Zrównoważony transport publiczny jako podstawa logistyki miejskiej przyjaznej społeczeństwu

Autor

  • Anita Fajczak-Kowalska Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Zakład Logistyki
  • Piotr Ziemiński Politechnika Łódzka, Kolegium Logistyki, Logistyka
  • Paulina Rudowska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.03

Słowa kluczowe:

logistyka społeczna, miasto, nowoczesność, usługi logistyczne

Abstrakt

We współczesnym świecie logistyka miejska odgrywa fundamentalną rolę w tworzeniu przyjaznych społeczeństwu zielonych metropolii rozwijających się w sposób zrównoważony. Od nastania ery reurbanizacji kluczowe znaczenie ma zapewnienie nowoczesnych, szeroko rozproszonych systemów tranzytu masowego, pozwalających każdemu mieszkańcowi na szybki i wygodny dojazd do centrum miasta. Zakaz wjazdu samochodem do pewnych obszarów śródmiejskich, a także przekształcanie dróg w torowisko trawiaste to tylko niektóre z powszechnych planów urbanistycznych, które mają na celu przywrócić priorytet pieszym, a odebrać obecnie zdominowanym pojazdom samochodowym. Szczególne znaczenie ma zaspokajanie coraz to większych potrzeb pasażerów komunikacji miejskiej, tworząc wysokiej jakości systemy transportu publicznego oraz korzystając, w zależności od wielkości i gęstości miasta, z taboru tramwajowego, torów kolejowych lub BRT.

Bibliografia

Bruton J.M., Introduction to transportation planning, Hutchinson, London 1985.
Google Scholar

Dutkiewicz P., Tramwaje w Poznaniu, Wydawnictwo Kolpress, Poznań 2005.
Google Scholar

Gospodarowanie, zarządzanie, środowisko, red. B. Kryk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 108.
Google Scholar

Hazel G., Parry R., Making cities work, Academy Editions, London 2003.
Google Scholar

Hubicka D., Znaczenie węzłów przesiadkowych w transporcie publicznym, http://yegroup.pl/wpcontent [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar

Jurczak M., Integracja i konkurencja jako sposoby kształtowania publicznego transportu zbiorowego na przykładzie aglomeracji poznańskiej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013.
Google Scholar

Kauf S., Logistyka jako narzędzie redukcji kongestii transportowej w miastach, http://www.logforum.net/pdf/6_1_4_10.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar

Konig H., Heipp G., The Modern Tram in Europe, Alfred Aumaier GMBH, Munich 2008.
Google Scholar

Makuch J., PAT – wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w Warszawie, Transport publiczny w Warszawie kluczem harmonijnego rozwoju stolicy Polski, Warszawa 2005.
Google Scholar

Michałowska M., Procesy integracyjne wybranych systemów transportowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2007.
Google Scholar

Miłaszewicz D., Ostapowicz B., Warunki zrównoważonego rozwoju transportu w świetle dokumentów UE, [w:] Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 24, B.
Google Scholar

Plan transportowy dla Łodzi, http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2014/11/plan-transportowy-dla-odzi-tramwaje.html [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

Skinderowicz M., Prawo Lewida-Mogridge’a, paradoks Braessa – czyli im więcej dróg tym większe korki, http://powietrze.krakow.pl/prawo-lewisa-mogridgea-paradoks-braessa-czyli-im-wiecej-drog-tym-wieksze-korki [dostęp: 10.12.2016].
Google Scholar

Słownik pojęć strategii rozwoju transportu do 2020 roku, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, 2014-12-13.
Google Scholar

Studium możliwości uprzywilejowania komunikacji autobusowej w Warszawie, http://siskom.waw.pl/komunikacja/buspas/Studium-buspasy.pdf [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar

Szwed D., Maciejewska B., Zrównoważony rozwój metropolii Silesia, Fundacja Przestrzenie Dialogu, Gdańsk 2011.
Google Scholar

Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut spraw obywatelskich, Łódź 2008.
Google Scholar

Witkowski K., Aspekt logistyki miejskiej w gospodarowaniu infrastrukturą transportową miasta, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Sulechów 2007.
Google Scholar

Wright L., Bus rapid transit, https://www.itdp.org/wp-content/uploads/2014/07/Module-3b-Bus-Rapid-Transit.pdf [dostęp: 20.12.2016].
Google Scholar

Zasina J., Reurbanizacja w świetle dotychczasowych badań nad miastami europejskimi, Studia miejskie, Opole 2015.
Google Scholar

http://ibikekrakow.com [dostęp:10.12.2016].
Google Scholar

http://kobieta.onet.pl/zdrowie/zycie-i-zdrowie/choroby-ktorymi-ryzykuja-mieszkancy-krakowa-wdychajac-smog/ds6kff [dostęp: 10.12.2016].
Google Scholar

http://wilis.pg.edu.pl/documents/2336321/48297370/Maciej-%C5%81ada-Integracja-taryfowa-w-obszarach-metropolitalnych-jako-istotny-element-kszta%C5%82towania-oferty-transportu-zbiorowego-w-miastach.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar

http://www.gs24.pl/tag/szczecinski-szybki-tramwaj [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

http://www.komunikacjazbiorowa.pl/2014/11/plan-transportowy-dla-odzi-tramwaje.html [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

http://www.zits.pwr.wroc.pl/makuch/art34.pdf [dostęp: 02.01.2017].
Google Scholar

http://www.zdit.uml.lodz.pl [dostęp:10.12.2016].
Google Scholar

http://www.ztm.waw.pl [dostęp: 15.12.2016].
Google Scholar

https://commons.wikimedia.org [dostęp: 10.12.2016]
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-10-25

Jak cytować

Fajczak-Kowalska, A., Ziemiński, P., & Rudowska, P. (2017). Zrównoważony transport publiczny jako podstawa logistyki miejskiej przyjaznej społeczeństwu. Gospodarka W Praktyce I Teorii, 46(1), [27]–43. https://doi.org/10.18778/1429-3730.46.03

Numer

Dział

Artykuły naukowe