English pronunciation teaching at different educational levels: Insights into teachers’ perceptions and actions
DOI:
https://doi.org/10.1515/rela-2016-0007Keywords:
pronunciation teaching, educational levels, teacher cognitionsAbstract
The aim of the present paper is to reflect upon the place of pronunciation in English as a foreign language (EFL) teaching at different educational levels in Poland. To collect the data, an on-line survey was conducted among EFL professionals teaching at primary, lower secondary, and higher secondary schools in Poland. The questions focused on the respondents’ beliefs about pronunciation, teachers’ competences regarding pronunciation and pronunciation teaching, and the pronunciation teaching techniques they use. The results depict the most and least frequently used pronunciation teaching techniques at each of the three educational stages, and the beliefs of EFL teachers in Poland regarding pronunciation teaching.
References
Baker, A. A. 2011. ESL teachers and pronunciation pedagogy: Exploring the development of teachers‘ cognitions and classroom practices. In. J. Levis and K. LeVelle (eds.), Proceedings of the 2nd Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, September 2010, 82-94. Ames, IA: Iowa State University.
Google Scholar
Baran-Łucarz, M. 2006. Prosto w oczy – fonetyka jako “Michałek” na studiach filologicznych. In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce. Referaty z szóstej konferencji naukowej, Mikorzyn, 08 - 10.05.2006, 7-17. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Google Scholar
Celce-Murcia, M., Brinton, D. M., Goodwin J. M. and B. Griner. 2010. Teaching Pronunciation. A Course Book and Reference Guide. New York: Cambridge University Press.
Google Scholar
Cheng, F. 1998. The teaching of pronunciation to Chinese students of English. English Teaching Forum, 37-39.
Google Scholar
Czajka, E. 2014. A Qualitative and Quantitative Investigation into the Relevance of Pronunciation Instruction: Piloting Data Collection Tools. In D. Gabryś-Barker and A. Wojtaszek (eds.), Studying second language acquisition from a qualitative perspective, 175-187. Cham, Heidelberg, New York: Springer.
Google Scholar
Dalton, D. F. 1997. Some techniques for teaching pronunciation. The Internet TESL Journal 3(1). Available from http://iteslj.org/Techniques/Dalton-Pronunciation.html [Accessed on 26 January 2016]
Google Scholar
Dłutek, A. 2006. Rola element fonetycznego w nowym egzaminie maturalnym [The role of a phonetic aspect in the new maturity exam]. In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego, 321-331. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Google Scholar
Harmer, J. 2012. Teacher knowledge: Core concepts in English language teaching. Harlow: Pearson Education Limited.
Google Scholar
Henderson, A., Frost, D., Tergujeff, E., Kautzsch, A., Murphy, D., Kirkova-Naskova, A., Waniek-Klimczak, E., Levey, D., Cunningham, U. and L. Curnick. 2012. The English pronunciation teaching in Europe survey: selected results. Research in Language 10(1), 5-27.
Google Scholar
Jenkins, J. 2000. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Pawlak, M. 2003. Nauczanie wymowy na lekcjach obcego w szkole średniej z perspektywy nauczyciela. In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego II. Konferencja w Wąsoszach, 10-12.05.2002, 60-67. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Google Scholar
Pressley, M. 2002. Reading instruction that works. New York, London:The Guildford Press.
Google Scholar
Sifakis, N. and A. Sougari. 2005. Pronunciation Issues and EIL Pedagogy in the Periphery: A Survey of Greek State School Teachers’ Beliefs. TESOL Quarterly 39(3), 467-488.
Google Scholar
Sobkowiak, W. and L. Piasecka. 2014. Phonolapsology of graded readers in EFL: theory, analysis application. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Szpyra-Kozłowska, J. 2006. Phonetic instructions in English pronunciation teaching materials – how useful are they? In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce. Referaty z szóstej konferencji naukowej. Mikorzyn, 8-10 maja 2006, 216-230. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Google Scholar
Szpyra-Kozłowska, J., Frankiewicz, J. and W. Gonet. 2002. Aspekty fonetyki angielskiej nauczane w polskich szkołach średnich [Aspects of English phonetics taught in Polish secondary schools]. In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego, 9-27. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Google Scholar
Szymańska-Czaplak, E. 2006. Nauczanie fonetyki na poziomie elementarnym – analiza wybranych podręczników do nauki języka angielskiego [Teaching phonetics at an elementary level – the analysis of selected EFL coursebooks]. In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce. Referaty z szóstej konferencji naukowej. Mikorzyn, 8-10 maja 2006, 231-238. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Google Scholar
Thomson, R. I. 2013. ESL teachers’ beliefs and practices in pronunciation teaching: Confidently right or confidently wrong? In J. Levis and K. LeVelle (eds.), Proceedings of the 4th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference. Aug. 2012, 224-233. Ames, IA: Iowa State University.
Google Scholar
Wahid, R and S. Sulong. 2013. The gap between research and practice in the teaching of English pronunciation: insights from teachers’ beliefs and practices. World Applied Sciences Journal 21, 133-142.
Google Scholar
Wrembel, M. 2002. Miejsce fonetyki języka angielskiego w szkole – implikacje dla kształcenia nauczycieli [The place of English phonetics in schools]. In W. Sobkowiak and E. Waniek-Klimczak (eds.), Dydaktyka fonetyki języka obcego, 29-40. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Google Scholar