Metafizyka dotyku. Uwagi na marginesie Touch Richarda Kearneya
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.65.05Słowa kluczowe:
Kearney, touch, phenomenology, excarnationAbstrakt
Niniejszy artykuł analizuje książkę Richarda Kearneya Touch: Recovering our most vital sense, badając, w jaki sposób Kearney pozycjonuje dotyk jako nasz najbardziej fundamentalny zmysł w świecie, który staje się coraz bardziej cyfrowy i odcieleśniony. Autor najpierw kontekstualizuje pracę Kearneya w ramach najnowszych empirycznych i filozoficznych badań nad dotykiem, porównując ją z podejściami Fulkersona, Lindena, Banissy’ego i Classen. Następnie analizuje centralne Kearneyowskie pojęcie taktu, które reprezentuje szczególną inteligencję ciała, poprzedzającą wiedzę abstrakcyjną, i służy jako podstawa dla wszystkich doświadczeń zmysłowych. Poprzez analizę filozoficzną czerpiącą z tradycji arystotelesowskiej i fenomenologicznej, Irlandczyk rzuca wyzwanie dominującej zachodniej tradycji optocentrycznej, która uprzywilejowuje wzrok nad dotykiem. Autor podkreśla argument Kearneya, że dotyk ma potencjał terapeutyczny, i omawia, w jaki sposób filozof proponuje zrównoważoną integrację doświadczeń fizycznych i wirtualnych, aby przeciwdziałać współczesnemu procesowi ekskarnacji (odcieleśnienia). W konkluzji autor uznaje, że rehabilitacja dotyku przez Kearneya stanowi nie tylko projekt filozoficzny, ale pilny kulturowy imperatyw reintegracji naszych zindywidualizowanych jaźni i społeczności poprzez ucieleśniony kontakt.
Bibliografia
Banissy, M. (2023). Touch Matters: Handshakes, Hugs, and the New Science on How Touch Can Enhance Your Well-Being. San Francisco: Chronicle Prism.
Zobacz w Google Scholar
Classen, C. (Ed.) (2005). The Book of Touch. Oxford: Berg.
Zobacz w Google Scholar
Classen, C. (2012). The Deepest Sense. A Cultural History of Touch. Chicago: University of Illinois Press. DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252034930.001.0001
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252034930.001.0001
Derrida, J. (2005). On Touching – Jean-Luc Nancy. Trans. Ch. Irizarry. Stanford: Stanford University Press.
Zobacz w Google Scholar
Fulkerson, M. (2021). The First Sense: A Philosophical Study of Human Touch. Cambridge MA: MIT Press.
Zobacz w Google Scholar
Kearney, R. (2010). Anatheism: Returning to God after God. New York: Columbia University Press. (Wyd. polskie: Anateizm. Powrót do Boga po Bogu. Przeł. T. Sieczkowski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2024). DOI: https://doi.org/10.18778/8331-436-5
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8331-436-5
Kearney, R. (2021). Touch. Recovering our most vital sense. New York: Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/kear19952
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7312/kear19952
Linden, D. J. (2016). Touch: The Science of Hand, Heart, and Mind. London: Penguin Books.
Zobacz w Google Scholar
Nancy, J.-L. (2005) Salut to you, salut to the blind we become, w: Derrida. On Touching (313-314). Trans. Ch. Irizarry. Stanford: Stanford University Press.
Zobacz w Google Scholar
Fulkerson, M. (2021). The First Sense: A Philosophical Study of Human Touch. Cambridge MA: MIT Press.
Zobacz w Google Scholar
Schellenberg, J. L. (2009). The Will to Imagine: A Justification of Skeptical Religion. Ithaca: Cornell University Press.
Zobacz w Google Scholar
Schellenberg, J. L. (2013). Evolutionary Religion. Oxford: Oxford University Press. (Wyd. polskie: Religia ewolucyjna. Przeł. T. Sieczkowski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020). DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199673766.001.0001
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199673766.001.0001
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
