pdf/6_1_4_10.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar
Konig H., Heipp G., The Modern Tram in Europe, Alfred Aumaier GMBH, Munich 2008.
Google Scholar
Makuch J., PAT – wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w Warszawie, Transport publiczny w Warszawie kluczem harmonijnego rozwoju stolicy Polski, Warszawa 2005.
Google Scholar
Michałowska M., Procesy integracyjne wybranych systemów transportowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2007.
Google Scholar
Miłaszewicz D., Ostapowicz B., Warunki zrównoważonego rozwoju transportu w świetle dokumentów UE, [w:] Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 24, B.
Google Scholar
Plan transportowy dla Łodzi, http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2014/11/plan-transportowy-dla-odzi-tramwaje.html [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar
Skinderowicz M., Prawo Lewida-Mogridge’a, paradoks Braessa – czyli im więcej dróg tym większe korki, http://powietrze.krakow.pl/prawo-lewisa-mogridgea-paradoks-braessa-czyli-im-wiecej-drog-tym-wieksze-korki [dostęp: 10.12.2016].
Google Scholar
Słownik pojęć strategii rozwoju transportu do 2020 roku, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, 2014-12-13.
Google Scholar
Studium możliwości uprzywilejowania komunikacji autobusowej w Warszawie, http://siskom.waw.pl/komunikacja/buspas/Studium-buspasy.pdf [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar
Szwed D., Maciejewska B., Zrównoważony rozwój metropolii Silesia, Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2011.
Google Scholar
Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut spraw obywatelskich, Łódź 2008.
Google Scholar
Witkowski K., Aspekt logistyki miejskiej w gospodarowaniu infrastrukturą transportową miasta, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Sulechów 2007.
Google Scholar
Wright L., Bus rapid transit, https://www.itdp.org/wp-content/uploads/2014/07/Module-3b-Bus-Rapid-Transit.pdf [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar
Zasina J., Reurbanizacja w świetle dotychczasowych badań nad miastami europejskimi, Studia miejskie, Opole 2015.
Google Scholar
http://ibikekrakow.com [dostęp:10.12.2016].
Google Scholar
http://kobieta.onet.pl/zdrowie/zycie-i-zdrowie/choroby-ktorymi-ryzykuja-mieszkancy-krakowa-wdychajac-smog/ds6kff [dostęp: 10.12.2016].
Google Scholar
http://wilis.pg.edu.pl/documents/2336321/48297370/Maciej-%C5%81ada-Integracja-taryfowa-w-obszarach-metropolitalnych-jako-istotny-element-kszta%C5%82towania-oferty-transportu-zbiorowego-w-miastach.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar
http://www.gs24.pl/tag/szczecinski-szybki-tramwaj [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar
http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2014/11/plan-transportowy-dla-odzi-tramwaje.html [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar
http://www.zits.pwr.wroc.pl/makuch/art34.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar
http://www.zdit.uml.lodz.pl [dostęp:10.12.2016].
Google Scholar
http://www.ztm.waw.pl [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar
https://commons.wikimedia.org [dostęp: 10.12.2016]
Google Scholar