Dysonans estetyczny. O zachowaniu, wartościach i doświadczeniu poprzez nowe media

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.47.01

Słowa kluczowe:

estetyka, nędza symboliczna, nowe media, dysonans poznawczy, nieprawidłowe wrażenia sensoryczne, zachowanie

Abstrakt

Estetyka jest rozumiana nie tylko jako teoria sztuki lub piękna, ale także obejmuje wrażliwość, doświadczenie, osąd i relacje. Artykuł ten jest studium Bernarda Stieglera na temat pojęcia wojny estetycznej (staza) i nędzy symbolicznej. Przemoc symboliczna następuje w wyniku utraty indywiduacji i udziału w tworzeniu symboli. Jako walka między wartościami rynkowymi a wartościami duchowymi życie i świadomość ludzka w ramach neoliberalnego społeczeństwa hiper-przemysłowego stała się obliczalna, co zapobiega tworzeniu przez ludzi afektywnych i znaczących przywiązań do symboli w odniesieniu do naszych aparatów retencyjnych, technologii i pamięci. Tego rodzaju napięcie można postrzegać jako dysonans zachodzący pomiędzy nakładającymi się na siebie dziedzinami życia społecznego, prywatnego i publicznego. Nowe media są odzwierciedleniem dysonansu estetycznego, takiego doświadczenia jak bycie zanudzonym i rozbawionym jednocześnie, pomiędzy antagonistycznymi doświadczeniami, wartościami i zachowaniami. Co więcej, nowe media są zarazem medium indywidualnego dostosowywania doświadczeń estetycznych, a także zagrożeniem i praktyką nadawania priorytetu obliczalności i modelowaniu zachowań konsumentów na rzecz kapitalistycznej efektywności, co skutkuje jednoczesną kategoryzacją jednostki jako punktu danych, co stawia w niekorzystnej sytuacji tych, którzy nie pasują do założeń algorytmu.

Bibliografia

Alexander, F. M. (1946a). Man’s Supreme Inheritance. Retrieved February 10, 2018 from https://www.globalgreyebooks.com/content/books/ebooks/mans-supreme-inheritance.pdf
Zobacz w Google Scholar

Alexander, F. M. (1946b). The Use of the Self. Chaterson. Retrieved February 10, 2018 from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahUKEwiPt4HrmavbAhXLDiwKHebiBVkQFghIMAQ&url=https%3A%2F%2Fsd5bb08e12f75bcf7.jimcontent.com%2Fdownload%2Fversion%2F1490957522%2Fmodule%2F8782402085%2Fname%2FThe%2520Use%2520of%2520the%2520Self%2520%25281946%2529%2520Frederick%2520Matthias%2520Alexander.pdf&usg=AOvVaw164yCtxILWwBZwKuaaOrZh
Zobacz w Google Scholar

Arcaya, B. Debauched Kinesthesia; Or, How Our Senses Deceive Us All the Time. (2010, October 04). Retrieved February 10, 2018 from http://habitandchoice.com/blog/performance-potential/debauched-kinesthesia-or-how-our-senses-deceive-us-all-the-time
Zobacz w Google Scholar

Ariely, D. (2010). Predictably irrational: The hidden forces that shape our decisions. New York: Harper Perennial.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/e653632011-003

Bailantyne, N. (2015, February 15). The What, Why & WTF: Ludonarrative Dissonance. Retrieved February 10, 2018 from https://gamecloud.net.au/features/wwwtf/twwwtf-ludonarrative-dissonance
Zobacz w Google Scholar

Barrett, L. F. (2017). How Emotions Are Made. New York: Houghton Mifflin Harcourt.
Zobacz w Google Scholar

Berent, M. (1998). “Stasis", or The Greek Invention of Politics. History of Political Thought, 19(3), 331-362. Retrieved February 10, 2018 from http://www.jstor.org/stable/26217488
Zobacz w Google Scholar

Borowiecki, K. & Bakhshi, H. (2017). Video Games as Cultural Participation: Understanding Games Playing in England Using the Taking Part Survey. Discussion Papers on Business and Economics, University of Southern Denmark, 5. Retrieved February 10, 2018 from http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2941995
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2941995

Brodie, J. A., & Lobel, E. E. (2012). Dance and somatics: Mind-body principles of teaching and performance. Jefferson, NC: McFarland.
Zobacz w Google Scholar

Campanelli, V. (2010). Web aesthetics: how digital media affect culture and society. Rotterdam Amsterdam: NAi Publishers Institute of Network Cultures.
Zobacz w Google Scholar

Chrétien, V. [virginie chrétien]. (2016, August 15). "La musique doit sauver le monde. " Bernard Stiegler et Youssef Seddik. [Video file]. Retrieved February 10, 2018 from https://www.youtube.com/watch?v=c5RArvbUKCA
Zobacz w Google Scholar

Cooper, J. (2007). Cognitive dissonance: 50 years of a classic theory. London: SAGE.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781446214282

Dissonance in Art. (2017, August 03). Retrieved February 10, 2018 from https://theartjunket.wordpress.com/2017/02/11/dissonance-in-art/
Zobacz w Google Scholar

Elster, J. (2016). Sour grapes: Studies in the subversion of rationality. New York: Cambridge University Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781316494172

Engel, F. (2015, May 19). Sensory Dissonance. Retrieved February 10, 2018 from https://myhalfof.wordpress.com/2015/05/19/sensory-dissonance/
Zobacz w Google Scholar

Gilroy-Ware, M. (2017). Filling the void: Social media and the continuation of capitalism. London: Repeater.
Zobacz w Google Scholar

Heffernan, V. (2017). Magic and loss: The Internet as art. New York: Simon & Schuster.
Zobacz w Google Scholar

