The Political of the Didactics
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.05Keywords:
politics, didactics, post-politics, studyingAbstract
In this article I attempt to create and discuss the main connections between politics and teaching. I distinguish four such entanglement: the parties, post-political, critical, and political/post-political. I point out that the studying as the immanent political force is the characteristics of the political/post-political entanglement, while other entanglements are connected with the instrumental relation and with the subjugation of what is educational to what is external.
References
Bednarek, Joanna, 2012, Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
View in Google Scholar
Charles, Matthew, 2011, Carry on campus, “Radical Philosophy”, 166, ss. 41-43.
View in Google Scholar
Furedi, Frank, 2008, Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, tłum. Katarzyna Makaruk, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Giroux, A. Henry, 2010, W kierunku nowej sfery publicznej, tłum. Ewa Kiszkurno-Koziej [w:] Henry A. Giroux, Lech Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków: Impuls, ss. 139-147.
View in Google Scholar
Goldfarb C. Jeffrey, 2012, Polityka rzeczy małych. Siła bezsilnych w mrocznych czasach, tłum. Urszula Lisowska, Katarzyna Liszka, Andrzej Orzechowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej szkoły Wyższej.
View in Google Scholar
Horkhaimer, Max, 2012, Odpowiedzialność i studia, tłum. Halina Walentowicz, [w:] Piotr Żuk (red), Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, Warszawa: Scholar, ss. 267-284.
View in Google Scholar
Lewis, E. Tyson, 2013, On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality, Nowy Jork, Londyn: Routledge.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203069622
Maclure, Stuart, 1976, Politics and Education, “Oxford Review of Education”, 2(1), ss. 17-26.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0305498760020102
Melosik, Zbyszko; Szkudlarek, Tomasz, 2010, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotania znaczeń, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Mouffe, Chantal, 2005, Paradoks demokracji, tłum. Wojciech Jach, Magdalena Kamińska, Andrzej Olechowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
View in Google Scholar
Mouffe, Chantal, 2008, Polityczność, tłum. Joanna Erbel, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar
Neary, Mike; Amsler, Sarah, 2012, Occupy: a new pedagogy of space and time?, Journal for Critical Education Policy Studies, 10(2), ss. 106-138, dostęp: http://www.jceps.com/archives/726
View in Google Scholar
Nussbaum, Martha, 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
View in Google Scholar
Nussbaum, Martha, 2016, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Łukasz Pawłowski, Warszawa: Kultura Liberalna.
View in Google Scholar
Orwell, George, (dok. elektr.), Why I write, dostęp 10.03.2016 z: http://orwell.ru/library/essays/wiw/english/e_wiw
View in Google Scholar
Szkudlarek, Tomasz, 2009, Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Szwabowski, Oskar, 2015, Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika [w:] Agnieszka Olczak, Paweł Prüfer, Dorota Skrocka (red.), Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji, Gorzów Wielkopolski: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, ss. 75-89.
View in Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, 2013, Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, 2014, O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji [w:] Dorota Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls, ss. 63-101.
View in Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, 2015, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje dla badań polityki oświatowej, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Tyrowicz, Stanisław, 2009, Światło wiedzy zdeprawowanej, Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Zamojski, Piotr, 2011, Uniwersytet jako sfera publiczna – wprowadzenie do projektu interwencji, „Rocznik Pedagogiczny”, 34, ss.51-67.
View in Google Scholar
Zamojski, Piotr, 2015, Praktykowanie Universitas, „Bliza”, 22(1), ss. 7-12.
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.