Unamuno o życiu i nieśmiertelności (z Nietzschem w tle)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.59.02

Słowa kluczowe:

życie, nieśmiertelność, wiara, rozum, wola, uczucia, afirmacja

Abstrakt

Unamuno i Nietzschego, wybitnych przedstawicieli filozofii życia, dzieli stosunek do życia, a jeszcze bardziej do nieśmiertelności. Nietzsche pełnymi garściami czerpie z tradycji greckiej, dołączając do niej swój witalizm oparty na rozpoznaniu tragiczności istnienia i na etycznym wymogu afirmacji. Unamuno jest katolikiem bliskim mistyce hiszpańskiego baroku i kontestującym tomistyczną unifikację chrześcijaństwa, która racjonalistyczno-pragmatycznym kunktatorstwem tłumi prymarną w człowieku sferę emocjonalno-wolitywną. Wobec Nietzschego, którego filozofia uchodzi za promocję siły i dynamiki, jakości odnajdywanych przez niego w naturze i transponowanych na kulturę, Unamuno występuje z zarzutem niemęskości i defetyzmu. Oto człowiek egzaltujący się życiem wymyśla pokrętną koncepcję wiecznego powrotu, najpewniej wyrażającą tęsknotę za trwaniem, zamiast skorzystać z gotowej oferty chrześcijańskiej wizji nieśmiertelności. Dopiero ten, zdaniem Unamuno, jest prawdziwym wyznawcą i apologetą życia, kto chce je utrwalić aż po wieczność i kto a fortiori nie waha się nim szafować jako temporalnym epizodem. Co prawda Nietzsche zaiste nie był pod tym względem małoduszny: sądził, że są wartości wyższe aniżeli biologiczne trwanie. Wiedząc o tym, Unamuno i tak wytyka mu, podobnie jak Spinozie, stoicką, przefiltrowaną przez ewaluacje rozumu, aprobatę dla śmierci. Według niego witalizm manifestuje się prawdziwie dopiero w ogłaszanej przez wolę niezgodzie na śmierć. Rozum szermujący swoją ewidencją w sprawie konieczności umierania jest instancją zabijania ducha i grzęźnięcia w małostkowości. Wchodząc w mariaż z racjonalnością i aprobując skończoność jednostkowej egzystencji, Nietzsche kontaminuje swoją deklaratywną przynależność do witalizmu. Życiowy entuzjazm i entuzjazm dla życia weryfikują się według Unamuno przekonująco w bezwzględnej wierze w osobową nieśmiertelność. W enuncjacji z Critique de la Modernité, mogącej stanowić pendant do dyskusji Unamuno z Nietzschem, Alain Touraine zwraca uwagę, że stanowiska eskalujące motywy życia i pragnienia, frenetyczne koncepcje witalistyczne lansujące żywiołowość i entuzjazm, demonstrowały się w historii jako nieempatyczne lub wrogie wobec demokracji.

Bibliografia

Andreas-Salomé, L. (1983). Friedrich Nietzsche in seinen Werken. Frankfurt am Main: Insel Verlag.
Zobacz w Google Scholar

Banasiak, B. (2006). Integralna potworność. Filozofia libertynizmu, czyli konsekwencje „śmierci Boga”. Łódź-Wrocław: Wydawnictwo Thesaurus.
Zobacz w Google Scholar

Bataille, G. (2018). Alleluja. Tłum. M. Marczuk. Nowa Orgia Myśli (online).
Zobacz w Google Scholar

Bataille, G. (1970). Informe. W: Œuvres complètes (217), t. I. Paris: Gallimard.
Zobacz w Google Scholar

Cioran, E. (2006). Zarys rozkładu. Tłum. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Zobacz w Google Scholar

Fontane T. (1982). Effi Briest. Tłum. I. Czermakowa. Warszawa: Książka i Wiedza.
Zobacz w Google Scholar

Foucault, M. (2013). Etyka troski o siebie jako praktyka wolności. W: Kim pan jest, profesorze Foucault? (211-238). Tłum. K. M. Jaksender. Kraków: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.
Zobacz w Google Scholar

Girard, R. (2006). Początki kultury. Tłum. M. Romanek, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Jaspers, K. (2012). Nietzsche. Wprowadzenie do rozumienia jego filozofii. Tłum. D. Stroińska. Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Zobacz w Google Scholar

Kierkegaard, S. (1976). Diapsalmata. W: Albo-albo, t. 1 (19-47). Tłum. J. Iwaszkiewicz. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Kierkegaard, S. (1982). Bojaźń i drżenie. Tłum. J. Iwaszkiewicz. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Klossowski, P. (1999). Sade mój bliźni. Tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Laurent, D. (1973). La Pensée de Nietzsche et l’homme actuel. Toulouse: Edouard Privat Éditeur.
Zobacz w Google Scholar

Leopardi, G. (1998). Rozmowa Torquata Tassa z jego rodzinnym duchem opiekuńczym. W: Dziełka moralne (72-79). Tłum. St. Kasprzysiak. Kraków: Oficyna Literacka.
Zobacz w Google Scholar

Lévinas, E. (1997). Całość i nieskończoność. Tłum. M. Kowalska. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Lévinas, E. (2000). Inaczej niż być lub poza istotą. Tłum. P. Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Löwith, K. (2001). Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku. Tłum. St. Gromadzki. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Zobacz w Google Scholar

Onfray, M. (2008). Traktat ateologiczny. Fizyka metafizyki. Tłum. M. Kwaterko. Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar

Polit, K. (2018). Bóg, człowiek i śmierć. Poglądy filozoficzne późnego Miguela de Unamuno. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zobacz w Google Scholar

Św. Teresa z Awili (1995). Poezje. W: Dzieła, t. III (232-272). Tłum. H. P. Kossowski. Kraków: Wydawnictwo O. O. Karmelitów Bosych.
Zobacz w Google Scholar

Tołstoj, L. (2014). Przemoc. W: Droga życia (217-241). Tłum. A. Kunicka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Touraine, A. (1992). Critique de la Modernité. Paris: Fayard.
Zobacz w Google Scholar

Unamuno de, M. (1984). O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów. Tłum. H. Woźniakowski. Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Weil, S. (2004). Na czym polega płynące z Langwedocji natchnienie? W: Dzieła (601-610). Tłum. M. Frankiewicz. Poznań: Brama. Książnica Włóczęgów i Uczonych.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-01-18

Jak cytować

Matuszewski, K. (2023). Unamuno o życiu i nieśmiertelności (z Nietzschem w tle). Hybris, 59(4), 22–61. https://doi.org/10.18778/1689-4286.59.02