Czy można być jednocześnie konserwatystą i liberałem? Frank Meyer i „fuzjonizm”
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.47.03Słowa kluczowe:
Meyer, wolność, doskonałość, nowy konserwatyzm, kolektywistyczny liberalizmAbstrakt
Tematem tekstu jest myśl Franka S. Meyera, jednej z czołowych postaci powojennego ruchu intelektualnego amerykańskiej prawicy. Meyerowi często przypisuje się ambicję połączenia (czy też dokonania „fuzji” - stąd nazwa „fuzjonizm” kojarzona z jego nazwiskiem) klasycznej liberalnej troski o wolność indywidualną z bardziej konserwatywnym przekonaniem o doskonałości jako ostatecznym celu ludzkiego istnienia. Z zagadnieniem właściwego stosunku wolności do doskonałości powiązane są inne kwestie, również warte zastanowienia: problem użycia rozumu i tradycji w politycznych dociekaniach, natura i właściwa rola państwa, stosunek pojedynczej osoby do społeczeństwa (czy innych bytów ponadjednostkowych). Na stronach niniejszego tekstu przyglądamy się tym zagadnieniom. Rozważamy również miejsce, jakie Meyer zajmuje w stosunku do intelektualnych tradycji (szeroko rozumianego) liberalizmu oraz konserwatyzmu , konkludując, że należy on do obozu liberalnego (klasycznie liberalnego, przechodzącego w libertarianizm), nie zaś do konserwatywnego.
Bibliografia
Bartyzel, J. (2010). Geneza i próba systematyki głównych nurtów libertarianizmu. W: W. Bulira, W. Gogłoza (red.), Libertarianizm. Teoria, praktyka, interpretacje (15-46). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zobacz w Google Scholar
Berns, W. (1998). The Need for Public Authority. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (55-67). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Bozell, L. B. (1998). Freedom or Virtue? W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (20-37). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Carey, G. W. (1998). Introduction. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (ix-xxii). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
East, J. P. (1998). Conservatism and Libertarianism: Vital Complements. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (79-89). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Edwards, L. (2013). Amerykański konserwatyzm. Krótka historia. Przeł. R. Giszczak. Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli.
Zobacz w Google Scholar
Evans, M. S. (1998). Toward a New Intellectual History. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (90-101). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Hayek, von, F. A.. (2012). Dlaczego nie jestem konserwatystą. W: F. A. von Hayek, Konstytucja wolności (378-390). Przeł. J. Stawiński. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Juruś, D. (2012). W poszukiwaniu podstaw libertarianizmu. W perspektywie rothbardowskiej koncepcji własności. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Zobacz w Google Scholar
Kirk, R. (2017). Konserwatywny umysł. Od Burke’a do Eliota. Przeł. A. Wincewicz-Price, J. Price. Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej.
Zobacz w Google Scholar
Machan, T. R. (1998). Libertarianism: The Principle of Liberty. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (102-134). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Meyer, F. S. (1996a). Collectivism Rebaptized. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (3-13). Indianapolis: Liberty Fund.
Zobacz w Google Scholar
Meyer, F. S. (1996b). Freedom, Tradition, Conservatism. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (14-29). Indianapolis: Liberty Fund.
Zobacz w Google Scholar
Meyer, F. S. (1996c). In Defense of Freedom. A Conservative Credo. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (33-151). Indianapolis: Liberty Fund.
Zobacz w Google Scholar
Meyer, F. S. (1996d). Western Civilization: The Problem of Political Freedom. W: F. S. Meyer, In Defense of Freedom and Related Essays (209-224). Indianapolis: Liberty Fund.
Zobacz w Google Scholar
Miklaszewska, J. (1994). Libertariańskie koncepcje wolności i własności. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Zobacz w Google Scholar
Nash, G. H. (2006). The Conservative Intellectual Movement in America Since 1945. Thirtieth-Anniversary Edition. Wilmington, Delaware: ISI Books.
Zobacz w Google Scholar
Nisbet, R. (1998). Uneasy Cousins. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (38-54). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Nozick, R. (2010). Anarchia, państwo i utopia. Przeł. P. Maciejko, M. Szczubiałka. Warszawa: Aletheia.
Zobacz w Google Scholar
Rothbard, M. N. (1998). Frank S. Meyer: The Fusionist as Libertarian Manqué. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (135-162). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Skarżyński, R. (1998). Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zobacz w Google Scholar
Szacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. Część pierwsza. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Szahaj, A., Jakubowski, M. N. (2015). Filozofia polityki. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Teluk, T. (2009) Koncepcje państwa we współczesnym libertarianizmie. Wyd. II - poprawione. Gliwice, Warszawa: Instytut Globalizacji.
Zobacz w Google Scholar
Weaver, R. M. (1998). Conservatism and Libertarianism. W: G. W. Carey (red.), Freedom and Virtue. The Conservative/Libertarian Debate (68-78). Revised and updated edition. Wilmington, Delaware: Intercollegiate Studies Institute.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.