Responsible Marketing – Cause Related Marketing

Authors

  • Monika Szewczyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Gospodarki Światowej i Integracji Europejskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.06

Keywords:

cause related marketing (CRM), corporate social responsibility (CSR)

Abstract

Marketing describes the social processes involving the free exchange of goods and services, it is also called the art of selling products. First of all, it is a process based on the planning and execution of ideas, setting prices, as well as the promotion and distribution of ideas, goods and services. The growing importance of the concept of sustainable development and corporate social responsibility makes that the marketing strategies of companies are beginning to be based on responsibility and honesty. That form of marketing leads to the implementation of cause related marketing. It involves combining economic objectives of the company with social objectives. There are many positive examples of such actions and activities led by companies. Unfortunately, there are also controversial cases, often arousing distaste among consumers. They are caused by misunderstanding of ideas and the desire to improve the company’s image and catch the attention to the existence of the brand on the market in an aggressive way. The aim of the study is to present the application of cause related marketing with the principles of corporate social responsibility, as well as the controversy appearing in this area.

References

Bakalarska J., Marketing wartości, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016.
Google Scholar

Baran G., Marketing współtworzenia wartości z klientem. Społecznotwórcza rola marketingu w procesie strukturacji interakcyjnego środowiska doświadczeń, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Google Scholar

Cause Related Marketing: wprowadzenie i definicje, http://marketingspoleczny.pl/artykul.php?id_artykul=261 (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Cele marketingu, https://mfiles.pl/pl/index.php/Cele_marketingu (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Danone – Podziel się posiłkiem, www.danone.pl/Spoleczna-odpowiedzialnosc/Spoleczenstwo/Podziel-sie-Posilkiem (dostęp: 1.08.2016).
Google Scholar

Encyklopedia CSR, https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/marketing-spolecznie-zaangazowany/ (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Filar D., Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności komunikacja urzędowa i biznesowa, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
Google Scholar

Frączek A., Public relations jako narzędzie komunikacji społecznej, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2011, t. 8.
Google Scholar

Frosta zachęca do dbania o morze, www.kampaniespoleczne.pl/csrcrm,7340,frosta_zacheca_do_dbania_o_morze (dostęp: 3.08.2016).
Google Scholar

Granice i zastosowania reklamy społecznej, red. M. Nóżka, K. Keller, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Kraków 2007.
Google Scholar

Komisja Europejska, Odnowiona strategia UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, KOM(2011) 681 wersja ostateczna, Bruksela 2011.
Google Scholar

Kotler P., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2015.
Google Scholar

Maćkowska R., Public relations: efektywne komunikowanie w teorii i praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2010.
Google Scholar

Marketing wartości społecznych, red. nauk. W. Domachowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003, Człowiek i społeczeństwo, t. 21.
Google Scholar

Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, tłum. U. Grzelońska, E. Kolanowska, PWE, Warszawa 1991.
Google Scholar

Podziel się posiłkiem, http://podzielsieposilkiem.pl/ (dostęp: 1.08.2016).
Google Scholar

Podziel się posiłkiem – Banki żywności, www.bankizywnosci.pl/pl/projekty/podziel-sie-posilkiem.html (dostęp: 1.08.2016).
Google Scholar

Reklama rajstop Adrian z grobem i cytatem ks. Twardowskiego. „Pokazujemy, że życie biegnie nieubłaganie”, www.wirtualnemedia.pl/artykuł/reklama-rajstop-adrian-z-grobem-i-cytatem-z-ks-twardowskiego-pokazujemy-że-życie-biegnie-nieubłaganie (dostęp: 12.08.2016).
Google Scholar

Słownik finansowy, www.findict.pl/slownik/public-relations-pr (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Social responsibility: 7 core subjects, www.iso.org/iso/sr_7_core_subjects.pdf (dostęp: 31.07.2016).
Google Scholar

Wiedza – definicje. Cause Related Marketing, www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje,2393,cause_related_marketing.
Google Scholar

Published

2017-12-13

How to Cite

Szewczyk, M. (2017). Responsible Marketing – Cause Related Marketing. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 47(2), [77]-88. https://doi.org/10.18778/1429-3730.47.06

Issue

Section

Articles