Marketing Activities of Polish Banks Evaluation Attempt

Authors

  • Wojciech Grzegorczyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.11

Keywords:

marketing strategies, banks, distribution

Abstract

Assessing the appropriateness of marketing activities of banks and their effectiveness is difficult because of the reluctance of banks to provide information on these activities, expenditure incurred and their effects. Furthermore, there hasn’t been kept statistics in that respect for the banking sector as a whole. Most banks do not keep reports of marketing expenditures on individual marketing efforts – such as the creation of new products, analysis of the market situation, the analysis of simulation of consumer behavior to price changes, etc. Therefore, it is possible to make only very general conclusions about the effects of marketing activities of banks. A marketing strategy of a bank is an element of an overall strategy of the bank and it is no the sole factor contributing to the positive results of the strategy. Its impact, however, is significant. It is assumed that properly prepared and executed marketing activities allow banks to achieve the intended goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Analiza wyników ekonomiczno-finansowych banków spółdzielczych zrzeszonych z Bankiem BPS (2009), http://www.bankier.pl/wiadomosc/Analiza-wynikow-ekonomiczno-finansowych-bankow-spoldzielczych-zrzeszonych-z-Bankiem-BPS-2037790.html [retrieved: 16.06.2012]
Google Scholar

Audyt Bankowości Mikroprzedsiębiorstw 2010 (2010), "Research International Pentor", http://www.pentor.pl
Google Scholar

Banki zwiększają liczbę placówek (2010), http://transakcje.pl/artykul.banki_zwieksza_liczbe_placowek,891185640.html [retrieved: 15.06.2012]
Google Scholar

Bankowość online i obrót bezgotówkowy, http://www.finanse.gospodarka.pl [retrieved 25.01.2013]
Google Scholar

Brzozowska-Poniedzielska I. (2011), Badania marketingowe jako narzędzie identyfikacji czynników przewagi konkurencyjnej na tynku detalicznych usług bankowych, unpublished doctoral thesis, SGH, Warsaw
Google Scholar

Cegera P. (2012), Nowości w bankach, Rzeczpospolita, 05.01.2012
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4103/2278-330X.96490

Deutsche Bank Research, http://www.dbresearch.com/PROD/DBR-rNTERNET-EN-PROD000 [retrieved: 21.06.2012]
Google Scholar

Dolecki S. (2011), Bankowość mobilna, Raport Horyzonty Bankowości 2011, "Bank", nr 5
Google Scholar

Grzegorczyk W. (2004), Marketing bankowy, Oficyna Wydawnicza Branta, Łódź-Bydgoszcz
Google Scholar

Grzegorczyk W., Sibińska A., Krawiec W. (2009), Funkcjonalność stron internetowych banków a zachowania nabywców na rynku usług bankowych, Wydawnictwo UŁ, Łódź
Google Scholar

Informacja o kartach płatniczych - I kwartał 2011 r. (2011), http://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_201l.pdf [retrieved: 10.06.2012]
Google Scholar

ING Securities portal, Sektor bankowy w Polsce, http://www.ingsecurities.pl/main_search.xml [retrieved: 15.06.2012]
Google Scholar

Jak się w Polsce kształtuje liczba banków i placówek bankowych, http://www.automatykabankowa.pl/jak-w-polsce-ksztaltuje-sie-liczba-bankomatow-i-placowek-bankowych/ [retrieved: 25.01.2013]
Google Scholar

Kieżel M. (2011), Rozwój kart zbliżeniowych w kontekście potrzeb klientów banków detalicznych, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 50
Google Scholar

Kochalska H. (2010), Odradzają się placówki bankowe, Portal eGospodarka, http://www.finanse.egospodarka.pl/56408,Odradzaja-sie-placowki-bankowe,1,48,1.html [retrieved: 15.06.2012]
Google Scholar

Kochalska H. (2011), Liczba bankomatów w Polsce znowu rośnie, Portal eGospodarka, http://www.finanse.egospodarka.pl/60673,Liczba-bankomatow-w-Polsce-znowu-rosnie,1,48,1.html, [retrieved: 19.06.2012]
Google Scholar

NBP Portal, http://www.nbpportal.pl/np/-bloki/fmanse/gusobankach [retrieved: 19.08.2011]
Google Scholar

Piocha S., Radlińska K, (2006), Konkurencja i konkurencyjność sektora banków komercyjnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Koszalińskiej, nr 2
Google Scholar

Raport o sytuacji banków w 2007 roku, 2008 roku i 2010 roku, KNFiU, http://www.knf.gov.pl/Images/Banki [retrieved: 17.06.2012]
Google Scholar

Raport o sytuacji banków w 2009 roku (2010), UKNF, Warsaw
Google Scholar

Raport o sytuacji ekonomicznej banków - Banki 2010, (2011), http://www.wib.org.pl/container/wydawnictwa/Raport_2010-strona.pdf [retrieved: 20.06.2013]
Google Scholar

Raport UKNF, Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych. Charakterystyka i zagrożenia, Warsaw 2010, http://www.knf.gov.pl/Images/Raport_Bankowosc_elektroniczna_tcm75-24666.pdf [retrieved: 19.06.2012]
Google Scholar

Reda Z. (2011), Polisa z bankowego okienka, Rzeczpospolita, 06.10.2011
Google Scholar

Rośnie stopień ubankowienia Polaków, (2010), 24finanse Dziennik Finansowy, http://24finanse.pl/2010/01/rosnie-stopien-ubankowienia-polakow/ [retrieved: 19.11.2011]
Google Scholar

Rośnie zaufanie do banków (2011), Polski Portal Finansowy Bakier.pl, http://www.bankier.pl/wiadomosc/Rosnie-zaufanie-do-bankow-w-Polsce-2299350.html [retrieved: 13.09.2011]
Google Scholar

Rozwój systemu finansowego w Polsce w 2010 r. (2012), NBP Portal, http://www.nbp.pl/systemfinansowy/rozwoj2010.pdf [retrieved: 15.06.2012]
Google Scholar

Samcik M. (2012), Bank dorzuci do oferty dla firm biały wywiad gospodarczy, "Gazeta Wyborcza", 27.01.2012
Google Scholar

Sliperski M. (2001), Bankassurance w Unii Europejskiej i w Polsce, "Zarządzanie i Finanse", Warszawa
Google Scholar

Machtyłowicz H. (2012), Z palcem do banku, "Bank", nr 11
Google Scholar

Świecka B., (2008), Bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa
Google Scholar

Tarabasz A., (2012), Komunikacja z klientem za pośrednictwem Internetu na przykładzie wybranych banków, unpublished doctoral thesis, UŁ, Łódź
Google Scholar

Twaróg E., (2012), Rekordowy rok bankowej reklamy, Portal Puls Biznesu, http://www.pb.pl/2538867,65723,rekordowy-rok-bankowej-reklamy [retrieved 15.06.2012]
Google Scholar

Zasuń R., (2012), Co trzeci klient nie ufa bankom, "Gazeta Wyborcza", 30.05.2012
Google Scholar

Downloads

Published

2013-01-01

How to Cite

Grzegorczyk, W. (2013). Marketing Activities of Polish Banks Evaluation Attempt. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (287), 131–143. https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.11

Issue

Section

Articles