Eklektyzm jako postawa filozoficzna
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.41.07Słowa kluczowe:
eklektyzm, synkretyzm, sceptycyzm, wybór, renesans, antydogmatyzm, postawa filozoficznaAbstrakt
The aim of this paper is to explore some of the meanings of frequently underestimated and misunderstood topic of eclecticism. In doing so, we would like to ask how the phenomenon of eclecticism was perceived in the past and whether it is correct to regard it as something more than just an abstract notion, namely: as a philosophical mindset and particular approach to life in general. The text is divided into two parts. The first one contains an outline of the history of eclecticism, understood as a notion and a kind of attitude. It is shown that, among others, it was thanks to the eclectic approach that emerging Christian civilisation would open itself to the heritage of the classical era; late antiquity and the Renaissance, both having produced ideas of religious humanism, are also indicated as the most eclecticism-related epochs. The second part aims at describing the phenomenon of eclecticism as, unlike syncretism, depending on a selection of elements rather than combining them together. It is presented as a way of philosophising and thus as a way of being, potentially creative and open to different viewpoints, yet, unlike skepticism, committed to the truth. All in all, the paper shall be perceived as a praise of eclecticism, assuming that it deserves far more appreciation and scholarly attention than has been given to it thus far.
Bibliografia
á Kempis, T. (2005). O naśladowaniu Chrystusa, przekł. Wiesław Szymona. Kraków: „M”.
Zobacz w Google Scholar
Adorno, T. W. (1990). Esej jako forma. W: T. W. Adorno, Sztuka dla sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak (79-99). Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Augustyn św. (1989). De doctrina christiana. O nauce chrześcijańskiej. Tekst łacińsko-polski, przeł. Jan Sulowski. Warszawa: PAX.
Zobacz w Google Scholar
Augustyn św. (1999). Przeciw akademikom, tłum. Katarzyna Augustyniak. W: Dialogi filozoficzne (57-150). Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar
Bazyli Wielki św. (2006). Mowa do młodzieńców chrześcijańskich jak mogą odnieść pożytek z czytania książek pogańskich, przeł. Tadeusz Sinko. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Brunschwig, J. (1996). Sextus Empiricus on the kritérion. The Skeptic as conceptual legatee. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of
Zobacz w Google Scholar
Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (145-175). Berkeley– Los Angeles–London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
Delumeau, J. (1987). Cywilizacja odrodzenia, przeł. Eligia Bąkowska. Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Dembowski, E.(1968) Kilka myśli o eklektyzmie. W: Jerzy Ładyka, Dembowski (235-250). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zobacz w Google Scholar
Dillon, J. D., Long, A. A. (1996), Introduction. W: J. M. Dillon, A. A. Long tekstach: Na drogach jedności. Filozofia zgody Pica della Mirandoli. Filo-sofija, 15 (31), 53-74 oraz Erazm z Rotterdamu. Portret antydogmatyka. Studia Philosophica Wratislaviensia, 11 (4), 107-128. Można je traktować jako rozwinięcie tez niniejszego szkicu. (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (1-13). Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
Diogenes Laertios (1984), Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przekł. Irena Krońska, Kazimierz Leśniak, Witold Olszewski. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Domański, J. (1997). O dwu znaczeniach metafory pszczoły, Archiwum historii filozofii i myśli społecznej, 42,57-72.
Zobacz w Google Scholar
Domański, J. (2005). „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii. Kęty: Antyk.
Zobacz w Google Scholar
Donini, P. (1996), The history of the concept of eclecticism. W: J. M. Dillon, Anthony A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (15-33). Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520317611-006
Erazm z Rotterdamu (1965). Podręcznik żołnierza Chrystusowego nauk zbawiennych pełny, przeł. Juliusz Domański. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Erazm z Rotterdamu (1973). Adagia. Wybór, przeł. Maria Cytowska. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar
Garin, E. (1969), Filozofia odrodzenia we Włoszech, przeł. Krzysztof Żaboklicki, Kraków: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Garin, E. (1993), Powrót filozofów starożytnych, przeł. Anna Dutka. Warszawa: IFiS PAN.
Zobacz w Google Scholar
Gilson, E. (1958), Duch filozofii średniowiecznej, przeł. Jan Rybałt. Warszawa: PAX.
Zobacz w Google Scholar
Hatzimichali, M. (2011). Potamo of Alexandria and the Emergence of Eclecticism in Late Hellenistic Philosophy. New York: Cambridge University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511895036
Huizinga, J. (1982). Jesień średniowiecza, przeł. Tadeusz Brzostowski. Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Jaeger, W. (2002). Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, przekł. Krzysztof Bielawski. Bydgoszcz: Homini.
Zobacz w Google Scholar
Karłowicz, D. (2005), Sokrates i inni święci. O postawie starożytnych chrześcijan wobec rozumu i filozofii. Warszawa: Fronda.
Zobacz w Google Scholar
Klemens Aleksandryjski (1994). Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, t. 1, przeł. Janina Niemirska- Pliszczyńska. Warszawa: PAX.
Zobacz w Google Scholar
Leszczyński, D. (2006). Między wątpieniem a wiarą. Próba charakterystyki renesansowego sceptycyzmu. Studia Philosophica Wratislaviensia, 1, 115-131.
Zobacz w Google Scholar
Mansfeld, J. (1996), Philosophy in the Service of Scripture: Philo’s exegetical strategies. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (70-103). Berkeley– Los Angeles–London: University of California Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520317611-008
Miciński, B. (1970). Dyliżans filozoficzny. W: B. Miciński, Pisma(76-86). Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar
Miłosz, Cz. (1961). Proza. Kultura, 11, 41-44.
Zobacz w Google Scholar
Montaigne de, M. (2002). Próby. Wybór, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński. Warszawa: Altaya.
Zobacz w Google Scholar
Mulsow, M. (1997). Eclecticism or Skepticism? A Problem of the Early Enlightenment. Journal of the History of Ideas, 58, nr 3, 465-477.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/jhi.1997.0028
Swieżawski, S. (1983). Dzieje filozofii europejskiej w XV wieku. Tom VI. Człowiek. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Zobacz w Google Scholar
Swieżawski, S. (1987). U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku. Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar
Swieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasyczne., Warszawa– Wrocław: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Szestow, L. (2005). Początki i końce, przeł. Jacek Chmielewski. Kęty: Antyk.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.