Impact of the Pandemic on the Development of E-Commerce

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.01

Keywords:

e‑commerce, service sector, development

Abstract

In recent years, we have observed a dynamic development of the service sector, especially e‑commerce. This is due to the development of new technologies, better internet access and the evolution of consumer habits. E‑commerce has made shopping faster and more convenient and safer during the COVID–19 pandemic. The aim of the study is to assess the impact of the pandemic on the level of development of e‑commerce in Poland. The article explains the concept of e‑commerce, presents the advantages and disadvantages of this form of sales from the point of view of the buyer and seller, and the dynamics of e‑commerce development before and after the COVID–19 pandemic. The data presented in the article and their analysis indicate an upward trend in e‑commerce in Poland. The analysis of trends and research results shows that e‑commerce in Poland is developing at a fast pace, has a great growth potential and will evolve depending on the clients’ needs. The pandemic is believed to have accelerated the pace of customers switching from traditional, stationary to online shopping. After the lockdown was lifted, no decrease in the number of purchase transactions was observed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chodak G. (2014), Wybrane zagadnienia logistyki w sklepach internetowych – modele, badania rynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Google Scholar

Daszkowska M. (1998), Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Dąbrowska A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

Drobiazgiewicz J. (2011), Poziom rozwoju e-commerce’u w Polsce, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 68, s. 121–126.
Google Scholar

E-commerce w Polsce (b.d.), https://www.sempire.pl/e-commerce-w-polsce.html [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar

Encyklopedia PWN, hasło: e-, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/e;3896284.html [dostęp: 20.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (b.d.), Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html [dostęp: 16.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (b.d.), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r., https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/11/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2021_r..pdf [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2019), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/13/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_-_wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2015-2019.pdf [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/14/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2020_r..pdf [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie (2018), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2014–2018, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/12/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce._wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2014-2018.pdf [dostęp: 8.06.2022].
Google Scholar

Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
Google Scholar

Gulc A. (2020), Determinants of Courier Service Quality in e-Commerce from Customers’ Perspective, „Quality Innovation Prosperity”, nr 24(2), s. 137–152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12776/qip.v24i2.1438

Handel internetowy w Polsce 2019. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2019–2024 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2019 [dostęp: 12.06.2022].
Google Scholar

Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020–2025 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2020#tabs [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar

Hartman A., Sifonis J., Kador J. (2001), E-biznes – strategie sukcesu w gospodarce internetowej, K.E. Liber s.c., Warszawa.
Google Scholar

Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Lange O. (1967), Ekonomia polityczna, t. I, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Levinson J.C., Rubin Ch. (1998), Marketing partyzancki on line, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Nicodim L. (2006), Advantages and disadvantages of the electronic commerce, „Analele Universitatii Din Oradea Stiinte Economice”, t. XV, nr 1, s. 298–299.
Google Scholar

Niedźwiedziński M. (2004), Globalny handel elektroniczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Niranjanamurthy M., Kavyashree N., Jagannath S., Chahar D. (2013), Analysis of e-commerce and m-commerce: advantages, limitations and security t.s, „International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering”, nr 2, t. 6, s. 2362–2363.
Google Scholar

Norris M., West, S. (2001), e-biznes, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa.
Google Scholar

PwC (2021), Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce w 2021–2026, https://www.slideshare.net/PwCPolska/analiza-rynku-ecommerce-w-polsce-20212026-242474281 [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar

Roggeveen L., Sethuraman R. (2020), How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing, „Journal of Retailing”, nr 96, t. 2, s. 169–171.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.04.002

Rogoziński K. (1993), Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 491).
Google Scholar

SENUTO (b.d.), E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO, https://lp.senuto.com/raport-ecommerce-2021?utm_campaign=raport-ecommerce-21&utm_source=blog [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar

Szopiński T. (2013), Czynniki determinujące korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

Timmers P. (1998), Business models for Electronic Markets, „Electronic Markets”, nr 8(2), s. 3–8.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10196789800000016

United Nations (2022), COVID–19 Impact on e-commerce. Post pandemic COVID–19 Economic Recovery: Harnessing E-commerce for the UNECE Transition Economies, https://unece.org/sites/default/files/2022-01/ECE_TRADE_468E_1.pdf [dostęp: 17.06.2022].
Google Scholar

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204).
Google Scholar

Wawszczyk A., (2003), E-gospodarka. Poradnik przedsiębiorcy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar

Wielki J. (2000), Elektroniczny marketing poprzez Internet, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar

Zagajewski A., Saniuk S. (2018), E-commerce w dobie rozwoju koncepcji Przemysł 4.0, „Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji”, nr 7, t. 2, s. 83–88.
Google Scholar

Zieliński R. (2021) Typowe powody porzucenia koszyka w e-commerce, https://thestory.is/pl/journal/porzucone-koszyki-w-sklepie-internetowym/ [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar

Zwass V . (1996), Electronic commerce: Structures and t.s, „International Journal of Electronic Commerce”, no. 1, s. 3–23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10864415.1996.11518273

Zwiększ swoją sprzedaż w e-commerce. Dlaczego płatności są kluczowe (2022), https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8349011,zwieksz-swoja-sprzedaz-w-e-commerce-dlaczego-platnosci-sa-kluczowe.html?utm_sour [dostęp: 17.06.2022].
Google Scholar

Published

2022-11-09

How to Cite

Szczukocka, A. (2022). Impact of the Pandemic on the Development of E-Commerce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(359), 1–20. https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.01

Issue

Section

Articles