Kazimierz Twardowski's educational philosophy from the analytical perspective

Authors

  • Olga Goncharenko Naradowa Akademia Państwowej Straży Granicznej Ukrainy im. Bogdana Chmielnickiego, Ukraina

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.04

Keywords:

Kazimierz Twardowski, scientific philosophy, analytical method, antiirrationalism, scientific criticism, scientific pedagogy, analytical educational philosophy

Abstract

The reflection on philosophical foundations of pedagogy  is characteristic feature of the analytical tradition in philosophy. The creative work of Kazimierz Twardowski, famous polish philosopher, is an integral part of this tradition. His papers together form the analytical project, which lay the ground for the formation of a particular style of philosiphizing in pedagogical dimension. These features are most clearly manifested in problematizing the relation between  philosophy and pedagogy, in the analysis of  pedagogical  concepts, in the critic of irrationalism in pedagogy, in the coordination with  scientific criticism in pedagogy. 

References

Верніков, Марат, 1967, Львівсько-варшавська філософська школа і розвиток в ній матеріалістичних тенденцій : дис. … канд. філос. наук : 09.00.01, Львів.
View in Google Scholar

Ivanyk, Stepan, 2014, Filozofowie ukraińscy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Semper.
View in Google Scholar

Jadczak, Ryszard, 1992, Wstęp, [w:] Kazimierz Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych (wybór i oprac. Ryszard Jadczak), Warszawa: WSiP, ss. 7-80.
View in Google Scholar

Moroz, Jacek, 2013, Dyskusja z relatywizmem pwardy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Scholar.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 2013a, Dlaczego wiedza jest potęga?, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 510-523.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1927a, Filozofia w szkole średniej, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 177-184.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1927b, Gustaw Teodor Fechner, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 246-265.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1992, O pojęciu wychowania, [w:] Kazimierz Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych (wybór i oprac. Ryszard Jadczak), Warszawa: WSiP, ss. 411–422.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1904, Otwarcie Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie „Przegląd Filozoficzny”, R.VII. ss. 239-243.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1912a, Przeciążenie, [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 238-252.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1927c, Psychologia nauki poglądowej, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 43-63.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1927d, Psychologia wobec fizjologii i filozofii, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 3-32.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 2013b, Wykład wstępny w Uniwersytecie Lwowskim, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 457-467.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 2013c, Wykłady z etyki. Cz. I-ІІІ, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 309-436.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1912b, Zagajenie XXII. Walnego Zgromadzenia T.N.S.W. w dniu 3. czerwca 1906. r., [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 9-19.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1912c, Zagajenie XXIII. Walnego Zgromadzenia T.N.S.W. w dniu 19. maja 1907. r., [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 23-33.
View in Google Scholar

Twardowski, Kazimierz, 1901, Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki do użytku w seminariach nauczycielskich i w nauce prywatnej, Lwów: PTP.
View in Google Scholar

Woleński, Jan, 2014, Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej, „Przegląd Pedagogiczny”, I. ss. 9-18.
View in Google Scholar

Published

2017-03-30

How to Cite

Goncharenko, O. (2017). Kazimierz Twardowski’s educational philosophy from the analytical perspective. Hybris, 36(1), 41–59. https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.04