Czyn czy słowo – co leży u podstaw filozofii pierwszej?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.42.03

Słowa kluczowe:

filozofia czynu, filozofia bytowa, filozofia pierwsza, Stanisław Brzozowski, środowisko akademickie

Abstrakt

W niniejszym tekście porównuję filozofię bytową, kto rej modelowym przykładem jest filozofia Arystotelesa, z filozofią czynu zaproponowaną przez Stanisława Brzozowskiego. Te dwie konstrukcje ro z nią się co do punktu wyjścia rozważań . Pierwsza z nich obiera słowo jako początek, druga zaś czyn. W tekście starałem się pokazać kontrast między tymi stanowiskami i konsekwencje w uprawianiu filozofii wypływające z przyjętych założeń . Omawiam różnice pomiędzy filozofią zajmującą się przedmiotami s wiata rzeczy, obecnie stającą się metanauką, a filozofią kultury, która zajmuje się podmiotem i historycznie stworzonym przez pracujące pokolenia światem ludzkiego doświadczenia. Zaznaczenie tej różnicy jest niezbędne jeśli chcemy postawić filozoficzne pytanie o kryzys kultury.

Bibliografia

Ajdukiewicz K. (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Arystoteles, (1996). Metafizyka, t. I. Przeł. T. Żeleźnik. Lublin: RW KUL.
Zobacz w Google Scholar

Brzozowski, S. (1990). Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Czeżowski T. (2004). O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Zobacz w Google Scholar

König, E. (2013). Filozofia pierwsza Arystotelesa jako uniwersalna nauka o archaí, [w:] Siwiec, M. (red.), Filo-Sofija, Nr 22 (2013/3).
Zobacz w Google Scholar

Mackiewicz W. (1983). Brzozowski. Warszawa: Wiedza Powszechna. Sowa, W. (1976). Pojęcie pracy w filozofii Stanisława Brzozowskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Trzebuchowski, P. (1971). Filozofia pracy Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

Pokorski, B. (2018). Czyn czy słowo – co leży u podstaw filozofii pierwszej?. Hybris, 42(3), 18–37. https://doi.org/10.18778/1689-4286.42.03

Numer

Dział

Artykuły