Henderson, G. E. (2016, March 8). The history of ugliness shows that there is no such thing – Gretchen E Henderson | Aeon Ideas. Retrieved February 10, 2018 from https://aeon.co/ideas/the-history-of-ugliness-shows-that-there-is-no-such-thing
Zobacz w Google Scholar

Kastanakis, M. & Voyer, B G. (2014) The effect of culture on perception and cognition: a conceptual framework. Journal of Business Research, 67(4). 425-433. Retrieved February 10, 2018 from https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.03.028
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.03.028

Kuoni, C. (2016, June 15). Introduction: An Aesthetics of Dissonance. Retrieved February 10, 2018 from https://muse.jhu.edu/article/620874
Zobacz w Google Scholar

Liddell and Scott. (1889). Δυσδαιμονία. An Intermediate Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon Press. Retrieved February 10, 2018 from http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text;jsessionid=4D4E47EFAFE52822798766EC1BB375F5?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0058%3Aalphabetic+letter%3D*d%3Aentry+group%3D37%3Aentry%3Ddusdaimoni%2Fa
Zobacz w Google Scholar

Makowski, S. K. E., & Epstein, R. M. (2012). Turning Toward Dissonance: Lessons from Art, Music, and Literature. Journal of Pain and Symptom Management, 43(2), 293–298, Retrieved February 10, 2018 from https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2011.06.014
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2011.06.014

Mechner, F. (2017). A Behavioral and Biological Analysis of Aesthetics: Implications for Research and Applications. The Psychological Record, 1-35, retrieved February 10, 2018 from https://doi.org/10.1007/s40732-017-0228-1
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s40732-017-0228-1

O’Neil, C. (2017). Weapons of Math Destruction. New York: Penguin Books.
Zobacz w Google Scholar

Plato. Laws. (1968) In Fowler, H. N., Lamb, W. R. M., Bury, R. G., Shorey, P. (eds.), Plato in Twelve Volumes, Vols. 10–11, Bury, R.G. (Trans.). Cambridge: Harvard University Press. Retrieved February 10, 2018 from: http://data.perseus.org/citations/urn:cts:greekLit:tlg0059.tlg034.perseus-eng1:7.791
Zobacz w Google Scholar

Pychyl, T. A. (2012, August 17). The Power of Hypocrisy. Retrieved February 10, 2018 from https://www.psychologytoday.com/us/blog/dont-delay/201208/the-power-hypocrisy
Zobacz w Google Scholar

Rinella M. A. (2010). Pharmakon. Plato, Drug Culture, and Identity in Ancient Athens. Lanham, MD: Lexington Books.
Zobacz w Google Scholar

Rosenberg, B. (2008). The Alexander Technique and Somatic Education. Somatics, 15(4), 34-38. Retrieved February 10, 2018 from: https://www.alexandertechnique.com/resources/rosenberg.pdf
Zobacz w Google Scholar

Schulenburg, A. (2011) Cognitive Dissonance; or Art versus Entertainment. Retrieved February 10, 2018 from http://www.fluxtheatre.org/2011/10/cognitive-dissonance-or-art-versus-entertainment/
Zobacz w Google Scholar

Seraphine, F. (n.d.). Ludonarrative Dissonance: Is Storytelling About Reaching Harmony? Retrieved February 10, 2018 from https://www.academia.edu/28205876/Ludonarrative_Dissonance_Is_Storytelling_About_Reaching_Harmony
Zobacz w Google Scholar

Solso, R. L. (2003). The psychology of art and the evolution of the conscious brain. Cambridge, Mass: MIT Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5673.001.0001

Stiegler, B. (2005). De la misère symbolique. Paris: Galilée.
Zobacz w Google Scholar

Stiegler, B. (2011) The Tongue of the Eye What “Art History” Means. Ravindranathan, T & Geoghegan, B. (Trans.). In: Khalip, J., & Mitchell, R. (Eds.). Releasing the Image: From Literature to New Media. Stanford: California.
Zobacz w Google Scholar

Stiegler, B. (2017a). Kant, Art, and Time. Boundary 2, 44(1), 19–34. Retrieved February 10, 2018 from https://doi.org/10.1215/01903659-3725845
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/01903659-3725845

Stiegler, B. (2017b). The Proletarianization of Sensibility. Boundary 2, 44(1), 5–18. Retrieved February 10, 2018 from https://doi.org/10.1215/01903659-3725833
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/01903659-3725833

Stiegler, B. (2017c). The Quarrel of the Amateurs. Boundary 2, 44(1), 35–52. Retrieved February 10, 2018 from https://doi.org/10.1215/01903659-3725857
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/01903659-3725857

Symbol” and “diabolo” (devil) are two related words. (2013, September 13). Retrieved February 10, 2018 from http://en.antiquitatem.com/symbol-devil-symballon-diabolos-demon
Zobacz w Google Scholar

Urban Dictionary. [Calenardhon]. (2009, February 14). Sweet Lemons. Retrieved February 10, 2018 from https://www.urbandictionary.com/define.php?term=sweet%20lemons
Zobacz w Google Scholar

Vardoulakis, D. (2010). The Doppelgänger: Literatures philosophy. New York: Fordham University Press.
Zobacz w Google Scholar

Zimbardo P. G. & Coulombe N. C. (2016). Man, Interrupted: Why Young Men are Struggling & What We Can Do About It. Newburyport, MA: Conari Press.
Zobacz w Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Mróz, A. (2019). Dysonans estetyczny. O zachowaniu, wartościach i doświadczeniu poprzez nowe media. Hybris, 47(4), 1–21. https://doi.org/10.18778/1689-4286.47.01

Numer

Dział

Artykuły