Szlachetny dzikus Jeana-Jacques’a Rousseau, a anarchoprymitywistyczny powrót do natury
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.54.01Słowa kluczowe:
Jean-Jacques Rousseau, anarchoprymitywizm, stan natury, szlachetny dzikusAbstrakt
Idea „szlachetnego dzikusa” przedstawiona przez Jeana Jacquesa Rousseau została wykorzystana w rozważaniach anarchoprymitywistów. Celem artykułu jest porównacie „szlachetnego dzikusa” Rousseau ze współczesnym „szlachetnym dzikusem” anarchoprymitywistów. Człowiek żyjący w stanie natury Rousseau to figura retoryczna, za sprawą której francuski filozof chciał rozważyć opozycję życia w naturze i poza naturą. Wydobyć różnicę między ludźmi funkcjonującymi w społeczeństwach cywilizowanych, a dzikimi jednostkami pozostającymi w pełnej symbiozie z naturą. Według niego porzucając przyrodę na rzecz życia w społeczeństwie, „szlachetny dzikus” stracił wiele pierwotnych i naturalnych przymiotów, zyskując w zamian profity potrzebne do zbiorowej egzystencji. Anarchoprymitywistyczna technofobia wyraża się w przekonaniu, że nauka i technika nie są w stanie dać człowiekowi szczęścia oraz prowadzą do degradacji środowiska, alienacji człowieka z natury I zniewolenia ludzi przez system. Postulowany przez nich powrót do natury ma na celu odrzucenie technologii, cywilizacji i społecznych zwierzchności oraz przejście z osiadłego do łowiecko-zbierackiego trybu życia. Ma to na nowo „obudzić” w ludziach szczęśliwego, szlachetnego dzikusa. Czy jest to jednak możliwe? Czy człowiek żyjący w symbiozie z naturą, postulowany przez anarchoprymitywistów, jest jedynie figurą retoryczną, jak obecny w filozofii Rousseau szlachetny dzikus? Czy możliwy jest prawdziwy powrót do natury, czy są to tylko I wyłącznie ideologiczne spekulacje?
Bibliografia
Baranowska M. (2015), Jana Jakuba Rousseau refleksja o naturze człowieka. W: W: Fiktus P., Marszał M., Malewski H. (red.), Rodzinna Europa. Europejska myśl polityczno-prawna u progu XXI wieku, Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zobacz w Google Scholar
Beston H. (2003), The Outermost House, New York: St. Martin’s Griffin.
Zobacz w Google Scholar
Böhme G. (2014), Cywilizacja naukowo-techniczna, Filozofia i Nauka, tom 2, 403-419.
Zobacz w Google Scholar
Gordon U. (2011), Polityka zastosowania technologii, Przegląd anarchistyczny, 12, 10-30.
Zobacz w Google Scholar
Herodot (2011), Dzieje, księga 3, Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar
Hobbes (1956), O obywatelu. W: Hobbes T., Elementy Filozofii, tom II, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Homer, Iliada, online https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/homer-iliada.pdf (dostęp: 12.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Kaczynski T. (2009), Industrial Society and its Future, Livermore, CA: WingSpan Press.
Zobacz w Google Scholar
Krawczyk J., Wasieczko A. (2007), John Zerzzan odpowiada, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/john-zerzan-janusz-krawat-krawczyk-agnieszka-maria-wasieczko-john-zerzan-odpowiada par. 1-42 (dostęp: 12.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Moore, J. (2016), Elementarz Prymitywisty, przekł. ap.pl, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/john-moore-elementarz-prymitywisty par. 1-18 (dostęp 12.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Onfray M. (2019), Dekadencja. Życie i śmierć judeochrześcijaństwa. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Zobacz w Google Scholar
Peretiatkowicz A. (1949), Jan Jakub Rousseau filozof demokracji społecznej, Poznań: Księgarnia Zdzisława Gustowskiego w Poznaniu.
Zobacz w Google Scholar
Perlman F. (1983), Against His-story, Against Leviathan, online: https://theanarchistlibrary.org/library/fredy-perlman-against-his-story-against-leviathan.lt.pdf ss. 1-196, (dostep 02.11.2021).
Zobacz w Google Scholar
Peterson del Mar D. (2010), Ekologia, Poznań: Zysk i S-ka.
Zobacz w Google Scholar
Rousseau J.J. (1955), Emil, czyli o wychowaniu, tom 2, Wrocław: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar
Rousseau J.J. (2002), O umowie społecznej, Warszawa: Altaya Polska & De Agostini Polska
Zobacz w Google Scholar
Rousseau J.J. (1956), Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Sadowski R. (2016), The Concept of «Nobilis Barbarus» in the Light of Contemporary Ecological Challenges, Problems of Sustainable Development, 1 (11), 23-30.
Zobacz w Google Scholar
Starobiński J. (2000), Jean-Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda oraz siedem esejów o Rousseau. Przekł. Janusz Wojcieszak, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Zobacz w Google Scholar
Stępnik A. (2012), Wizja natury ludzkiej u Hobbesa i Rousseau w świetle współczesnych nauk, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 4 (84), 389-402.
Zobacz w Google Scholar
Veganarsy (2019), Mity Prymitywizmu. Wywiad z Tedem Kaczynskim, przekł. Stanisław Jan, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/veganarsy-mity-prymitywizmu-wywiad-z-tedem-kaczynskim par. 1-23 (dostęp 12.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Wulf A. (2017), Człowiek, który zrozumiał naturę. Nowy świat Alexandra von Humboldta, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zobacz w Google Scholar
Zerzan J. (2014), Animal Dreams, online https://theanarchistlibrary.org/library/john-zerzan-animal-dreams-black-seed-issue-one par. 1-42 (dostęp: 12.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Zerzan J. (1997), Przeciwko Technologii, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/john-zerzan-przeciwko-technologii par. 1-26 (dostęp: 12.05.2021).
Zobacz w Google Scholar
Zerzan J. (2008), Twilight of the machines, Port Townsend, WA: Feral House
Zobacz w Google Scholar
Zerzan J. (2015), Why hope? The stand against civilization. Port Townsend, WA: Feral House.
Zobacz w Google Scholar
Zielka S. (2015), Rousseau i nowożytne spotkanie z Innym, Problemy Wczesnej Edukacji, 11/3(30), 104-112.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.9219
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.