Intolerance of ambiguity and subjective well-being of visually impaired adolescents
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-969X.11.08Keywords:
intolerance of ambiguity, subjective well-being, visually impairedAbstract
Intolerance of ambiguity (the concept formulated by E. Frenkel-Brunswik in 1948) we can concern as emotional and cognitive dimension of personality. It is characterized by seeking for certainty, clear structure and avoiding ambiguity. This article presents research analyzing, if specific experience of adolescents with low vision (who can fluctuate between seeing and not seeing and have to functioning with not clear and fragmental picture of reality) affected on their intolerance of ambiguity and haw is important the level of tolerance of ambiguity for subjective well-being.
References
Argyle M. (2004), Psychologia szczęścia, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław
Google Scholar
Bateman B. F. (1981), Dzieci niewidome i niedowidzące, [w:] N. G. Harring, M. Schiefelbusch (red.), Metody pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa
Google Scholar
Czapiński J. (1994), Psychologia szczęścia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa
Google Scholar
Diener E. (1996), Traits can be powerful but are not enough: lessons from subjective well-being, "Journal of Research in Personality", 30, 389–389
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1006/jrpe.1996.0027
Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa
Google Scholar
Kędzierska B. (2004), Psychologiczne wyznaczniki zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej, Akademia Bydgoska, niepublikowana praca doktorska
Google Scholar
Konczyk T. (1980), Wpływ niedowidzenia na kształtowanie się osobowości inwalidów wzroku III grupy, "Biuletyn Zespołu Wizytatorów Metodyków Zakładu Rehabilitacji Zdrowotnej Inwalidów", 3, 9–17
Google Scholar
Kowalik S. (1996), Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Interart, Warszawa
Google Scholar
Kowalik S. (2000), Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji, [w:] J. Strełau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 797–819
Google Scholar
Norton R. W. (1975), Measurement of ambiguity of tolerance, "Journal of Personality Assessment", 39, 607–619
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1207/s15327752jpa3906_11
Ogińska-Bulik N. (2000), Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem, "Zeszyty Naukowe WSHE w Łodzi", 13, 8, 93–103
Google Scholar
Ogińska-Bulik N. (2001), Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem u dzieci, "Acta Universitatis Lodziensis", Folia Psychologica, 5, 82–93
Google Scholar
Ophof W. (2001), Intolerance of ambiguity – two empirical studies on the generality concept and their implications, "Acta Universitatis Lodziensis", Folia Psychologica, 5, 35–57
Google Scholar
Pielecki A. (1998), Zaburzenia zachowania u dzieci niedowidzących, [w:] M. Chodakowska (red.), Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Skłodowskiej-Curie, Lublin
Google Scholar
Pielecki A., Skrzetuski E. (1991), Nauczanie niedowidzących w klasach 4–8, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
Google Scholar
Plopa M. (1996), Psychologiczne determinanty odporności na stres, "Psychologia Wychowawcza", 4, 301–311
Google Scholar
Poprawa R. (2001), Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem, [w:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 103 0150141
Google Scholar
Reis J. (1996), Inventar zur Messung der Ambiguitatstoleranz (IMA), Asanger Verlag, Heidelberg
Google Scholar
Stanula T. (1981), Zachowanie przystosowawcze młodzieży niewidomej kończącej szkołę podstawową, "Przegląd Tyflologiczny", 2, 60–73
Google Scholar
Włodarczyk D. (1999), Rola i miejsce oceny poznawczej w radzeniu sobie ze stresem, "Nowiny Psychologiczne", 4, 57–72
Google Scholar
Wojciszke B., Chwojnicka D., Krut K., Mierzejewska M., Piasecka I. (1998), Skala Emocji Podstawowych, praca niepublikowana
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.