Montaż nowoczesności. Wystawa „Atlas nowoczesności” wobec wybranych wątków filozofii historii sztuki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.32.02

Słowa kluczowe:

„atlas nowoczesności”, montaż, estetyka, anachronizm, teoria obrazu

Abstrakt

In this article I examine the notion of “montage” in the contexts of both Muzeum Sztuki exhibition “Atlas of Modernity” and contemporary trends in aesthetics. In the exhibition folder there appears the word “montage” which describes a specific methodology of the exhibition. The way “montage” is being used metaphorically in the discourse of aesthetics is by no means new. Thus I decided to dig into the roots of the usage of this notion, which goes back to the beginning of 20th century when Aby Warburg established a new methodology in the visual studies, Walter Benjamin elaborated on his literary montage, and Sergey Eisenstein contributed to general theory of montage. Nevertheless, the very central figure is contemporary theorist Georges Didi-Huberman and his original reading of the above mentioned thinkers. Thus, using this constellation of names, I try to examine, how the notion deriving from cinematography happened to play such an important role in contemporary aesthetics.

Bibliografia

Belting, Hans, 1987, The End of Art History, trans. Christopher S. Wood, Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Benjamin, Walter, 1970, O kilku motywach u Baudelaire’a, przeł. Barbara Surowska, [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 5, ss. 69–84.
Zobacz w Google Scholar

Benjamin, Walter, 1996, Anioł Historii i inne szkice, opr. Hubert Orłowski, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Walter Benjamin, 1997, Ulica jednokierunkowa, przeł. Andrzej Kopacki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Benjamin, Walter, 2005, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Binswnager, Ludwik; Warburg, Aby, 2005, La guarigione infinita, trad. Catia Marazia, Davide Stimilli, Vicenza.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman, Georges, 2000, Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego boga, tłum. Mirosław Loba, [w:] „Artium Quaestiones”, X, ss. 219–304.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman, Georges, 2004, Ninfa Moderna, trad. Aurelio Pino, Milano.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman, Georges, 2006, L’immagine insepolta. Aby Warburg, la memoria dei fantasmi e la storia dell'arte, trad. Alessandro Serra, Torino.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman, Georges, 2007, Storia dell'arte e anacronismo delle immagini, trad. Alessandro Serra, Torino.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman, Georges, 2011, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. Barbara Brzezicka, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Eisenstein, Sergiusz, 1959, Wybór pism, przekład zbiorowy, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Foucault, Michel, 1977, Archeologia wiedzy, przeł. Andrzej Siemek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Gombrich, Ernst, 1970, Aby Warburg. An Intellectual Biography, London.
Zobacz w Google Scholar

Juszczak, Wiesław, 1972, Dzieło sztuki czy fakt historyczny?, [w:] Granice sztuki: z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. Jan Białostocki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kemp, Wolfgang, 1983, Walter Benjamin i Aby Warburg, przeł. Wojciech Suchocki, [w:] „Artium Quaestiones”, II, ss. 145–172.
Zobacz w Google Scholar

Kracauer, Siegrfied, 1975, Teoria filmu, przeł. Wanda Wernstein, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Philippe-Alain, Michaud, 2002, Zwishenreich. Mnemosyne, o l’espessivita senza soggetto, [w:] Aby Warburg e le metamorfosi degli antichi dei, red. Marco Bertozzi, Ferrara.
Zobacz w Google Scholar

Panofsky, Erwin, 1971, Studia z historii sztuki, opr. Jan Białostocki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Schoell-Glass, Scharlotte, 2002, La teoria dell’immagine proposta da Aby Warburg, [w:] Aby Warburg e la metamorfosi degli antichi dei, red. Marco Bertozzi, Ferrara.
Zobacz w Google Scholar

Tiedemann, Rolf, 2009, Wprowadzenie, [w:] Walter Benjamin, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Kraków, ss. 5–30.
Zobacz w Google Scholar

Warburg, Aby, 1966, La rinascita del paganesimo antico: contributi alla storia della cultura, red. Gertrud Bing, Firenze.
Zobacz w Google Scholar

Warburg, Aby, 2010, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przeł. Ryszard Kasperowicz, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Warburg, Aby, 2010, Atlas Mnemosyne. Wprowdzenie, przeł. Krzysztof Pijarski, [w:] „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” nr 2–3, 2011, ss. 110–115.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-03-30

Jak cytować

Jóźwiak, K. (2016). Montaż nowoczesności. Wystawa „Atlas nowoczesności” wobec wybranych wątków filozofii historii sztuki. Hybris, 32(1), 19–35. https://doi.org/10.18778/1689-4286.32.02

Numer

Dział

Artykuły