O ścisłych związkach pedagogiki z etyką
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.03Keywords:
ethics, educational theory, normativity, philosophy of educationAbstract
The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more significant in terms of implications for the pedagogy as a discipline. This is because pedagogy can be considered as (practical) ethics. The thesis will be supported by reference to both practical and strictly philosophical arguments. The final part of the paper will show the consequences of this specific identification of the aforementioned relations for pedagogy as a discipline.
References
Ablewicz, Krystyna, 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków: Wyd. UJ.
View in Google Scholar
Arystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Brighouse, Harry, 2009, Moral and Political Aims of Education, [w:] Harvey Siegel (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.003.0003
Bronk, Andrzej, 2003, Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] Marian Nowak, Tomasz Ożóg. Alina Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin: Wyd. KUL.
View in Google Scholar
Cichoń, Władysław, 1996, Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków: UJ.
View in Google Scholar
Davidson, Donald, 1980, Causal Relations, w: tegoż, Essays on Actions and Events, Oxford: Clarendon Press.
View in Google Scholar
Dembiński, Bogdan, 1997, Teoria idei. Ewolucja myśli platońskiej, Katowice: Wyd. UŚ.
View in Google Scholar
Dziamski, Seweryn, 2001, Metody konstruowania systemów etycznych, [w:] Zdzisław Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Wrocław: Wyd. UWr.
View in Google Scholar
Gałkowski, Stanisław, 2007, Ancilla pedagoigae. Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygać spory pedagogów?, [w:] Sławomir Sztobryn i Małgorzata Miksza (red.), Tradycja i współczesność filozofii wychowania, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Gewirth, Alan, 1975, Metaetyka a etyka normatywna, [w:] Ija Lazari-Pawłowska (red.), Metaetyka, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Hartman, Jan, Woleński, Jan, Wiedza o etyce, 2008, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska, Teresa, 2008, Pedagogika ogólna, Warszawa: WAiP.
View in Google Scholar
Hirst, Paul H., 2001, Educational Theory, [w:] Paul H. Hirst, Patricia White (red.), Philosophy of Education. Major Themes in the Analytic Tradition, vol. 1, London-New York: Routledge.
View in Google Scholar
Homplewicz, Janusz, 1996, Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wyd. WSP.
View in Google Scholar
Hospers, John, 2001, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Warszawa: Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar
Hume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, przeł. Czesław Znamierowski, t. II, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Jaśtal, Jacek, 2009, Natura cnoty, Kraków: Księgarnia Akademicka.
View in Google Scholar
Kaniowski, Andrzej M., 2010, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego, [w:] Joanna M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź: Wyd. UŁ.
View in Google Scholar
Kant, Immanuel, 1999, O pedagogice, Łódź: Dajas.
View in Google Scholar
Legutko, Ryszard, 2013, Sokrates, Poznań: Zysk i S-ka.
View in Google Scholar
Leś, Tomasz, 2011, Filozofia a pedagogika. Czy jest możliwa pedagogika bez norm?, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, 2 (54).
View in Google Scholar
Morszczyńska, Urszula, 2009, Normy w pedagogice, Kraków: Księgarnia Akademicka.
View in Google Scholar
Okoń, Wincenty, 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
View in Google Scholar
Ostrowska, Urszula, 2006, Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Bogusław Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańsk: GWP.
View in Google Scholar
Ossowska, Maria, 1994, Główne modele systemów etycznych, w: Magdalena Środa (red.), O wartościach , normach i problemach moralnych, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Peters, Richard S., 1970, Ethics and Education, Allen & Unwin.
View in Google Scholar
Philips, Denis C., Siegel, Harvey, 2015, Philosophy of Education, w: Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/education-philosophy/, [dostęp: 20.12.2015].
View in Google Scholar
Ricken, Friedo, 2001, Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty: Antyk
View in Google Scholar
Siegel, Harvey, 2009, Introduction: Philosophy of Education and Philosophy, w: tenże (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.001.0001
Śliwerski, Bogusław, 2006, Wprowadzenie do pedagogiki, [w:] tenże (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP.
View in Google Scholar
Sośnicki, Kazimierz, 1998, Jak rozumieć pedagogikę filozoficzną?, [w:] Stefan Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom 3, ks. 2, Kielce: Wyd. Strzelec.
View in Google Scholar
Suchoń, Wojciech, 2001, Wykłady o dziejach logiki dawniejszej, Kraków: Wyd. UJ.
View in Google Scholar
de Tchorzewski, Andrzej, 1995, Pedagogika ogólna czy metapedagogika, [w:] Teresa Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźniejszość-nowe wyzwania, Bydgoszcz: WSP.
View in Google Scholar
Warnick, Bryan R., 2007, Ethics and Education Fourthy Years Later, „Educational Theory”, 57 (1).
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00244.x
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.