Ja – ty – dzieło jako źródło poznania. Między neokantyzmem a hermeneutyką: Cassirer i Ricoeur
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.50.03Słowa kluczowe:
Ja – Ty – Dzieło, fenomeny bazowe, neokantyzm, hermeneutyka fenomenologiczna, interpretacjaAbstrakt
An attempt to compare the epistemological positions of two thinkers coming from different philosophical traditions requires turning to the sources of both philosophical programs. This will allow us to reveal the common and differentiating features of the described projects. On the one hand, we have Cassirer, the heir to neo-Kantianism and the creator of symbolism, on the other, we are rooted in the tradition of reflective philosophy and phenomenological hermeneutics, Ricoeur. Despite many differences in epistemological assumptions, we can find similar positions in both philosophers.
The concurrence of the three Cassirerow base phenomena with three hermeneutic horizons manifests itself - as we will try to demonstrate - in the concept of the Work. The hermeneutic intuition of Cassirer turns into Ricoeur's reflection on self-understanding in the face of a work that affects our perception of the world and thinking about ourselves.
In the article, we will consider how the contemporary philosophy of culture developed by Cassirer is taken up by contemporary hermeneutics. Is the convergence of the three base phenomena with the three horizons that combine with each other in the process of interpretation in the juxtaposition of the philosophy of culture with contemporary hermeneutics? Do we have the right to compare Cassirerow's base phenomena, I - You -Work is with hermeneutic communication which is presented on the line Author (Creator) -Text (Work) - Reader (Receiver)?
Bibliografia
Abel, O.; (2005/4). Le clos et l’ouvert. Ricoeur et le néokantisme de l’ « école de Paris », [w:] „Études théologiques et religieuses”, t. 80, Montpellier, s. 469-482.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/etr.0804.0469
Cassirer, E. (2001). GesammelteWerke. t. 24, Hamburg: Hamburger Ausgabe.
Zobacz w Google Scholar
Cassirer, E. (2011). Logika nauk o kulturze, Kęty: Wyd. Marek Derewiecki.
Zobacz w Google Scholar
Cassirer, E. (1995-2011). NachgelasseneManuskripte und Texte, t. 1-11, Hamburg: Felix MeinerVerlag.
Zobacz w Google Scholar
Cassirer, E. (1996). On Basis Phenomena , [w:] Cassirer, E.; The Philosophy of Symbolic Forms, t. 4, The Metaphysics of Symbolic Forms, New Haven 1996: Yale University Press.
Zobacz w Google Scholar
Cassirer, E. (1979). The Philosophy of History, [w:] Ricoeur, P.; Symbol, Myth, and Culture. Essays and Lectures of Ernst Cassirer, New Haven - New York: Yale University Press.
Zobacz w Google Scholar
Goethe, J. W.; (1960). Maximen und Reflexionen, Berlin: Berliner Ausgabe.
Zobacz w Google Scholar
Grondin, J.; (2007). Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, Kraków: WAM.
Zobacz w Google Scholar
Hansson, J.; Nordin, S. (2006). Ernst Cassirer: The Swedish Years, Bern: Peter Lang.
Zobacz w Google Scholar
Jeanrond, W. G.; (1999). Hermeneutyka teologiczna. Rozwój i znaczenie, Kraków: WAM.
Zobacz w Google Scholar
Kaplita, M.; (2013). Autor, dzieło i czytelnik w świetle potrójnej mimesi Paula Ricoeura, [w:] Estetyka i Krytyka, nr 29, Kraków, s. 115-137.
Zobacz w Google Scholar
Konersmann, R.; (2009). Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar
Krois, J. M.; (2012). Symbolisme et phénomènes de base (Basisphänomene), [w:] „Revue germaniqueinternationale”, nr 15, Paryż, s. 161-174.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/rgi.1317
Krois, J. M.; (1995). Urworte - Cassirer also Goethe-Interpret [w:] Kulturkritik Nach Ernst Cassirer, Nr 1, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
Zobacz w Google Scholar
Kurata, T.; (2003). Poza ontologią: Paul Ricoeur i kwestia sztuki, [w:] „Sztuka i Filozofia”, t. 22/23, s. 51-63.
Zobacz w Google Scholar
Musioł, A.; (2010). Transcendentalna filozofia kultury Ernsta Cassirera – tradycja a współczesność, [w:] „Estetyka i Krytyka”, nr 2, s. 103-114.
Zobacz w Google Scholar
Naumann, B.; Recki, B.; (2002). Cassirer Und Goethe. NeueAspekteeinerphilosophisch – literarischen Wahlverwandtschaft, Berlin: AkademicVerlag.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783050080833
Parszutowicz, P.; (2013). Fenomenologia form symbolicznych. Podstawowe pojęcia i inspiracje „późnej” filozofii Ernsta Cassirera, Warszawa: IFiS PAN.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (2008). Czas i opowieść, t. 1-3, Kraków: Wyd. UJ.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (1970). Freud and Philosophy: An Essay on Interpretation, New Haven: Yale University Press.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (1991). From Text to Action: Essays in Hermeneutics, II, Evanston: Northwestern University Press.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (1989). Hermeneutyczna funkcja dystansu, [w:] Ricoeur, P.; Język, tekst, interpretacja, Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (2005) Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna, Kety: Wyd. ANTYK
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (1974). The Conflict of Interpretations: Essays in Hermeneutics, Evanston: Northwestern University Press.
Zobacz w Google Scholar
Ricoeur, P. (1985). Konflikt hermeneutyk: epistemologia interpretacji, [w:] Ricoeur, P.: Egzystencja i hermeneutyka. Warszawa: PAX.
Zobacz w Google Scholar
Rosner, K., (2002). Paul Ricoeur wobec współczesnych dyskusji i narracji, [w:] „Teksty drugie”, nr 2, s. 129-136.
Zobacz w Google Scholar
Rosner, K., (1989). Paul Ricoeur – filozoficzne źródła jego hermeneutyki, [w:] Ricoeur, P.; Język, tekst, interpretacja, Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Simmel, G.; (2007). Pojęcie i tragedia kultury, [w:] Kultura i tragiczność. Wrocław: Wyd. UW.
Zobacz w Google Scholar
Weizsäcker, C. V.; (1937). Review of “Determinismus und Indeterminismus in der modernen Physik” by Ernst Cassirer, [w:] „Physikalische Zeitschrift”, nr 38.
Zobacz w Google Scholar
Wolicka, E.; (1995). Filozofia a nauka o literaturze. Paula Ricoeura próba nowej interpretacji kategorii mimesis, [w:] “Teksty Drugie”, nr 5, s. 62-81.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.