Sustainable public transportation as a cornerstone of citizen-friendly urban logistics

Authors

  • Anita Fajczak-Kowalska Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Zakład Logistyki
  • Piotr Ziemiński Politechnika Łódzka, Kolegium Logistyki, Logistyka
  • Paulina Rudowska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.03

Keywords:

public transportation, congestion, traffic engineering, tram, BRT, multimodal hub, smog prevention, re-urbanization

Abstract

In the contemporary world urban logistics seems to play an important role in creating citizen-friendly, green metropolitan areas. Since the beginning of re-urbanization era it has become vital to provide modern and widely-spread mass transit systems, allowing everyone to commute from and to the city centers fast and conveniently. Banning cars from entering certain downtown areas, as well as transforming roads into tram grassed tracks are just some of the common urban planning practices reinstating priority to the people, instead of motor vehicles. It is of paramount importance to cater for citizens needs of their daily commute by constructing high quality public transportation systems, using trams, metro rails or BRT in accordance with the size and density of the city.

References

Bruton J.M., Introduction to transportation planning, Hutchinson, London 1985.
Google Scholar

Dutkiewicz P., Tramwaje w Poznaniu, Wydawnictwo Kolpress, Poznań 2005.
Google Scholar

Gospodarowanie, zarządzanie, środowisko, red. B. Kryk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 108.
Google Scholar

Hazel G., Parry R., Making cities work, Academy Editions, London 2003.
Google Scholar

Hubicka D., Znaczenie węzłów przesiadkowych w transporcie publicznym, http://yegroup.pl/wpcontent [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar

Jurczak M., Integracja i konkurencja jako sposoby kształtowania publicznego transportu zbiorowego na przykładzie aglomeracji poznańskiej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013.
Google Scholar

Kauf S., Logistyka jako narzędzie redukcji kongestii transportowej w miastach, http://www.logforum.net/pdf/6_1_4_10.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar

Konig H., Heipp G., The Modern Tram in Europe, Alfred Aumaier GMBH, Munich 2008.
Google Scholar

Makuch J., PAT – wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w Warszawie, Transport publiczny w Warszawie kluczem harmonijnego rozwoju stolicy Polski, Warszawa 2005.
Google Scholar

Michałowska M., Procesy integracyjne wybranych systemów transportowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2007.
Google Scholar

Miłaszewicz D., Ostapowicz B., Warunki zrównoważonego rozwoju transportu w świetle dokumentów UE, [w:] Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 24, B.
Google Scholar

Plan transportowy dla Łodzi, http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2014/11/plan-transportowy-dla-odzi-tramwaje.html [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

Skinderowicz M., Prawo Lewida-Mogridge’a, paradoks Braessa – czyli im więcej dróg tym większe korki, http://powietrze.krakow.pl/prawo-lewisa-mogridgea-paradoks-braessa-czyli-im-wiecej-drog-tym-wieksze-korki [dostęp: 10.12.2016].
Google Scholar

Słownik pojęć strategii rozwoju transportu do 2020 roku, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, 2014-12-13.
Google Scholar

Studium możliwości uprzywilejowania komunikacji autobusowej w Warszawie, http://siskom.waw.pl/komunikacja/buspas/Studium-buspasy.pdf [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar

Szwed D., Maciejewska B., Zrównoważony rozwój metropolii Silesia, Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2011.
Google Scholar

Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut spraw obywatelskich, Łódź 2008.
Google Scholar

Witkowski K., Aspekt logistyki miejskiej w gospodarowaniu infrastrukturą transportową miasta, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Sulechów 2007.
Google Scholar

Wright L., Bus rapid transit, https://www.itdp.org/wp-content/uploads/2014/07/Module-3b-Bus-Rapid-Transit.pdf [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar

Zasina J., Reurbanizacja w świetle dotychczasowych badań nad miastami europejskimi, Studia miejskie, Opole 2015.
Google Scholar

http://ibikekrakow.com [dostęp:10.12.2016].
Google Scholar

http://kobieta.onet.pl/zdrowie/zycie-i-zdrowie/choroby-ktorymi-ryzykuja-mieszkancy-krakowa-wdychajac-smog/ds6kff [dostęp: 10.12.2016].
Google Scholar

http://wilis.pg.edu.pl/documents/2336321/48297370/Maciej-%C5%81ada-Integracja-taryfowa-w-obszarach-metropolitalnych-jako-istotny-element-kszta%C5%82towania-oferty-transportu-zbiorowego-w-miastach.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar

http://www.gs24.pl/tag/szczecinski-szybki-tramwaj [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2014/11/plan-transportowy-dla-odzi-tramwaje.html [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

http://www.zits.pwr.wroc.pl/makuch/art34.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar

http://www.zdit.uml.lodz.pl [dostęp:10.12.2016].
Google Scholar

http://www.ztm.waw.pl [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

https://commons.wikimedia.org [dostęp: 10.12.2016]
Google Scholar

Published

2017-10-25

How to Cite

Fajczak-Kowalska, A., Ziemiński, P., & Rudowska, P. (2017). Sustainable public transportation as a cornerstone of citizen-friendly urban logistics. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 46(1), [27]–43. https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.03

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)