The beginnings of cinema. Philosophical inquiries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.33.08

Keywords:

cinema, movie, beginnings, Plato’s cave, impression of reality

Abstract

This article centres on the beginnings of the art of cinematography as viewed from a philosophical perspective. Every art form has its beginnings, and cinema is no exeption. Nevertheless, some film theorists, as Jean Louis Baundry, have challenged this view: cinema has no genesis and no single discovery from which it sprung. The purpose of this article is to analyse these arguments in the light of the theories found in Greek philosophy.

References

Altick, Richard, Daniel, 1978, The Shows of London. A Panoramic History of Exibitions, Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
View in Google Scholar

Arystoteles 1996, Metafizyka, t. 1, oprac. Mieczysław Albert Krąpiec, Andrzej Maryniarczyk na podst. przekł. Tadeusza Żeleźnika, Lublin: RW KUL.
View in Google Scholar

Cornford, Francis, Macdonald, 1941, The Republic of Plato, Oxford: Oxford University Press.
View in Google Scholar

Baudry, Jean-Louis, 1974/75, Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus, trans. Alan Williams, “Film Quarterly”, vol. XXVIII, no. 2, ss. 39–47.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1974.28.2.04a00080

Baudry, Jean-Louis, 1985, Ideologiczne skutki funkcjonowania aparatu filmowego, przeł. A. Helman, „Powiększenie”, nr 1, ss. 5–12.
View in Google Scholar

Baudry, Jean-Louis, 1986, The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in the Cinema, [w:] Philip Rosen (ed.), Narrative, Apparatus, Ideology, New York: Columbia UP, ss. 690–707.
View in Google Scholar

Flusser, Vilém, 1997, Gest wideo, przeł. Andrzej Gwóźdź, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków: Universitas, ss. 229–235.
View in Google Scholar

Friedberg, Anne, 2009, Mobilne i wirtualne spojrzenie w nowoczesności: flâneur/flâneuse, przeł. Monika Murawska, Michał Pabiś, Tomasz Sukiennik, Natalia Żurowska, [w:] Tomasz Majewski (red.), Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, ss. 59–102.
View in Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej, 2014, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli prahistorie obrazu w ruchu, [w]: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 17–76.
View in Google Scholar

Helman, Alicja, 1986, Kino wymyślił Platon, „Kino”, nr 4, ss. 17–18.
View in Google Scholar

Irzykowski, Karol, 1977, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: WAiF.
View in Google Scholar

Irzykowski, Karol, 1982, Dziesiąta Muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar

Kracauer, Siegfried, 1975, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. Wanda Wertenstein, Warszawa: WAIF.
View in Google Scholar

Metz, Christian, 1982, The Imaginary Signifier. Pscychoanalysis and the Cinema, trans. Celia Britton, Annwyl Williams, Ben Brewster, Alfred Guzzetti, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
View in Google Scholar

Morin, Edgar, 1975, Kino i wyobraźnia, przeł. Konrad Eberhardt, Warszawa: PiW.
View in Google Scholar

Stróżewski, Władysław, 2005, Istnienie i sens, Kraków: ZNAK.
View in Google Scholar

Zuska, Vlastimil, 2007, Film jako/i lustro. Analiza pewnej analogii, przeł. Anna Car, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Czeska myśl filmowa, t. 2, Gdańsk: słowo-obraz-terytoria.
View in Google Scholar

Syska, Rafał, 2014, Początki kina amerykańskiego, [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina, t. 1, Kino nieme, Kraków: Universitas, ss. 137–212.
View in Google Scholar

Published

2016-06-30

How to Cite

Bastek, A. (2016). The beginnings of cinema. Philosophical inquiries. Hybris, 33(2), 125–149. https://doi.org/10.18778/1689-4286.33.08

Issue

Section

Articles